İÇ MEKAN TASARIMI
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 21,48,54,58

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2023002025
Ders İsmi: Sanat Tarihi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Sanat ve mimarlık tarihi üzerine okumalar ve geziler yapılması. Müze gezilerinin yapılması.
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Efna AYDIN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, sanat tarihinin temel kavramlarını ve kronolojik gelişimini inceleyerek öğrencilere sanat akımları, üsluplar ve önemli sanat eserleri hakkında kapsamlı bir bakış açısı kazandırmayı amaçlamaktadır. Sanat tarihini, iç mekan tasarımı bağlamında ele alarak, öğrencilerin geçmiş sanat akımlarının mekânsal tasarıma etkilerini anlamalarını ve çağdaş iç mekan tasarımına ilham veren tarihi referansları yorumlayabilmelerini sağlamaktır. Öğrenciler, farklı dönemlerde sanatın toplumsal, kültürel ve teknolojik değişimlerle nasıl şekillendiğini analiz ederek, sanatsal ifadeleri iç mekan tasarımına uyarlama becerisi kazanacaktır.
Dersin İçeriği: Ders kapsamında, mimari, heykel, resim ve dekoratif sanatların iç mekan tasarımına etkileri üzerinde durulacak, öğrencilerin sanatsal ve tasarımsal bağlamda analitik düşünme becerileri geliştirilecektir.

Sanat akımlarının iç mekan tasarımındaki yansımaları, mekansal düzenlemelerde kullanılan estetik yaklaşımlar ve tasarım süreçlerinde sanat tarihinin nasıl rehberlik edebileceği örneklerle ele alınacaktır. Öğrenciler, tarih boyunca gelişen sanat anlayışlarının mekan algısını nasıl şekillendirdiğini kavrayarak, kendi tasarımlarında sanat tarihinden ilham almayı öğreneceklerdir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat tarihinin temel kavramlarını, kapsamını ve kronolojik sürecini öğrenerek farklı dönemlerin karakteristik özelliklerini ayırt edebilme becerisi kazanır.
2) Antik Çağ’dan Çağdaş Sanat’a kadar uzanan süreçte Romanesk, Gotik, Rönesans, Barok, Modernizm gibi önemli sanat akımlarını ve temsilcilerini tanır.
3) Farklı dönemlere ait sanat eserlerini biçimsel ve içerik açısından inceleyerek kullanılan üslupları, teknikleri ve malzemeleri değerlendirebilir.
4) Sanat akımlarının ortaya çıkış nedenlerini, dönemin sosyal, politik ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirerek değerlendirebilir.
5) Sanat eserleri hakkında eleştirel düşünme, yorum yapma ve analiz becerisi kazanır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sanat tarihinin tanımı, kapsamı ve disiplinler arası ilişkisi. Sanatın başlangıcı, ilk sanat eserleri ve kronolojik süreç içinde sanat akımlarının gelişimi. Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi
2) Sanatın tarihsel süreç içinde sınıflandırılması ve dönemlere ayrılması. Antik sanatın ortaya çıkışı, sanat anlayışının şekillenmesi ve temel sanat türlerinin gelişimi. Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Okutman notları
3) Romanesk sanatın ortaya çıkışı, mimari, heykel ve resim sanatındaki temel özellikleri. Dönemin kültürel ve dini etkileri, önemli eserler ve sanatçılar. Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Okutman notları
4) Gotik sanatın doğuşu, mimari, heykel ve resimdeki temel özellikleri. Gotik katedrallerin yapısal yenilikleri, ışık ve mekan kullanımı. Dönemin sanat anlayışı ve önemli eserler. Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi.
5) Gotik sanatın doğuşu, mimari, heykel ve resimdeki temel özellikleri. Gotik katedrallerin yapısal yenilikleri, ışık ve mekan kullanımı. Dönemin sanat anlayışı ve önemli eserler. Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi.
6) Rönesans sanatının ortaya çıkışı, temel ilkeleri ve sanat anlayışı. Perspektif, anatomi ve doğa gözleminin sanattaki rolü. Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raphael gibi önemli sanatçılar ve başlıca eserleri. Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing. Minor, M. H. (2017). Sanat Tarihinin Tarihi.
7) Rönesans sanatının ortaya çıkışı, temel ilkeleri ve sanat anlayışı. Perspektif, anatomi ve doğa gözleminin sanattaki rolü. Leonardo da Vinci, Michelangelo, Raphael gibi önemli sanatçılar ve başlıca eserleri. Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing. Minor, M. H. (2017). Sanat Tarihinin Tarihi.
8) Vize haftası
9) Barok ve Rokoko sanat akımlarının ortaya çıkışı, temel özellikleri ve sanat anlayışları. Barok sanatında dramatik anlatım, hareket ve ışık kullanımı. Rokoko sanatının dekoratif unsurları ve zarif estetiği. Caravaggio, Rembrandt, Rubens, Fragonard ve Boucher gibi önemli sanatçılar ve eserleri. Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Okutman Notları
10) Neoklasisizm ve Romantizm akımlarının ortaya çıkışı, temel özellikleri ve sanat anlayışları. Neoklasik sanatın Antik Yunan ve Roma sanatına dayanan akademik yapısı. Romantizm akımının duygusal, bireysel ve doğaya vurgu yapan estetiği. Jacques-Louis David, Jean-Auguste-Dominique Ingres, Francisco Goya, Eugène Delacroix ve J.M.W. Turner gibi önemli sanatçılar ve eserleri. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing. Minor, M. H. (2017). Sanat Tarihinin Tarihi. Okutman Notları
11) Modernizme giriş, modern sanatın ortaya çıkışı ve temel özellikleri. Sanatta geleneksel anlayışın sorgulanması ve yeni akımların doğuşu. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing. Minor, M. H. (2017). Sanat Tarihinin Tarihi.
12) Empresyonizm, Fütürizm ve Modernizm akımlarının doğuşu ve sanat üzerindeki etkileri. Bu akımların temel özellikleri, temsilcileri ve eserleri. Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing. Okutman Notları
13) Brütalizm, Art Deco ve Bauhaus akımlarının ortaya çıkışı ve sanat ile mimarlık üzerindeki etkileri. Bu akımların temel prensipleri, önemli sanatçılar ve eserler. Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing. Okutman Notları
14) Art Nouveau ve Arts and Crafts akımlarının doğuşu, temel özellikleri ve sanat üzerindeki etkileri. Bu akımların sanat ve tasarım dünyasında yarattığı yenilikler ve önemli temsilcileri. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing. Minor, M. H. (2017). Sanat Tarihinin Tarihi. Okutman Notları
15) Sanat Akımlarının Genel Değerlendirmesi ve Post-Modernizm Sonrası Dönem. 19. yüzyıl sonlarından günümüze kadar uzanan sanat akımlarının genel bir değerlendirmesi. Bu akımların kültürel, toplumsal ve sanatsal bağlamda birbirleriyle olan ilişkileri. Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing. Minor, M. H. (2017). Sanat Tarihinin Tarihi.
16) Final Sınavı Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi. Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi. Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing. Minor, M. H. (2017). Sanat Tarihinin Tarihi. Okutman Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersin öğretim elemanı tarafından verilecektir.
Diğer Kaynaklar: Turani, A. (1992). Dünya Sanat Tarihi. Remzi Kitabevi.
Gombrich, E. H. (1995). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitabevi.
Honour, H., & Fleming, J. (2009). A World History of Art. Laurence King Publishing.
Minor, M. H. (2017) Sanat Tarihinin Tarihi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İç mekan tasarımı alanındaki temel kavramlar, ilkeler ve tasarım teorileri hakkında bilgi sahibidir. Tasarım tarihi, sanat akımları ve kültürel etkiler bağlamında mekânı analiz edebilir. Malzeme bilgisi, yapı elemanları ve iç mekânda kullanılan donatı sistemleri hakkında bilgi sahibidir. İç mekan tasarımında kullanılan çağdaş dijital teknolojiler ve yazılımlar hakkında bilgi sahibidir.
2) Teknik çizim, perspektif ve üç boyutlu modelleme tekniklerini hem geleneksel hem dijital ortamda uygulayabilir. İç mekân projelerinde kullanıcı ihtiyaçlarına ve ergonomiye uygun çözümler geliştirebilir. Görsel sunum tekniklerini kullanarak projelerini etkili bir şekilde ifade edebilir. Tasarım sürecinde araştırma, analiz, kavramsal düşünme ve uygulama basamaklarını etkin biçimde yürütebilir. Farklı iç mekân türleri (konut, ofis, mağaza, sergi, vb.) için işlevsel ve estetik çözümler geliştirebilir.
3) Tasarım sürecinde bireysel olarak sorumluluk alır ve gerektiğinde ekip çalışmalarına katkı sağlar.
4) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini kavrar; mesleki gelişimini sürdürebilecek bilgi kaynaklarına ulaşabilir. Tasarım alanındaki yenilikleri takip eder, değişen kullanıcı ihtiyaçlarına yaratıcı çözümler üretir.
5) Tasarımlarını sözlü, yazılı ve görsel yollarla açık ve etkili biçimde sunabilir. Disiplinlerarası çalışmalarda iletişim kurabilir, meslektaşları ve diğer uzmanlarla iş birliği yapabilir.
6) İç mekan tasarımı uygulamalarında mesleki etik ilkelere ve yasal mevzuata uygun hareket eder. Sürdürülebilirlik, çevre duyarlılığı ve kullanıcı sağlığını gözeten tasarım çözümleri geliştirir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 2 0 0
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 4 4 16
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 76