HEMŞİRELİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002051
Ders İsmi: Çocuk Yoğun Bakım Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocuk yoğun bakım ünitesinde yatan çocuklarda hemşirelik yönetimine ilişkin temel bilgileri ve becerileri kazandırır.
Dersin İçeriği: Bu ders, çocuk yoğun bakım hemşireliğine giriş, yoğun bakım ünitelerinin organizasyonu, kritik hastalıkların yönetimi, solunum desteği, hemodinamik izlem, ilaç ve sıvı yönetimi, enfeksiyon kontrolü, hasta güvenliği, etik ilkeler ve aile merkezli bakım gibi temel konuları kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Çocuk yoğun bakım hemşireliğinin temel ilkelerini açıklar.
2) Hasta güvenliği, etik ilkeler ve aile merkezli bakım konularında bilinç kazanır.
3) Multidisipliner ekip çalışmasının önemini kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ventilatör desteği alan çocukların bakımı ve izlem süreçlerini yönetir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Yoğun bakım ortamında stres yönetimi ve iletişim becerilerini geliştirir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Çocuk yoğun bakım hastalarında hemodinamik izlem ve destek uygulamalarını öğrenir.
2) Çocuk yoğun bakım ünitelerinde kullanılan ileri teknoloji ve cihazları kullanmayı öğrenir.
3) Çocuk yoğun bakımda acil durum yönetimi ve resüsitasyon uygulamalarını öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Kritik hastalığı olan çocukların fizyolojik ve psikososyal ihtiyaçlarını değerlendirir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çocuk Yoğun Bakım Hemşireliğine Giriş Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
2) Çocuk Yoğun Bakım Ünitelerinin Organizasyonu Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
3) Kritik Hastalığı Olan Çocukların Değerlendirilmesi Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
4) Solunum Desteği ve Ventilatör Bakımı Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
5) Hemodinamik İzlem ve Destek Uygulamaları Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
6) Sıvı ve Elektrolit Dengesi Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
7) Çocuklarda Ağrı Yönetimi ve Sedasyon Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
8) Ara Sınav Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
9) Enfeksiyon Kontrolü ve Antibiyotik Kullanımı Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
10) Acil Durum Yönetimi ve Resüsitasyon Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
11) Hasta Güvenliği ve Etik İlkeler Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
12) Multidisipliner Ekip Çalışması Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
13) Çocuk Yoğun Bakımda Aile Merkezli Bakım Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
14) Psikososyal Destek ve İletişim Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
15) Genel Değerlendirme ve Vaka Tartışmaları Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
16) Final Sınavı Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier. Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier. Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby. Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby. Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer. Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier.
Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier.
Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby.
Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby.
Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer.
Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.
Diğer Kaynaklar: Fuhrman, B. P., & Zimmerman, J. J. (2016). Pediatric Critical Care. Elsevier.
Hockenberry, M. J., & Wilson, D. (2019). Wong’s Nursing Care of Infants and Children. Elsevier.
Slota, M. (2005). Core Curriculum for Pediatric Critical Care Nursing. Elsevier-Mosby.
Merenstein, G. B., & Gardner, S. L. (2011). Handbook of Neonatal Intensive Care. Elsevier-Mosby.
Kyle, T., & Carman, S. (2013). Essentials of Pediatric Nursing. Wolters Kluwer.
Curley, M. A., & Moloney-Harmon, P. A. (2001). Critical Care Nursing of Infants and Children. Saunders.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

6

8

2

3

5

7

4

9

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. 4
3) Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir. 5
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 5
5) Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 3
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. 5
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 2
8) Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Bilgisayar Destekli Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Küçük Sınavlar 1 1
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 1
Toplam İş Yükü 115