EBELİK
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002034
Ders İsmi: Acil Obstetrik Bakım
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Acil Obstetrik Bakım dersi, gebelik, doğum ve doğum sonrası dönemde ortaya çıkabilecek acil durumların yönetimine odaklanır. Bu ders, obstetrik acillerin tanınması, önlenmesi ve uygun bakım yaklaşımlarının geliştirilmesine yönelik bilgi ve beceriler kazandırmayı amaçlar. Ders, ebelerin otonom karar verme becerilerini ve multidisipliner iş birliği gerektiren durumlarda etkin roller üstlenmelerini destekler.
Dersin İçeriği: • Obstetrik acillerin tanımı ve triyaş yönetimi
• Gebelik ve doğum sonrası kanamalar
• Gebelikte hipertansif durumlar (Preeklampsi, Eklampsi, HELLP Sendromu)
• Diyabetik ketoasidoz ve obstetrik şok
• Kord prolapsusu ve erken doğum tehditi
• Plasentel aciller ve amniyotik sıvı embolisi
• Fetal distres ve obstetrik enfeksiyonların yönetimi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Acil obstetrik bakım sistemini tanımlamak.
2) Anne sağlığı göstergelerini tanımlamak ve yorumlamak.
3) Gebelik, doğum ve doğum sonrası dönemde acil patolojileri tanımlamak ve uygun ebelik bakımını vermek.
4) Acil başvuruda hızlı değerlendirmeyi yapmak ve uygun triyajı sağlamak.
5) Gebelik, doğum ve doğum sonrası acil patolojiler için Sağlık Bakanlığı'nın bakım protokollerini tanımlamak ve uygulamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı Sınıf içi sözleşmenin yapılması Obstetrik Aciller ve Triyaj Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
2) Gebelikte ve Postpartum Dönemde kanama ve Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
3) Gebelikte ve Postpartum Dönemde kanama ve Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
4) Gebelikte Hipertansif Durumlar ve Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
5) Gebelikte Hipertansif Durumlar ve Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
6) Gebelikte Diyabetik Ketoasidoz ve Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
7) Gebelikte Diyabetik Ketoasidoz ve Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
8) VİZE
9) Obstetride Şok ve Sıvı Tedavisi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
10) EMR ve Erken Doğum Tehdidi Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
11) Plasentel Aciller ve yönetimi Kord Prolapsusu ve Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
12) Amniyotik Mayi Embolisi ve Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
13) Fetal Distres ve yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
14) Obstetrik Acillerde Enfeksiyon ve Ateş Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
15) Obstetrik Acillerde Enfeksiyon ve Ateş Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.
16) FİNAL SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için hazırlanmış PPT.
Diğer Kaynaklar: Acil Obstetrik Bakım Yönetim Rehberi (2022). Sağlık Bakanlığı.
Sakın, Ö., Angın, A. D., & Çıkman, M. S. (Eds.). (2019). Obstetrik ve jinekolojik aciller. İstanbul Tıp Kitabevi.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 4
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 4
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 3
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 3
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 1
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 2
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 3
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 4
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 4
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 2 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 16 32 512
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 515