İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 58

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1511002031
Ders İsmi: Yapılarda İleri Detay Tasarımı İlkeleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin iç mimari tasarım sürecinde yapı elemanlarını/malzemelerini detaylandırma ilkelerini öğrenmeleri ve farklı örnekler üzerinde analiz yaparak detay okuma ve tasarlama becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu ders, yapılarda detay tasarımı hakkında bilgi aktarılması, teorik bilgilerin pekiştirilmesi için anlatılan konularla ilgili gerekli çizimlerin yapılması, karşılaşılabilecek sorunlara çözüm üretilmesi süreçlerini içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İç mekanda gerekli olan yapı elemanlarının detay tasarım ilkelerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Detay tasarım ilkelerine dayanarak farklı detay tasarımlarını analiz etmek ve detay araştırma, inceleme ve okuma yönlerini geliştirir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Detay tasarım ilkelerinin mimarideki öneminin farkına varır.
Öğrenme Yetkinliği
1) Detay tasarlama özelliklerini geliştirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yapı malzemelerinin çeşitliliği ve yeni malzemeler konularında fikir sahibi olmak, malzemelerin bir araya gelişlerinde nokta detayları çözümleyebilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Detay Tasarımının Önemi
2) Detaylandırma Prensipleri, Ölçek, Oran, Orantı ve Modülasyon
3) Malzeme Bilgisi ve Uygulama Teknikleri
4) İç Mimari Ögelerde Detaylandırma
5) Aydınlatma Tasarımı
6) Islak Hacim ve Tesisat
7) Mobilya Tasarımı
8) Ara Sınav
9) Yatay Kabuk (Zemin – Tavan)
10) Düşey Kabuk (Duvar)
11) Merdiven – Korkuluk – Küpeşte Detaylandırma
12) Teknik Çizim ve Detay Paftaları Hazırlama
13) Atölye Çalışması
14) Atölye Çalışması
15) Atölye Çalışması
16) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Allen, E. (1992). Architectural Detailing: Function, Constructibility, Aesthetics, John Wiley And Sons Inc., USA.
2. Baş, D. (2010). Mimari Düşüncenin Biçimlenişi Yapım Dili, ES Yayınları, İstanbul.
3. Berkin, G. (2022). İç Mimarlıkta Malzeme ve Detay. İstanbul: Yem Yayınları.
4. Brock, L. (2005). Designing The Exterior Wall-Architectural Guide To The Vertical Envelope, Wiley & Sons Inc., New Jersey.
5. Ching, F. D. K. (2008). Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, YEM Yayınevi, İstanbul.
6. Ching, F. D. K. (2010). Mimarlık Biçim, Mekan ve Düzen, Çev. Lökçe S., YEM Yayınevi, İstanbul.
7. Ching, F. D. K. (2011). İç Mekan Tasarımı, Çev. Elçioğlu B., YEM Yayınevi, İstanbul
8. Deplazes, A. (2005). Constructing Architecture a Handbook, Birkhauser Verlag AG, Germany.
9. Emmitt, S., Olie, J., Schmid, P. (2004). Principles of Architectural Detailing, Blackwell Pub.
10. Ojeda, O. R. (2003). Elements Architecture in Detail, Rockport Pub.
11. Rich, P. & Dean, Y. (1999). Principles of Element Design, Butterworth-Heinemann Architectural Press, Oxford, UK.
12. Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L. (2000). Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
13. Türkçü, Ç. (2010). Yapım İlkeler-Malzemeler-Yöntemler-Çözümler, Birsen Yayınevi, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: 1. Allen, E. (1992). Architectural Detailing: Function, Constructibility, Aesthetics, John Wiley And Sons Inc., USA.
2. Baş, D. (2010). Mimari Düşüncenin Biçimlenişi Yapım Dili, ES Yayınları, İstanbul.
3. Berkin, G. (2022). İç Mimarlıkta Malzeme ve Detay. İstanbul: Yem Yayınları.
4. Brock, L. (2005). Designing The Exterior Wall-Architectural Guide To The Vertical Envelope, Wiley & Sons Inc., New Jersey.
5. Ching, F. D. K. (2008). Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, YEM Yayınevi, İstanbul.
6. Ching, F. D. K. (2010). Mimarlık Biçim, Mekan ve Düzen, Çev. Lökçe S., YEM Yayınevi, İstanbul.
7. Ching, F. D. K. (2011). İç Mekan Tasarımı, Çev. Elçioğlu B., YEM Yayınevi, İstanbul
8. Deplazes, A. (2005). Constructing Architecture a Handbook, Birkhauser Verlag AG, Germany.
9. Emmitt, S., Olie, J., Schmid, P. (2004). Principles of Architectural Detailing, Blackwell Pub.
10. Ojeda, O. R. (2003). Elements Architecture in Detail, Rockport Pub.
11. Rich, P. & Dean, Y. (1999). Principles of Element Design, Butterworth-Heinemann Architectural Press, Oxford, UK.
12. Toydemir, N., Gürdal, E., Tanaçan, L. (2000). Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme, Literatür Yayıncılık, İstanbul.
13. Türkçü, Ç. (2010). Yapım İlkeler-Malzemeler-Yöntemler-Çözümler, Birsen Yayınevi, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 3
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 2
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 2
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 4
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 3
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 4
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 5
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 3
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 1
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 3
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 2
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144