Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı, öğrencilere polisiye kurguyu edebi bir tür olarak kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlamak, tarihsel gelişimini, anlatı geleneklerini ve kültürel önemini araştırmaktır. "Baskerville Tazısı" ve "Doğu Ekspresinde Cinayeti" gibi klasik eserlerin yanı sıra yapısalcılık, psikanaliz ve postmodernizmden teorik perspektiflerle ilgilenerek, öğrenciler polisiye kurgunun gerilim, hakikat ve ahlakı inşa etme yollarını eleştirel bir şekilde analiz edeceklerdir. Ayrıca, ders polisiye kurgunun daha geniş sosyal, politik ve psikolojik kaygıları nasıl yansıttığını ve bunlara nasıl yanıt verdiğini incelerken, film ve diğer medyaya uyarlanmasını da göz önünde bulundurur. Yakın okuma, karşılaştırmalı analiz ve teorik uygulama yoluyla, öğrenciler eleştirel düşünme becerilerini geliştirecek ve türün edebi ve popüler kültürdeki rolü hakkında daha derin bir bilgi edineceklerdir. |
Dersin İçeriği: |
Bu ders, çok okunan edebi türlerden biri olan polisiye kurgunun eleştirel bir incelemesini sunmaktadır. Karmaşık olay örgüsü, esrarengiz kahramanları ve karmaşık ahlaki manzaralarıyla polisiye kurgu, değişen sosyal, politik ve psikolojik kaygıları yansıtırken yüzyılı aşkın bir süredir okuyucuları büyülemiştir.
Bu ders, polisiyenin tarihsel gelişimini inceleyerek, ilk suç anlatılarından 19. yüzyılda klasik dedektif hikayesinin ortaya çıkışına, 20. yüzyılın başlarındaki altın çağına ve çağdaş edebiyat ve medyadaki dönüşümüne kadar izini sürecektir. Yapısalcılık, anlatıbilim, psikanaliz ve postmodernizm tartışmaları da dahil olmak üzere, polisiye kurgunun anlam, gerilim ve gerçeği nasıl inşa ettiğini anlamak için türe yönelik temel teorik yaklaşımlarla ilgileneceğiz.
Arthur Conan Doyle' un "The Hound of the Baskervilles" ve Agatha Christie'nin "Murder on the Orient Express" adlı eserlerinin yakın okumaları yoluyla öğrenciler polisiye kurgunun geleneklerini, anlatım tekniklerini ve daha geniş toplumsal kaygılarla ilişkisini analiz edeceklerdir. Ders ayrıca, polisiye kurgunun farklı mecralara nasıl aktarıldığını ve çağdaş görsel kültürün klasik anlatıları nasıl yeniden şekillendirdiğini göz önünde bulundurarak film uyarlamalarının incelenmesini de içerecektir.
Dönem sonunda öğrenciler polisiyenin edebi ve kültürel önemine dair daha derin bir kavrayış geliştirmiş, eleştirel okuma, karşılaştırmalı analiz ve teorik uygulama becerileri kazanmış olacaklardır. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Derse Giriş |
|
2) |
Dedektif Romanının Tarihi |
|
2) |
Dedektif Romanının Tarihi |
|
2) |
Dedektif Romanının Tarihi |
|
3) |
Dedektif Romanının Kuramı |
|
4) |
"Uncanny" Kavramının Tanımı |
|
5) |
Arthur Conan Doyle'un edebiyat dünyasındaki yeri ve “Sherlock Holmes'un Maceraları” ile dedektiflik öykülerine giriş |
|
6) |
Arthur Conan Doyle, “The Hound of the Baskervilles” |
|
7) |
Arthur Conan Doyle, “The Hound of the Baskervilles” |
|
8) |
Vize Sınavı |
|
9) |
Agatha Christie, “Murder on the Orient Express” |
|
10) |
Agatha Christie, “Murder on the Orient Express” |
|
11) |
Yönetmenliğini Kenneth Branagh'ın Yaptığı 2017 Yapımı “Doğu Ekspresinde Cinayet” Filmi Üzerine Tartışma |
|
12) |
Yönetmenliğini Kenneth Branagh'ın Yaptığı 2017 Yapımı “Doğu Ekspresinde Cinayet” Filmi Üzerine Tartışma |
|
13) |
Ders Hakkında Genel Özet Tartışma |
|
13) |
Ders Hakkında Genel Özet Tartışma |
|
14) |
Sonuç ve Genel Değerlendirme |
|
15) |
Final Sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi |
|
2) |
1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
3) |
1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi |
|
4) |
2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi |
|
5) |
2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi |
|
6) |
3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi |
|
7) |
3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi |
|
8) |
4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi |
|
9) |
4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi |
|
10) |
5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi |
|
11) |
5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi |
|
12) |
5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi |
|
13) |
5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi |
|
14) |
6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi |
|
15) |
6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi |
5 |
16) |
6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi |
|
17) |
7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi |
|
18) |
7.2 En az bir yabancı dil bilgisi |
|
19) |
7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi |
|
20) |
7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi |
|
21) |
7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi |
|
22) |
8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci |
|
23) |
8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi |
|
24) |
9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci |
|
25) |
9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi |
|
26) |
10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi |
|
27) |
10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık |
|
28) |
10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi |
5 |
29) |
11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi |
|
30) |
11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
|
31) |
12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak |
|