ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1416211001
Ders İsmi: Electromagnetic Fields
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 7
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, elektronik Mühedisliğinin ana disiplinlerinden biri olan elektromanyetik alan teorisinin temellerini, Maxwell denklemlerini öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu teoriyi çeşitli problemlere elektronik mühendisliğinin değişik alanlarında uygulayabilme yeteneğini talebeye kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Temel aksiyomlar, elektriksel yük, Coulomb kanunu, boşlukta elektrostatik alan, elektrostatik enerji, yüzey yükleri ve Dirac dağılımı, dipoller, bir malzemede elektrostatik alan, temel denklemler ve sınır koşulları, Lorentz kuvveti ve boşlukta manyetostatik alan, Biot-Savart kanunu, Ampere formulü, bir malzemede manyetostatik alan, manyetik enerji, manyetik dipoller ve daimi mıknatıslar, Maxwell denklemleri ve elektromanyetik alanlar, Faraday indüksiyonu, öz ve karşılıklı induktans, elektromanyetik enerji, potansiyel fonksiyonları, özel izafiyet teorisi.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Elektromanyetik olayların modellenmesi ve analizi için kullanılan temel vektör operatörlerini öğrenmek.
2) Statik elektrik alan problemlerini formüle/çözme temellerini öğrenmek.
3) Statik manyetik alan problemlerinin formüle/çözme temellerini öğrenmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Elektromanyetik Alanlar ve Dalgalara Giriş Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
2) Vektör Analizi Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
3) Vektör Analizi Diferansiyel Operatörler Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
4) Statik Elektrik Alan Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
5) Statik Elektrik Alan (materyal ortam, sınır koşulları) Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
6) Statik Elektrik Alan (Kapasitans, Enerji ve Kuvvet, Poisson ve Laplace Denklemleri) Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
7) Sabit Akımlar (Direnç Hesaplamaları) Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
8) Ara sınav
9) Statik Manyetik Alan Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
9) Statik Manyetik Alan Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
10) Statik Manyetik Alan (Manyetik dipol Mıknatıslanma, materyal ortamlarda manyetik alanlar) Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
11) Statik Manyetik Alan (İndüktans hesaplamaları, Manyetik Enerji) Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
12) Kalıcı Mıknatıs, Manyetik Devre Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
13) Statik Manyetik Alan (Manyetik kuvvetler ve tork) Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
14) Ders materyallerinin gözden geçirilmesi, ve bu dersin devamı olan EM Dalgalar dersine giriş. Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc. Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co. Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999. Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc.
Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co.
Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999
Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.
Diğer Kaynaklar: Krauss, J.D. and D.A.Fleisch, (1999) “Electromagnetics with Applications”, McGraw-Hill Inc.
Cheng D.K. (1993) "Fundamentals of Engineering Electromagnetics” Addison Wesley Publ. Co.
Introduction to Electrodynamics, David J. Griffiths, Prentice Hall City, 1999
Fundamentals of Engineering Electromagnetics, David K. Cheng, Prentice Hall City, 1992.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi 5
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi 2
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 202