BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1410002037
Ders İsmi: Mühendislikte Güç Elektroniği Uygulamaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: yok
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Cenk DİNÇBAKIR
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Güç elektroniği temel devre elemanlarını öğrenmek, temel topolojiler hakkında bilgi sahibi olmak, izole olmayan anahtarlamalı güç dönüştürücülerini tasarlayabilmek ve bilgisayarlı simülasyonlarını yapabilmek.
Dersin İçeriği: 1. Güç Elektroniği Temel Kavramları Öğrenmek
2. Lineer ve Anahtarlamalı Güç Dönüştürücüleri Analiz ve Tasarım Yapabilmek
3. Anahtarlama Tekniği Hakkında Bilgi Sahibi Olmak
4. Güç Elektroniğinde Kullanılan Devre Elamanlarını Tanımak
5. Güç Dönüştürücülerini Bilgisayar Ortamında Simülasyonunu Yapabilmek.
6. PCB Çizimi ile İlgili Temel Bilgi Sahibi Olmak

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Güç Elektroniği Temel Kavramları Öğrenmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Güç Elektroniğinde Kullanılan Devre Elamanlarını Tanımak
2) Güç Dönüştürücülerini Bilgisayar Ortamında Simülasyonunu Yapabilmek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Lineer ve Anahtarlamalı Güç Dönüştürücüleri Analiz ve Tasarım Yapabilmek
2) Anahtarlama Tekniği Hakkında Bilgi Sahibi Olmak
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş – Güç Elektroniği Hazırlık Soruları – Topraklama ve Güvenlik 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
2) Lineer Güç Kaynakları – Doğrultma Devreleri 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
3) Lineer Güç Kaynakları – Regülatörler 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
4) Lineer Güç Kaynağı Tasarımı – Baskıdevre Çizim Örnekleri 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
5) Güç Elektroniği Temel Kurallar – Elektronik Anahtar Devre Elemanları 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
6) Güç Elektroniğinde Anahtarlama Tekniği 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
7) Yüksek ve Düşük Potansiyel Anahtarlama Tekniği – Half Bridge – Full Bridge 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
8) Vize Haftası 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
9) İzole Olmayan Dönüştürücüler Temel Kavramlar 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
10) Alçaltan Dönüştürücü (Buck Converter) Analiz ve Tasarımı 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
11) Yükselten Dönüştürücü (Boost Converter) Analiz ve Tasarımı 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
12) Alçaltan-Yükselten Dönüştürücü (Buck-Boost Converter) Analiz ve Tasarımı 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
13) İzole Dönüştürücüler – Dolaylı (Flyback) Dönüştürücü 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
14) Güç Dönüştücü Tasarım Programları 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017
15) Güç Elektroniği Saha Uygulamaları 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1 2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders Notları / Lecture Notes
Diğer Kaynaklar: 1. Pressman A. I., Billings K., Morey T., Switching Power Supply Design, McGraw-Hill, ISBN 978-0-07-148272-1
2. POWER ELECTRONICS HANDBOOK, Muhammad H. RASHID, Butterworth-Heinemann, 2017

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

5

Program Kazanımları
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 4
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi 3
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Ders
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje
Sunum
Raporlama
Bilgisayar Destekli Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 1 5 5
Proje 1 20 20
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Rapor Teslimi 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 165