DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1211221020
Ders İsmi: Dil ve Konuşmanın Nöroanatomisi ve Nörofizyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Merve SAVAŞ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Nöroanatomi, Nörofizyoloji ve sinir sistemi hakkında bilgi ve beceri kazandırmak

Dersin İçeriği: Bu ders, insan nöroanatomisi ve nörofizyolojisi ile ilgili; sinir sisteminin organizasyonu, sinir sisteminde iletişim, sinapslar ve nörotransmitterler, merkezi sinir sisteminin embriyonik gelişimi, fonksiyonel beyin anatomisi, otonom sinir sistemi, görme ve işitme yolları, dil gelişimi ve beyin dil alanları kavramlarını kapsar.





Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sinir sisteminin anatomik yapılarını ve fizyolojisi.
2) Farklı beyin yapıları arasındaki ilişkileri tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Dil ve konuşmanın nöroanatomisini ve dilde yer alan yapıların ilgili fizyolojik işlevlerini açıklar.
2) Çeşitli davranışlarla ilişkili beyin yapılarını gösterir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Otonom sinir sistemi (OSS) yapısal ve fonksiyonel bölümleri Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
2) Otonom sinir sistemi (OSS) yapısal ve fonksiyonel bölümlerini açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
3) Kranyal sinirlerin merkezi ve periferik sinir sisteminde nöroanatomi ve nörofizyolojisini açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
4) Kranyal sinirlerin merkezi ve periferik sinir sisteminde nöroanatomi ve nörofizyolojisini açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
5) Kranyal sinirlerin merkezi ve periferik sinir sisteminde nöroanatomi ve nörofizyolojisini açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
6) Kranyal sinirlerin merkezi ve periferik sinir sisteminde nöroanatomi ve nörofizyolojisini açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
7) Kranyal sinirlerin merkezi ve periferik sinir sisteminde nöroanatomi ve nörofizyolojisini açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
8) Ara Sınav Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
9) Kranyal sinirlerin merkezi ve periferik sinir sisteminde nöroanatomi ve nörofizyolojisini açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
10) Fonasyon, artikülasyon, rezonans, çiğneme ve yutma fonksiyonlarında görev alan kranyal ve periferik sinirleri, kasları, eklemleri ve tendonları açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
11) Dizartri, disfaji, disfoni ve hiper/hiponazaliteye neden olabilecek olası merkezi ve çevresel sinir sistem hasarlarını açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
12) Dizartri, disfaji, disfoni ve hiper/hiponazaliteye neden olabilecek olası merkezi ve çevresel sinir sistem hasarlarını açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
13) Dizartri, disfaji, disfoni ve hiper/hiponazaliteye neden olabilecek olası merkezi ve çevresel sinir sistem hasarlarını açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
14) Dizartri, disfaji, disfoni ve hiper/hiponazaliteye neden olabilecek olası merkezi ve çevresel sinir sistem hasarlarını açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
15) Dizartri, disfaji, disfoni ve hiper/hiponazaliteye neden olabilecek olası merkezi ve çevresel sinir sistem hasarlarını açıklar. Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017
16) Final Sınavı Clinical neurology and neuroanatomy : a localization-based approach / Aaron Berkowitz, Aaron L. Berkowitz Berkowitz, Aaron 2017

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: "Fonksiyonel Anatomi, Prof. Dr. Doğan Taner (ODTÜ yayıncılık),
A.C.Guyton&Hall. Tıbbi Fizyoloji,
Dil ve Konuşma Terapistleri için Nöroanatomi ve Nörofizyoloji: Wanda G. Webb PHd. CCC SLP ELSEVIER. 6. baskı"



Diğer Kaynaklar: YOK

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

Program Kazanımları
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi.
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi.
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi.
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi.
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi.
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi.
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma.
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel sağlık alanı ve dil ve konuşma terapisi meslek alanı konularında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kendi alanlarında kullanabilme becerisi. 3
2) Dil, konuşma, ses ve yutma problemlerini saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçme ve uygulama becerisi. 4
3) Bir süreci, olayı, vakayı, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisi. 2
4) Bireysel olarak ve ekiplerde etkin biçimde çalışabilme becerisi. 4
5) Eğitim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması 5
6) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamaları için gerekli olan güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. 4
7) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi. 5
8) Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. 5
9) Dil ve konuşma terapisi disiplinine özgü konularda deney/alan çalışması tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisi. 4
10) Dil ve konuşma terapisi alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri ve hukuksal sonuçları konusunda farkında olma. 4
11) Mesleki etik ve sorumluluk bilinci.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Akran Değerlendirmesi
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Ara Sınavlar 1 40
Final 1 40
Toplam İş Yükü 178