DİYALİZ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2020002001
Ders İsmi: Sterilizasyon Yöntemleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Hatice Nur HALİPÇİ TOPSAKAL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramları, sterilizasyon ve dezenfeksiyon yöntemleri, sterilizasyon kontrolü, kalite kriterleri, sterilizasyon sürecinin basamakları, Merkezi sterilizasyon ünitesinin özellikleri ve yapılan işlemlerin öğrenilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği: Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramları, tanımlar ve kısaltmalar. Spaulding sınıflandırması, dezenfeksiyona etki eden faktörler. Dezenfeksiyon yöntemleri, yüksek, orta, düşük düzey dezenfektanlar, antiseptikler. Temizlikte etkili faktörler, temizlik ilkeleri. Sterilizasyon ve dezenfeksiyon farklılıkları ve kullanım alanları. Sterilizasyon yöntemleri, kontrolü, kalite kriterleri. Sterilizasyon sürecinin basamakları ve Merkezi Sterilizasyon Ünitesinin özellikleri ve burada yapılan işlemler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramlarını öğrenir, ayırımını yapar. Kullanılan tanım ve kısaltmaların neler olduğunu bilir.
2) Spaulding sınıflandırmasını yapabilir, dezenfeksiyona etki eden faktörleri bilir.
3) Dezenfeksiyon yöntemlerini bilir.
4) Dezenfektanları yüksek, orta, düşük düzey olarak sınıflandırabilir böylece çalışma alanında uygun dezenfektanları kullanabilir.
5) Temizlikte etkili faktörleri ve temizlik ilkelerini öğrenir.
6) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon farklılıklarını ayırt eder ve kullanım alanlarını bilir.
7) Sterlizasyon yöntemlerini öğrenir ve sterilizasyon kontrolünde yapılması gereken işlemleri bilir ve uygulayabilir.
8) Sterilizasyon kalite kriterlerinin neler olduğunu bilir.
9) Merkezi Sterilizasyon Ünitesinin genel özelliklerini öğrenir. Sterilizasyon sürecinde yapılan işlemlerin neler olduğunu bilir, uygular ve takip eder.
10) Cerrahi aletlerin sınıflandırması, yerleştirilmesi ve paketleme işlemlerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon kavramları, tanımlar ve kısaltmalar. -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
2) Spaulding sınıflandırması ve dezenfeksiyona etki eden faktörler. -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
3) Dezenfeksiyon yöntemleri -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
4) Yüksek, orta ve düşük düzey dezenfektanlar ve antiseptikler. -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
5) Temizlikte etkili faktörler, temizlik ilkeleri -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
6) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon farklılıkları ve kullanım alanları -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
7) Sterilizasyon yöntemleri -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
8) Ara Sınav
9) Sterilizasyon kontrolü -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
10) Sterilizasyon kalite kriterleri -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
11) Merkezi Sterilizasyon Ünitesinin özellikleri -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
12) MSÜ de sterilizasyon sürecinin basamakları -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
13) Taşıma, kirli kabul, yıkama -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
14) Cerrahi aletlerin sınıflandırılması ve yerleştirilmesi -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
15) Paketleme, ödünç set ve malzemeler -DAS Rehberi 2019 -Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersi veren öğretim görevlisinin hazırladığı ders notları.
Diğer Kaynaklar: -DAS Rehberi 2019
-Gerald McDonannell: Antisepsi, Dezenfeksiyon ve Sterilizasyon tipleri, etkileri ve direnç.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
3) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
4) Mezunlar diyaliz hizmetleri ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
5) Mezunlar öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
6) Mezunlar sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir.
7) Mezunlardiyaliz hizmetleri alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilir.
8) Mezunlar baştan sona hemodiyalizde hasta takibi yapabilir, hemodiyafiltrasyon periton diyalizi ve hemodiyaliz cihazını kullanır.
9) Mezunlar diyaliz tedavi yöntemleri ve çeşitleri hakkında bilgi sahibidir. Diyaliz konusundaki teknolojik ve bilimsel gelişmeleri yakından takip ederek kendini sürekli eğitir.
10) Mezunlar nefrolojinin genel konuları böbrek yetmezliği, böbrek hastalıkları, sıvı elektrolit sorunlar hakkında bilgi sahibidir ve öngörülemeyen bir durumla karşılaştığında sorumluluk alıp çözüm önerileri geliştirir.
11) Mezunlar diyaliz hastalarının sağlık sorunları konusunda duyarlı olup sağlığı geliştirmeye yönelik bir bilinçle çalışır.
12) Diyaliz alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
13) Diyaliz alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
14) Mezunlar Diyaliz Teknikeri olarak dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Ara Sınavlar 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 78