BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003149
Ders İsmi: Detective Fiction
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Selami Gökçen EZBER
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, öğrencilere polisiye kurguyu edebi bir tür olarak kapsamlı bir şekilde anlamalarını sağlamak, tarihsel gelişimini, anlatı geleneklerini ve kültürel önemini araştırmaktır. "Baskerville Tazısı" ve "Doğu Ekspresinde Cinayeti" gibi klasik eserlerin yanı sıra yapısalcılık, psikanaliz ve postmodernizmden teorik perspektiflerle ilgilenerek, öğrenciler polisiye kurgunun gerilim, hakikat ve ahlakı inşa etme yollarını eleştirel bir şekilde analiz edeceklerdir. Ayrıca, ders polisiye kurgunun daha geniş sosyal, politik ve psikolojik kaygıları nasıl yansıttığını ve bunlara nasıl yanıt verdiğini incelerken, film ve diğer medyaya uyarlanmasını da göz önünde bulundurur. Yakın okuma, karşılaştırmalı analiz ve teorik uygulama yoluyla, öğrenciler eleştirel düşünme becerilerini geliştirecek ve türün edebi ve popüler kültürdeki rolü hakkında daha derin bir bilgi edineceklerdir.
Dersin İçeriği: Bu ders, çok okunan edebi türlerden biri olan polisiye kurgunun eleştirel bir incelemesini sunmaktadır. Karmaşık olay örgüsü, esrarengiz kahramanları ve karmaşık ahlaki manzaralarıyla polisiye kurgu, değişen sosyal, politik ve psikolojik kaygıları yansıtırken yüzyılı aşkın bir süredir okuyucuları büyülemiştir.
Bu ders, polisiyenin tarihsel gelişimini inceleyerek, ilk suç anlatılarından 19. yüzyılda klasik dedektif hikayesinin ortaya çıkışına, 20. yüzyılın başlarındaki altın çağına ve çağdaş edebiyat ve medyadaki dönüşümüne kadar izini sürecektir. Yapısalcılık, anlatıbilim, psikanaliz ve postmodernizm tartışmaları da dahil olmak üzere, polisiye kurgunun anlam, gerilim ve gerçeği nasıl inşa ettiğini anlamak için türe yönelik temel teorik yaklaşımlarla ilgileneceğiz.
Arthur Conan Doyle' un "The Hound of the Baskervilles" ve Agatha Christie'nin "Murder on the Orient Express" adlı eserlerinin yakın okumaları yoluyla öğrenciler polisiye kurgunun geleneklerini, anlatım tekniklerini ve daha geniş toplumsal kaygılarla ilişkisini analiz edeceklerdir. Ders ayrıca, polisiye kurgunun farklı mecralara nasıl aktarıldığını ve çağdaş görsel kültürün klasik anlatıları nasıl yeniden şekillendirdiğini göz önünde bulundurarak film uyarlamalarının incelenmesini de içerecektir.
Dönem sonunda öğrenciler polisiyenin edebi ve kültürel önemine dair daha derin bir kavrayış geliştirmiş, eleştirel okuma, karşılaştırmalı analiz ve teorik uygulama becerileri kazanmış olacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Tarihsel Gelişim: Erken dönem suç anlatılarından çağdaş uyarlamalara kadar polisiye kurgunun evriminin izini sürerek önemli yazarları, akımları ve üslup kurallarını belirler.
2) Yazınsal Türü Tanıma: Olay örgüsü yapısı, anlatı teknikleri ve dedektif figürünün rolü de dahil olmak üzere polisiye kurgunun belirleyici özelliklerini analiz eder.
3) Teorik Çerçeveler: Yapısalcılık, psikanaliz, anlatıbilim ve postmodernizm gibi edebiyat kuramlarını polisiye kurguyu yorumlamak için uygulayabilecektir.
4) Kültürel ve Sosyal Bağlamlar: Polisiye kurgunun adalet, ahlak, sınıf ve toplumsal cinsiyet konuları da dahil olmak üzere toplumsal kaygıları nasıl yansıttığını ve eleştirdiğini inceler.
5) Yakın Okuma Becerileri: Polisiye anlatılarda gerilim, öngörü ve tümdengelimin nasıl işlediğini değerlendirmek için eleştirel okuma stratejileri geliştirir.
6) Karşılaştırmalı Analiz: Türün farklı tarihsel ve kültürel bağlamlara nasıl adapte olduğunu değerlendirerek klasik ve çağdaş dedektif hikayelerini karşılaştırın ve karşılaştırır.
7) Film ve Medya Uyarlamaları: Polisiye kurgunun farklı medyalarda, özellikle de filmlerde nasıl tercüme edildiğini ve görsel hikaye anlatımının türü nasıl yeniden şekillendirdiğini değerlendirir.
8) Eleştirel Yazım ve Argümantasyon: Polisiye kurgu hakkında metinsel kanıtları ve bilimsel araştırmaları içeren iyi desteklenmiş analitik denemeler ve argümanlar oluşturur.
9) Eleştirel Düşünme: Polisiye kurgu hakkında metinsel kanıtları ve bilimsel araştırmaları içeren iyi desteklenmiş analitik denemeler ve argümanlar oluşturur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş
2) Dedektif Romanının Tarihi
2) Dedektif Romanının Tarihi
2) Dedektif Romanının Tarihi
3) Dedektif Romanının Kuramı
4) "Uncanny" Kavramının Tanımı
5) Arthur Conan Doyle'un edebiyat dünyasındaki yeri ve “Sherlock Holmes'un Maceraları” ile dedektiflik öykülerine giriş
6) Arthur Conan Doyle, “The Hound of the Baskervilles”
7) Arthur Conan Doyle, “The Hound of the Baskervilles”
8) Vize Sınavı
9) Agatha Christie, “Murder on the Orient Express”
10) Agatha Christie, “Murder on the Orient Express”
11) Yönetmenliğini Kenneth Branagh'ın Yaptığı 2017 Yapımı “Doğu Ekspresinde Cinayet” Filmi Üzerine Tartışma
12) Yönetmenliğini Kenneth Branagh'ın Yaptığı 2017 Yapımı “Doğu Ekspresinde Cinayet” Filmi Üzerine Tartışma
13) Ders Hakkında Genel Özet Tartışma
13) Ders Hakkında Genel Özet Tartışma
14) Sonuç ve Genel Değerlendirme
15) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Christie, Agatha. Murder on the Orient Express
Doyle, Arthur Conan. The Hound of the Baskervilles

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi 5
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi 5
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 30 % 0
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 2 2 4
Sınıf Dışı Ders Çalışması 30 30 900
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 907