HEMŞİRELİK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 4 | 240 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | 1215002044 | ||||||||||
Ders İsmi: | İşaret Dili | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
||||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste, temel seviyede Türk İşaret Dili’nin (TİD) öğretilmesi ile öğrencileri, işitme engellilerin kültür yapısı hakkında bilgilendirmek ve TİD alfabesi, temel kelimeleri ve dilbilgisi yapısı aktarılarak öğrencilere, işitme engeliler ile günlük hayatta iletişim kurma becerileri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu ders; TİD parmak alfabe işaretleri ve TİD ,TİD temel, basit cümle kalıpları, günlük konuşmada kullanılan işaretler,TİD adıllar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleri,TİD ile temel çevre ve temel ulaşım-ilgili eylemlerin işaretleri, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,,TİD temel aile bireyleri ve akraba işaretleri; zıt anlamlı kelimeler, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,,TİD ile zaman ifadeleri, pratik uygulama,TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması, pratik uygulama,TİD ile temel duygu işaretleri, pratik uygulama,TİD ile temel sağlık işaretleri, pratik uygulama,TİD ile temel fiil işaretleri, pratik uygulama,TİD ile sayısal ifadeler ve ilgili eylemleri, pratik uygulama,Karşılıklı iletişimde akıcılık sağlama amaçlı çalışmalar,Temel kavramları kullanarak karşılıklı konuşma, cümle kurma, anladığını aktarma çalışmaları,Genel tekrar ve kısa metin çalışmaları ile pratik uygulama; konularını içermektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | TİD parmak alfabe işaretleri ve TİD | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
2) | TİD temel, basit cümle kalıpları, günlük konuşmada kullanılan işaretler | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
3) | TİD adıllar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleri | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
4) | TİD ile temel çevre ve temel ulaşım-ilgili eylemlerin işaretleri, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
5) | TİD temel aile bireyleri ve akraba işaretleri; zıt anlamlı kelimeler, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları, | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
6) | TİD ile zaman ifadeleri, pratik uygulama | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
7) | TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması, pratik uygulama | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
8) | Ara sınav | |
9) | TİD ile temel duygu işaretleri, pratik uygulama | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
10) | TİD ile temel sağlık işaretleri, pratik uygulama | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
11) | TİD ile temel fiil işaretleri, pratik uygulama | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
12) | TİD ile sayısal ifadeler ve ilgili eylemleri, pratik uygulama | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
13) | Karşılıklı iletişimde akıcılık sağlama amaçlı çalışmalar | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
14) | Temel kavramları kullanarak karşılıklı konuşma, cümle kurma, anladığını aktarma çalışmaları | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
15) | Genel tekrar ve kısa metin çalışmaları ile pratik uygulama | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
16) | Final sınavı | MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
Ders Notları / Kitaplar: | Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
Diğer Kaynaklar: | Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989 |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
4 |
2 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | |||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | |||||||||
3) Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir. | |||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | |||||||||
5) Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | |||||||||
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. | |||||||||
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | |||||||||
8) Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | |||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | |||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. | 5 |
3) | Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir. | 5 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 5 |
5) | Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 5 |
6) | Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. | 4 |
7) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 4 |
10) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. | 5 |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev | |
Uygulama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 16 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 64 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 |
Final | 1 | 2 |
Toplam İş Yükü | 100 |