TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 2020002009
Ders İsmi: Hücre Kültürü ve Kök Hücre
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Senem ASLAN ÖZTÜRK
Dersi Veren(ler):

Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilerin temel hücre kültür laboratuvar düzeni, hücre kültürü, hücre kültürü teknikleri, hücre kültürü kullanım alanları ve kök hücre kavramları ile ilgili temel ve ayrıntılı bilgilerin edinilmesidir.
Dersin İçeriği: Bu ders; Hücre kültürüne giriş ,temel hücre kültür laboratuvar düzeni, hücre kültüründe kullanılan malzemeler ve hazırlanmaları, hücre seçminde kullanılan yöntemler. Hücre kültürü teknikleri ,Primer kültür ve pasajlama ,Hücre kültürü kullanım alanları ,Hücre kültüründe sterilizasyon ve kontaminasyon, hücre kültüründe güvenlik önlemleri,hücrelerin dondurulması,dondurularak saklanmış hücrelerle çalışmak,hücrelerin kültürde gelişmesine etki eden fiziksel ve kimyasal faktörler,Kök hücreler ve uygulama alanları, kanser kök hücresi,hücrelerin canlılık tetleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hücre kültürünü tanımlar ve hangi amaçla kullanıldığını bilir
2) Hücre kültür tekniklerini ve kullanım alanlarını öğrenir.
3) Hücre kültürü laboratuvar düzenini, kullanılan malzeme ve ekipmanları bilir.
4) Hücre kültüründe sterilizasyon ve kontaminasyon ile ilgili bilgi edinir.
5) Hücre kültüründe güvenlik önlemlerini bilir ve uygular.
6) Hücrelerin dondurulması ve dondurularak saklanmış hücrelerle çalışma ile ilgili temel bilgiler edinir.
7) Hücrelerin kültürde gelişmesine etki eden fiziksel ve kimyasal faktörleri bilir.
8) Ara sınav
9) Kök hücre ve kanser kök hücresi ile ilgili temel bilgiler edinir.
10) Hücrelerin canlılık testleri ile ilgili temel bilgiler edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Genel Bilgilendirmesi 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
2) Hücre Kültürüne Giriş 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
3) Hücre Kültüründe Kullanılan cihaz,sarf malzemeleri ve mediumlar 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
4) Hücre Kültürü Tipleri 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
5) Hücre Kültürünün Rutin olarak kullanımı 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
6) İleri Hücre Kültürü Yöntemleri 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
7) İleri Hücre Kültürü Yöntemleri 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
8) Ara Sınav 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
9) İleri Hücre Kültürü Yöntemleri 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
10) Ödev 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
11) Kök Hücre Biyolojisi 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
12) Embriyolojik ve Mezenkimal Kök Hücreler 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
13) Kanser Kök Hücreleri 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU
14) Final Sınavı 1- Somatik ve Kök Hücre Kültür SistemlerininTemel İlkeleri Prof. Dr. Adil ALLAHVERDİYEV 2-Hücre Kültürü ve Temel Moleküler Biyoloji Protokolleri Prof Dr. Mustafa ARK 3-Hücre kültürüne yeni başlayanlar için Püf Noktalar Dr. Öğr. Üyesi Gül İpek GÜNDOĞDU

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Dersi veren öğretim görevlisinin ders notları
KÖK HÜCRE. Biyolojisi, Türleri ve Tedavide Kullanımları, ALP CAN, 2013
Doku ve Hücre Kültürü Teknikleri, İsmail Kocaçalışkan, 2017
Basic Cell Culture Protocols, Cheryl D. HelgasonCindy L. Miller, 2005
Diğer Kaynaklar: Lecture notes of the lecturer giving the course
KÖK HÜCRE. Biyolojisi, Türleri ve Tedavide Kullanımları, ALP CAN, 2013
Doku ve Hücre Kültürü Teknikleri, İsmail Kocaçalışkan, 2017
Basic Cell Culture Protocols, Cheryl D. HelgasonCindy L. Miller, 2005

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Program Kazanımları
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur.
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsanda sistemlerin normal yapı-fonksiyonlarıyla ilgili temel bilgilere sahip olur. 4
2) Tıbbi laboratuvarlarda iş akışı ve organizasyonu hakkında bilgi sahibi olur. 3
3) Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olurlar.
4) Tıbbi Laboratuvarda manuel ve otomatik analiz yöntemlerini bilir ve oluşabilecek aksaklıklarda çözüm üretir.
5) Uzman hekimin gerekli gördüğü örnekleri hastadan uygun bir şekilde alır, uygun koşullarda örnek transferini gerçekleştirir.
6) Tıbbi laboratuvarda rutin tetkikleri yapar, örnek takibini yapar, analizi sonuçlandırır ve hastalıklarla ilişkisini kurar.
7) Bulguları doğru bir şekilde elde eder, düzenler, amaca uygun paylaşım ve kullanıma sunar.
8) Tıbbi laboratuvarda güvenlik önlemlerini alır, kişisel güvenlik kurallarını uygular ve güvenli laboratuvar ortamı oluşturur.
9) Çalışma ortamında; acil durumlarda kılavuz/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
10) Verilen bir görevde sorumluluk alır ve bireysel olarak yürütür ve gerektiğinde çalışma gruplarında sorumluluk alır.
11) Alanıyla ilgili cihazları tanıma ve basit aksaklıkları giderme konusunda yetkinlik kazanır.
12) Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimleri için gerekli etkinlikleri yürütür.
13) Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirmek için gerekli programlara, mesleki hizmet içi eğitim faaliyetlerine ve diğer çalışmalara katılır.
14) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve kendini devamlı yenileme bilincine sahip olur.
15) Hekimler, meslektaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
16) Ana dilini, mesleğine yönelik sözlü ve yazılı iletişimde iyi düzeyde kullanır
17) Analiz öncesi manuel ve otomatik çalışmaların ön hazırlığını yapar.
18) Tıbbi laboratuvarın farklı alanlarıyla ilgili temel testleri uygular.
19) Tıbbi laboratuvar araç gereçlerini kurallarına ve tekniklerine uygun olarak kullanır, kontrollerini ve bakımını yaparak en verimli şekilde çalışmalarını sağlar.
20) Çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Yazma Ödev Dosyası 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100