İÇ MİMARLIK VE ÇEVRE TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 58

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1511002004
Ders İsmi: İç Mekanda Ergonomi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Beyza ÇERMİKLİ
Dersi Veren(ler): STMF Staff
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, kullanıcıların fiziksel, zihinsel ve duyusal özelliklerini dikkate alarak kullanıcı–mekân–obje etkileşimini en konforlu, işlevsel, sağlıklı ve güvenli şekilde tasarlama bilgi ve becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Ergonomik Tasarım, tüm bireylerin farklı fiziksel, zihinsel ve kültürel gereksinimlerini göz önünde bulundurarak tasarım yapma sürecidir. Bu ders, öğrencilerin her yaştan, yetenekten ve arka plandan gelen kullanıcıların ihtiyaçlarını karşılayan, erişilebilir ve kullanıcı dostu mekânlar yaratmalarına olanak tanır. Ders, tasarımın ilkelerini, pratikte nasıl uygulanacağını ve kullanıcı odaklı düşünme yöntemlerini öğretmeyi amaçlar. Ders, ergonomik tasarımın tanımı, mekânlarda erişilebilirlik kriterleri, tasarımın insan fiziği ve psikolojisiyle uyumlu olması gerekliliği, ergonomik faktörler, tasarımda kullanıcı profillerini tanıma, farklı kullanıcı ihtiyaçlarıyla ilgili tasarımın uygulanması, teknolojinin ve malzemenin tasarımdaki rolü, ergonomik tasarım prensiplerinin başarılı bir şekilde uygulandığı örnek projeler ve tartışmaları içerir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler ergonomik tasarım ilkelerini ve tasarımdaki önemini bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler insan-mekân etkileşiminde antropometrik ölçüleri sınıflandırır.
2) Öğrenciler farklı kullanıcı gruplarına (çocuk, yaşlı, engelli vb.) uygun mekânlar çözer.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenciler ergonomiyi işlevsellik, konfor, sağlık ve güvenlik kriterleriyle değerlendirir.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Tasarımda insan hareketlerini ve enerjiyi verimli kullanır.
2) Öğrenciler iç mekân tasarımlarında ergonomik standartlara uygun projeler üretir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Öğrenciler mobilya ve donatı elemanlarını ergonomik ölçülere göre tasarlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanımı, tanışma ve programın duyurulması Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
2) Ergonomik tasarım tanımı ve ilkeleri Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
3) Kullanıcı odaklı tasarım: Kullanıcı grupları, ergonomi ve erişilebilirlik Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
4) Esneklik ve adaptasyon Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
5) Ergonomi ve evrensel tasarım ilkeleri Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım
6) Tasarımda yönelim ve kullanım konforu Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım
7) Kamusal alanda insan odaklı, ergonomik tasarım Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım
8) Ara Sınav Yok
9) Ergonomik tasarım örnekleri Neufert, E. (2000), Yapı Tasarımı, İstanbul: Beta Basın Yayım
10) Ergonomik Bakımdan Projenin Değerlendirilmesi Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
11) Ergonomik tasarım üzerine konuk sunumu Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
12) Teknoloji ve ergonomik tasarım Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
13) Öğrenci ödev sunumları Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
14) Öğrenci ödev sunumları Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
15) Genel Tekrar Human dimension and interior space, Julius Panero, Martin Zelnik Sabancı A., Sümer, SÜMER, S.K.,(2015),Ergonomi, Nobel Yayıncılık,Ankara, ISBN: 9786055426798
16) Final Sınavı Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1-Neufert, Ernst. (1979) Yapı Tasarım Temel Bilgileri, Güven Yayıncılık.
2-Doğan C. “Türkiye Stadyumları Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar ve Bir Çözüm Önerisi”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Sanatta Yeterlik Programı, 2007. 3-Jhon Croney, “Anthropometrics for Designer”. 4-Henry Dreyfuss, “The Measure of Men”. 5-J. Ernst Mc. Gormick “Human Factors Engineering and Design”. 6-Cemil Toka “İnsan – Araç Bağıntısında Ergonomik Tasarım İlkeleri”.
Diğer Kaynaklar: 1-Neufert, Ernst. (1979) Yapı Tasarım Temel Bilgileri, Güven Yayıncılık.
2-Doğan C. “Türkiye Stadyumları Oturma Elemanı Tasarımında Sorunlar ve Bir Çözüm Önerisi”, MSGSÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İç Mimarlık Sanatta Yeterlik Programı, 2007. 3-Jhon Croney, “Anthropometrics for Designer”. 4-Henry Dreyfuss, “The Measure of Men”. 5-J. Ernst Mc. Gormick “Human Factors Engineering and Design”. 6-Cemil Toka “İnsan – Araç Bağıntısında Ergonomik Tasarım İlkeleri”.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

4

6

5

Program Kazanımları
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir.
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir.
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir.
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir.
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir.
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir.
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir.
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir.
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir.
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir.
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir.
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir.
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tasarım alanında İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı özelinde mesleğin gerekliliklerini yerine getirebilecek teorik, tasarım ve teknik bilgiye sahip olur, edindiği bilgileri kuramsal-olgusal, bilişsel-uygulamalı boyutlarıyla akademik ve uygulamalı alanlarda kullanabilir. 5
2) Mesleğin yüklenebileceği görev ve sorumluluklar dahilinde çevresel, ekonomik ve toplumsal alanlarda ulusal ve uluslararası düzeyde duyarlılıklar ile ilgili ihtiyaçları tespit eder ve problemlere çözüm getirebilir. 5
3) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde oluşturduğu yapılı çevrelerde insan-çevre etkileşimini gözeten estetik yaklaşımla yaratıcı ve çağdaş tasarımlar oluşturabilir, tasarımlarını görsel, sözel ve yazılı olarak farklı iletişim kanallarından sunabilir. 5
4) Teori ve tasarım bilgisine dayalı olarak geliştirdiği tasarımların aşamalarını takip edebilir, tasarım sürecinde üretime dair analizler yapabilir, teorik bilgisini uygulama alanında yönetim ve yapım için kullanabilir. 4
5) Tasarım alanında güncel tartışmalara ve gelişmelere farklı teknolojik araçları kullanarak erişebilir, çeşitli bilgi kaynaklarından edindiği yenilikçi ve yaratıcı fikirleri güncel eğilimleri ve yeni teknolojileri alanında uygulayabilir. 5
6) Ulusal ve uluslararası standart ve yönetmelikleri değerlendirerek edindiği bilgileri, düşünceleri ve yaklaşımları kullanıcı ihtiyaçları dahilinde yorumlayarak analiz edebilir ve uygulamaya aktarabilir. 5
7) Alanıyla ilgili multidisipliner işbirliklerini değerlendirebilir, tasarım ve üretim aşamalarında takım çalışması yapabilir, oluşturduğu takımlara liderlik edebilir. 4
8) Kullanıcı ihtiyaçları dahilinde değişen koşullara göre mesleki sosyal ve toplumsal konulardaki sorumluluğunu bilir, kamu ve toplum hizmeti konularında insiyatif alarak alternatif çözümler geliştirebilir. 5
9) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımının yasal sorumluluklarını bilir, yaşam boyu öğrenme ilkesi dahilinde sürekli yenilenme beceresini geliştirir, meslek kuruluşları ile iletişimini sürdürerek güncel mesleki görev ve sorumlulukları hakkında gerekli bilgiye sahip olabilir. 5
10) Akademik olarak görsel, sözel ve yazılı iletişim becerilerine sahip olabilir, alanıyla ilgili özel araştırma konularının önemini anlayarak çağdaş İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı konuları dahilinde geliştirdiği eleştirel düşüncesini yerel ve ulusal platformlarda paylaşabilir. 2
11) Bilgi ve becerileri ile oluşturduğu tasarımlarını etkili temsil yöntemleri kullanarak ifade edebilir, çeşitli bilişim araçlarını ileri düzeyde kullanarak görsel ve yazılı sunum yapma becerisine sahip olabilir. 3
12) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı uygulamalarının toplumsal, çevresel, ulusal ve evrensel etkileri konusunda farkındalığa sahiptir, mesleğin etik değerleri dahilinde kullanıcı ve çalışanların sağlığı ve güvenliğinin önemini bilir. 5
13) İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı mesleği özelinde ilişkide olduğu ulusal ve uluslararası sosyal ve kültürel değerlere saygılı, kültürel mirasın korunması ve aktarılmasında gerekli bilince sahip yerel özelliklerin sürdürülmesinde kişisel farkındalığa sahiptir. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144