HEMŞİRELİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215002044
Ders İsmi: İşaret Dili
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De.,
2013

Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017


Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, temel seviyede Türk İşaret Dili’nin (TİD) öğretilmesi ile öğrencileri, işitme engellilerin kültür yapısı hakkında bilgilendirmek
ve TİD alfabesi, temel kelimeleri ve dilbilgisi yapısı aktarılarak öğrencilere, işitme engeliler ile günlük hayatta iletişim kurma becerileri
kazandırmak amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders; TİD parmak alfabe işaretleri ve TİD ,TİD temel, basit cümle kalıpları, günlük konuşmada kullanılan işaretler,TİD adıllar
(zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleri,TİD ile temel çevre ve temel ulaşım-ilgili eylemlerin işaretleri,
olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları,,TİD temel aile bireyleri ve akraba işaretleri; zıt anlamlı kelimeler, olumlu – olumsuz,
emir soru ve cümle kalıpları,,TİD ile zaman ifadeleri, pratik uygulama,TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin
aktarılması, pratik uygulama,TİD ile temel duygu işaretleri, pratik uygulama,TİD ile temel sağlık işaretleri, pratik uygulama,TİD ile
temel fiil işaretleri, pratik uygulama,TİD ile sayısal ifadeler ve ilgili eylemleri, pratik uygulama,Karşılıklı iletişimde akıcılık sağlama
amaçlı çalışmalar,Temel kavramları kullanarak karşılıklı konuşma, cümle kurma, anladığını aktarma çalışmaları,Genel tekrar ve kısa
metin çalışmaları ile pratik uygulama; konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) İşitme engellilerin kültür yapısını tanımlar
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Temel seviyede Türk İşaret Dili’ni kullanır
2) İşitme engelliler ile günlük hayatta iletişim kurma becerilerini gerçekleştirir
3) Temel kelimeler ve dilbilgisi yapısını kullanır.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) TİD parmak alfabe işaretleri ve TİD MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
2) TİD temel, basit cümle kalıpları, günlük konuşmada kullanılan işaretler MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
3) TİD adıllar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleri MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
4) TİD ile temel çevre ve temel ulaşım-ilgili eylemlerin işaretleri, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
5) TİD temel aile bireyleri ve akraba işaretleri; zıt anlamlı kelimeler, olumlu – olumsuz, emir soru ve cümle kalıpları, MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
6) TİD ile zaman ifadeleri, pratik uygulama MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
7) TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması, pratik uygulama MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
8) Ara sınav
9) TİD ile temel duygu işaretleri, pratik uygulama MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
10) TİD ile temel sağlık işaretleri, pratik uygulama MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
11) TİD ile temel fiil işaretleri, pratik uygulama MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
12) TİD ile sayısal ifadeler ve ilgili eylemleri, pratik uygulama MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
13) Karşılıklı iletişimde akıcılık sağlama amaçlı çalışmalar MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
14) Temel kavramları kullanarak karşılıklı konuşma, cümle kurma, anladığını aktarma çalışmaları MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
15) Genel tekrar ve kısa metin çalışmaları ile pratik uygulama MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
16) Final sınavı MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü (2015) Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De., 2013 Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017 Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De.,
2013

Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017


Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989
Diğer Kaynaklar: Alternatif ve Destekleyici İletişim Nasıl Kullanılır ? / Sonja R. De. Boer; dizi. ed.: Richard L. Simpson ; çev.: Seyhun Topbaş, Arzu Akyüz-Toğram, Boer, Sonja R. De.,
2013

Yaşamın sırrı iletişim / ed.: Nermin Gürhan, Ayşe Okanlı., 2017


Language and communication disorders in children / Deena K. Bernstein, lenmorris Tiegerman, Bernstein, Deena K., 1989

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır.
3) Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır.
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
8) Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır ve kullanır. 5
3) Hemşirelik bakımını; birey, aile ve toplumun sağlığını koruma, geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında, bütüncül yaklaşımla kanıta dayalı olarak gerçekleştirir. 5
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 5
5) Hemşirelik uygulamalarında; bilişim, teknoloji ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 5
6) Birey/aile/toplum ve sağlık bakım ekibi üyeleriyle etkili iletişim kurar ve işbirliği içinde çalışır. 4
7) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 4
10) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki ve bireysel gelişimini sürdürür. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 1 % 20
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 64
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 100