BİLİŞİM GÜVENLİĞİ TEKNOLOJİSİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
ÖNLİSANS DERECESİ 2 120 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):5. Düzey
QF-EHEA:Kısa Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003115
Ders İsmi: Osmanlı Türkçesi
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 0 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: Verilen ödevlerin öğrenciler tarafından zamanında yapılıp derse hazırlıklı gelmeleri şarttır. Bu dersle ilgili öğrenme becerileri ancak yüz yüze eğitimle gerçekleştirilebilir. Bu nedenle derse devam edilmesi zorunluluktur.
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Mustafa ÖZKAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Nermin DEĞER
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilere, Osmanlı Türkçesinin kullanıldığı dönemde Arap alfabesi ile yazılmış metinleri okuma ve yazma becerisini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Hafta Konular
1 Osmanlı Türkçesi ve Osmanlı kültürüne giriş. Arap alfabesi, yazı çeşitleri ve özellikleri.
2 Harfler ve harflerin bitişmeleri, transkripsiyon işaretleri
3 Yardımcı harf olarak elif, vav, ye (Arapça ve Farsçada ünlüler)
4 Türkçe kelimelerin imlası (Türkçe kelimelerdeki ünlü ve ünsüzlerin Arap harfleriyle yazımı)
5 Arapça kelimelerin yazımına ait bazı özellikler, Farsça ve Arapça yazım kuralları (metin okuma)
6 Okuma çalışmaları
7 Kelime kök ve eklerinin (yapım, çekim) yazılışı, (metin okuma)
8 ARA SINAV
9 Arapça ve Farsça tamlamalar
10 İsim yapım ve çekim eklerinin yazılışı (metin okuma)
11 Fiil yapım eklerinin yazılışı (metin okuma)
12 Fiil çekim eklerinin yazılışı (metin okuma)
13 Arap harfli Osmanlı metinlerini anlama çalışması
14 Okuma çalışmaları
15 Okuma çalışmaları
16 FİNAL SINAVI

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Osmanlı dönemi kültürü ve medeniyeti hakkında bilgi sahibi olma.
2) Osmanlı dönemindeki Türkçenin gelişimini izleme.
3) Osmanlı Türkçesinin gramer kurallarını öğrenme.
4) Osmanlı Türkçesinin imla özelliklerini öğrenme.
5) Osmanlı Türkçesi ile yazılı matbu metinleri okuma ve anlama.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Osmanlı Türkçesi ve Osmanlı kültürüne giriş. Arap alfabesi, yazı çeşitleri ve özellikleri. Ders notu
2) Harfler ve harflerin bitişmeleri, transkripsiyon işaretleri Ders notu
3) Yardımcı harf olarak elif, vav, ye (Arapça ve Farsçada ünlüler) Ders notu
4) Türkçe kelimelerin imlası (Türkçe kelimelerdeki ünlü ve ünsüzlerin Arap harfleriyle yazımı) Ders notu
5) Arapça kelimelerin yazımına ait bazı özellikler, Farsça ve Arapça yazım kuralları (metin okuma) Ders notu
6) Arapça ve Farsça rakamlar, sülâsî mastarlar, ism-i fail, ism-i meful, vâv-ı ma’dule, elif-i maksûre, elif-i memdûde, harf-i tarif Ders notu
7) Kelime kök ve eklerinin (yapım, çekim) yazılışı, (metin okuma) Ders notu
8) Ara sınav
9) Arapça ve Farsça tamlamalar Ders notu
10) İsim yapım ve çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) Ders notu
11) Fiil yapım eklerinin yazılışı (metin okuma) Ders notu
12) Fiil çekim eklerinin yazılışı (metin okuma) Ders notu
13) Arap harfli Osmanlı metinlerini anlama çalışması Ders notu
14) Yazı sanatımızdan örnek metin okumaları, genel değerlendirme. Ders notu
15) Yazı sanatımızdan örnek metin okumaları, genel değerlendirme. Ders notu

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Mustafa ÖZKAN-Hatice TÖREN, Osmanlı Türkçesi - I, İstanbul, Akademik Kitaplar, 2014.
Yılmaz KURT, Osmanlıca Dersleri - I, Ankara, AkçağYayınları, 2014.
* Prof. Dr. Timurtaş Faruk K. Osmanlı Türkçesi Grameri; Eski Yazı ve İmlâ, Arapça, Farsça, Eski Anadolu Türkçesi, 15. Baskı, Alfa Yay., İstanbul, 2015.
* Prof. Dr. Muharrem Ergin, Osmanlıca Dersleri, Boğaziçi İstanbul, 1997.
* Prof. Dr. Mustafa Özkan-Doç. Dr. Enfel Doğan-Doç. Dr. Hatice Tören, Gramer Uygulamalı Osmanlıca Seçme Metinler, Kitabevi, İstanbul, 2014.
* Menderes Coşkun, Uygulamalı Osmanlı Türkçesi, Birleşik Dağıtım Kitabevi, İstanbul, 2013.
* Şinasi Tekin, Osmanlıca El Kitabı: Osmanlıca Metinlerin Çeviriyazısı ve Tıpkıbasımlar, 2 Cilt, Cambridge, MA.: Harvard University The Department of Near Eastern Languages and Civilizations, 2002.
* Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi Grameri – I ve II, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fak. Yayınları, Eskişehir 2014. (http://www.evrenselpdf.com/2015/11/osmanl-turkcesi-grameri-1-ders-kitab.html) ve (http://www.evrenselpdf.com/2015/11/osmanl-turkcesi-grameri-2-ders-kitab.html)
* Ferit Devellioğlu, Osmanlıca-Türkçe Ansiklopedik Lügat, Ankara, 2008.
* Şemseddin Sami, Kâmûs-ı Türkî, İstanbul, 1989.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Programlamaya yönelik güvenlik algoritmaları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak
2) Son kullanıcı güvenliği için gerekli yazılımların kurulum ve yönetimini gerçekleştirebilmek
3) Bilgisayar ağlarının kurulumunu, yönetimini gerçekleştirebilme ve ağ işletim sistemini kullanabilme becerisine sahip olmak
4) Temel düzeyde veri tabanı ve web programcılığı yapabilme becerisine sahip olmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Programlamaya yönelik güvenlik algoritmaları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak 1
2) Son kullanıcı güvenliği için gerekli yazılımların kurulum ve yönetimini gerçekleştirebilmek 1
3) Bilgisayar ağlarının kurulumunu, yönetimini gerçekleştirebilme ve ağ işletim sistemini kullanabilme becerisine sahip olmak 1
4) Temel düzeyde veri tabanı ve web programcılığı yapabilme becerisine sahip olmak 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ara Sınavlar 1 14 14
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 88