AMELİYATHANE HİZMETLERİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2013002003
Ders İsmi: Radyasyon Güvenliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Deniz GÜR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere, Radyasyonun Biyolojik Etkileri, Radyasyondan Korunmada Temel Prensipler hakkında bilgi, beceri ve sorumluluk kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Radyasyon ve radyoaktivitenin etkileri, radyasyonun doku ve hücreler üzerine etkileri , radyoaktivite birimleri,dozimetreler,dozimetrelerin kullanımı ve okunması,radyoloji odaları ve zırhlamaları, Radyoloji Bölümlerinin Genel Tasarım Özellikleri, İyonlaştırıcı Radyasyon Kullanılan Odaların Tasarım Özellikleri, Radyasyon Güvenliği Mevzuatı, Radyasyon Güvenliği Komitelerinin Yapısı, Acil Durum Planları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Radyasyon fiziğinin temellerini kavrar.
2) İyonizan radyasyonun biyolojik etkilerini kavrar.
3) Radyasyon güvenliği ve radyasyondan korunma kurallarını kavrar ve uygular.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Radyasyon Güvenliği ile ilgili yasal düzenlemeleri kavrar.
2) Radyasyon güvenliği kurallarına uygun olarak gerekli önlemleri alır.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Radyasyonun Tanımı ve Özellikleri 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
2) İyonize ve Elektromanyetik radyasyon 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
3) İç ve dış radyasyon 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
4) Brakiterapi nedir nasıl uygulanır 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
5) Ara Sınav- quiz
6) Hamilelerin radyasyondan korunması 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
7) Radyoaktif maddelerin Paketlenmesi 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
8) Ara Sınav
9) Kaza nedir, nükleer kazalar 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
10) Tehlike durum planı 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
11) TAEK'in önerileri 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
12) Radyasyonun erken dönem etkileri 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
13) Radyasyonun geç dönem etkileri 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
14) Radyasyon güvenliği komitelerinin yapısı 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
15) Radyoloji bölümlerinin Tasarım özellikleri 1- Prof. Dr. Mustafa Demir, Radyasyon Güvenliği ve Radyasyondan Korunma, İstanbul, 2013. 2- Ahmet Kumaş, Radyasyon Fiziği ve Tıbbi Uygulamaları, Palme Yayınevi, Ankara, 2009. 3- KAYA Tamer, Baki ADAPINAR, Yakup ÖZKAN, Temel Radyoloji Tekniği, Nobel Kitabevi, İstanbul, 1997.
16) Final Sınav haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: İşyerlerinde Radyasyon Güvenliği- Nobel Kitapevi
Radyasyon Sağlığı ve Güvenliği - Ahmet Kumaş
Diğer Kaynaklar: İşyerlerinde Radyasyon Güvenliği- Nobel Kitapevi
Radyasyon Sağlığı ve Güvenliği - Ahmet Kumaş

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Kalite süreçlerini uygular ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturur.
2) Mesleki görev ve sorumluluklarıyla ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur
3) Ameliyat sırasında dolaşan tekniker olarak ekibi destekler, çıkarılan materyalleri uygun şartlarda ilgili birimlere gönderebilir.
4) Sterilizasyon öncesi cerrahi setleri temizleyerek, set dizimi, tekstil bohça ve paket malzeme hazırlığı yapabilir.
5) Cerrahi malzemelerin sterilizasyonu ve korunmasına yönelik kuralları bilir.
6) Ameliyat odasını malzeme ve ekipman yönünden hazır hale getirir.
7) Cerrahi işlemlerde asepsi ilkelerine uygun, steril olarak cerraha yardımcı olur
8) Mesleği ile ilgili öğrenme gereksinimlerini analiz eder; öğrenme yöntemlerini araştırır.
9) Mesleğine yönelik yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarını bağımsız uygular.
10) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi ve becerilerini ekip içi ve ilgili kişilerle paylaşır.
11) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları ekiple uyumlu çözebilir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre, iş güvenliği konularını analiz eder, kaynakları etkin kullanır.
13) Etik çerçeveye ilişkin ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
14) Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Kalite süreçlerini uygular ve güvenli bir çalışma ortamı oluşturur.
2) Mesleki görev ve sorumluluklarıyla ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahip olur
3) Ameliyat sırasında dolaşan tekniker olarak ekibi destekler, çıkarılan materyalleri uygun şartlarda ilgili birimlere gönderebilir.
4) Sterilizasyon öncesi cerrahi setleri temizleyerek, set dizimi, tekstil bohça ve paket malzeme hazırlığı yapabilir.
5) Cerrahi malzemelerin sterilizasyonu ve korunmasına yönelik kuralları bilir.
6) Ameliyat odasını malzeme ve ekipman yönünden hazır hale getirir.
7) Cerrahi işlemlerde asepsi ilkelerine uygun, steril olarak cerraha yardımcı olur
8) Mesleği ile ilgili öğrenme gereksinimlerini analiz eder; öğrenme yöntemlerini araştırır.
9) Mesleğine yönelik yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarını bağımsız uygular.
10) Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi ve becerilerini ekip içi ve ilgili kişilerle paylaşır.
11) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları ekiple uyumlu çözebilir.
12) Birey ve halk sağlığı, çevre, iş güvenliği konularını analiz eder, kaynakları etkin kullanır.
13) Etik çerçeveye ilişkin ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
14) Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ara Sınavlar 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 101