TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
ÖNLİSANS DERECESİ | 2 | 120 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | TLT102 | ||||||||||
Ders İsmi: | Hematoloji | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Öğr.Gör. Hacer ÖZTÜRK AKIN | ||||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Hematoloji hakkında genel bilgi ve becerilere sahip, hematoloji laboratuvarındaki uygulamalara hakim tekniker yetiştirmek. |
Dersin İçeriği: | Hematolojiye giriş ,Hematolojinin temel kavramlarının tanımlanması, Hematoloji laboratuvarının işleyişi ve güvenlik ilkeleri ile ilgili genel bilgiye sahip olunması, Kanın yapısı, Kan sayım yöntemlerinin sınıflandırılması, Hemoglobin yapısı ve hemoglobin tayin yöntemlerinin açıklanabilmesi ve Hematolojik analizlerin nasıl yapıldığının tanımlanabilmesi, Hematolojik hastalıklar ve hematoloji hastasına yaklaşımı içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma,dersin tanıtımı,hematolojiye giriş | Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi Günnur Yiğit, “Hematoloji ve Endokrin Fizyolojisi”,Nobel Tıp Kitabevi, 2011 Selda Demirtaş, Murat Can, Berrak Güven, “Tıbbi Laboratuvar El Kitabı”, Nobel Tıp Kitapevi, 2014, Fizyoloji ders kitabı Cilt-II Prof.Dr. Meliha Terzioğlu,Prof.Dr.Günnur Yiğit,Prof.Dr.Tülin Oruç Türk Hematoloji Derneği |
2) | Hematolojinin temel kavramlarının tanımlanması | |
3) | Kanın genel özellikleri ve yapısı-I | |
4) | Kanın genel özellikleri ve yapısı-II | |
5) | Eritrosit yapımı ve eritrosit yıkımındaki bozukluklar | |
6) | Lökosit yapımı ve kan grubu tayini | |
7) | Kan sayım yöntemleri | |
8) | Ara sınav | |
9) | Hemoglobin yapısı ve hemoglobin tayini | |
10) | Hemoglobinopatiler, hematokrit tayini | |
11) | Anemi Tanısında Kullanılan Testler | |
12) | Kanama, kanama diyatezlerinde kullanılan testler, pıhtılaşma ve pıhtılaşma zamanı testleri | |
13) | Sedimentasyon tayini | |
14) | Hematolojik hastalıklar ve teşhisinde kullanılan testler | |
15) | Hematoloji hastasına yaklaşım | |
16) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi Günnur Yiğit, “Hematoloji ve Endokrin Fizyolojisi”,Nobel Tıp Kitabevi, 2011 Selda Demirtaş, Murat Can, Berrak Güven, “Tıbbi Laboratuvar El Kitabı”, Nobel Tıp Kitapevi, 2014, Fizyoloji ders kitabı Cilt-II Prof.Dr. Meliha Terzioğlu,Prof.Dr.Günnur Yiğit,Prof.Dr.Tülin Oruç Türk Hematoloji Derneği |
Diğer Kaynaklar: | Bethesda klinik hematoloji el kitabı / ed.: Griffin P. Rodgers, Neal S. Young ; çev.: Özcan Çeneli. Yayın Tarihi 2018 Yayınlayan İstanbul Tıp Kitabevi Günnur Yiğit, “Hematoloji ve Endokrin Fizyolojisi”,Nobel Tıp Kitabevi, 2011 Selda Demirtaş, Murat Can, Berrak Güven, “Tıbbi Laboratuvar El Kitabı”, Nobel Tıp Kitapevi, 2014, Fizyoloji ders kitabı Cilt-II Prof.Dr. Meliha Terzioğlu,Prof.Dr.Günnur Yiğit,Prof.Dr.Tülin Oruç Türk Hematoloji Derneği |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||||||||
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur. | |||||||||||||||||||
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||||||||||||
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar. | |||||||||||||||||||
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir. | |||||||||||||||||||
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir. | |||||||||||||||||||
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar. | |||||||||||||||||||
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar. | |||||||||||||||||||
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur. | |||||||||||||||||||
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular. | |||||||||||||||||||
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır. | |||||||||||||||||||
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır. | |||||||||||||||||||
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür. | |||||||||||||||||||
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. | |||||||||||||||||||
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur. | |||||||||||||||||||
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır. | |||||||||||||||||||
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır | |||||||||||||||||||
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar. | |||||||||||||||||||
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular. | |||||||||||||||||||
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |||||||||||||||||||
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur. | |
2) | Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur. | |
3) | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar. | |
4) | Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir. | |
5) | Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir. | |
6) | Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar. | |
7) | Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar. | |
8) | Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur. | |
9) | Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular. | |
10) | Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır. | |
11) | Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır. | |
12) | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür. | |
13) | Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır. | |
14) | Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur. | |
15) | Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır. | |
16) | Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır | |
17) | Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar. | |
18) | Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular. | |
19) | Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar. | |
20) | Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ara Sınavlar | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 25 | 25 |
Toplam İş Yükü | 176 |