GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013):

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1513002022
Ders İsmi: Sanat Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Derse %70 devam zorunluluğu bulunmaktadır. Oranın aşılması durumunda finale devamsız öğrenci alınmayacaktır.
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Gizem ÖZDEL
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı ilkçağdan günümüze toplumsal ve düşünsel değişimlerle sanat üretimi, algısı ve kurumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Sanatın tarihsel değişimlere bağlı olarak sosyolojik etmenler ışığında şekillenişini incelemek hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Sanatçı – sanat yapıtı – toplum etkileşimi farklı disiplinler yönünden irdelenecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat, estetik ve toplumsal yapı ilişkilerini kuramsal çerçevede ve tarihsel süreç içinde eleştirel olarak değerlendirebilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Antropoloji, felsefe, kültür tarihi, sosyoloji, psikoloji gibi farklı disiplinlerin sanata yaklaşımlarını ve sanat tarihiyle ilişkisini kurabilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Din, ideoloji, politika, ekonomi, teknoloji gibi dinamiklerin sanat pratiği ve algısıyla ilişkilerini eleştirel olarak yorumlayabilir.
2) Sanat ve toplum arasındaki ilişkiyi çözümleyerek, tasarımlarında kitleye uygunluğa odaklı davranır.
3) Toplumsal hareketler bağlamında ortaya konan sanat eserlerini anlamlandırabilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ders içeriği ve çalışma yönteminin ana hatlarıyla tanıtımı Ali Akay, Sanatın Sıosyıolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997 John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995 Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002 Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010
2) Sanat Tarihi’nin yanında sanat sosyolojisine neden gerek duyuluyor? İlişki ve farklar nelerdir? Ali Akay, Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997 John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995 Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002 Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010
3) Antropoloji, estetik, felsefe, kültür tarihi, sosyoloji, psikoloji gibi farklı disiplinlerin sanata yaklaşımları Ali Akay, Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997 John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995 Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002 Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010
4) Topluluk kimliğinin inşa aracı ve göstergesi olarak sanat
5) Din ve sanat
6) İktidar ve sanat
7) Sanat ve Sponsorluk
8) Ara Sınav
9) Zanaat/lonca, sanatkâr ve ürünü
10) İşlev/yarar, kullanım ürününden “estetik” duyu ve ürüne
11) Akademi, sanat ve sanatçı
12) Modernite ve sanat
13) Sergi, galeri, pazar ve sanatta “özgürlük-özerklik-yaratıcılık”
14) 19. yüzyıldan 20. yüzyıla ideolojiler, toplumsal yapılar ve sanat
15) Genel Tekrar
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ali Akay, Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997
John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995
Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002
Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010
Diğer Kaynaklar: Ali Akay, Sanatın Sosyolojik Gözü, Bağlam Yayınları, Bağlam Yayınları, İst. 1997
John Berger, Görme Biçimleri, çev: Yurdanur Salman, Metis Yayınları, İst. 1995
Malcolm Bernard, Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür, çev: Güliz Korkmaz, Ütopya Yayınevi, Ankara, 2002
Ken Beynes, Toplumda Sanat, çev: Yusuf Atılgan, Yapı Kredi Yayınları, İst. 2002 Pierre Bourdieu, Ocak ve Zenaat, –Derleme- G. Çağın, E. Güler, A. Arlı, Ü. Tatlıcan, İletişim Yayınları, İst. 2010

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100