ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE) | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
2 | 120 | FULL TIME |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52 |
Ders Kodu: | 3026002018 | ||||||||||
Ders İsmi: | Robust and Optimal Control | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | EN | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | |||||||||||
Dersin Türü: | Department Elective | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK | ||||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dayanıklı kontrol sistemlerinin teorisini ve uygulamalarını öğrenmek. Sistemi etkileyen bozucular ve belirsizliklerin sistem performansı ve kararlılığına olan etkisinin gösterilmesi. H2 ve H sonsuz norm gibi performans kısıtlarını sağlayan kontrolcü tasarlama. |
Dersin İçeriği: | Dayanıklılık ve dayanıklılık ile sistem matematiksel modeli arasındaki ilişkinin temel kavramları, Vektörlerin, matrislerin, sinyallerin ve sistemlerin normları üzerine matematiksel önbilgiler, İndirgenmiş norm ile performans ölçümü, Dayanıklı kararlılık ve performans problemleri, Bilgisayar yardımı ile analiz yöntemleri, Optimal kontrol tasarımı, H sonsuz optimal kontrol problemleri, Tasarım örneği. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dayanıklı kontrole giriş | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
2) | Sonlu boyutlu uzaylar ile ilgili önbilgiler | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
3) | Durum uzayı sistem teorisinin özeti | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
4) | Norm kavramı | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
5) | SISO sistemlerdeki performans limitleri | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
6) | SISO sistemler için belirsizlikler | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
7) | Dayanıklı kararlılık ve performans analizi | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
8) | Ara sınav | |
9) | Kontrolcü tasarımı | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
10) | Frekans tanım bölgesindeki dayanıklı kontrol yaklaşımları | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
11) | Optimizasyon ve kontrol | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
12) | H2 ve H sonsuz kontrol | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
13) | Mu sentezi | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
14) | Tasarım Örneği: Helikopter kontrolü | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
15) | Final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
Diğer Kaynaklar: | Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |||||||||||
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | |||||||||||
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | |||||||||||
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. | |||||||||||
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |||||||||||
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | |||||||||||
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | |||||||||||
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | |||||||||||
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |||||||||||
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | |||||||||||
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. | |||||||||||
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | |
2) | Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir. | |
3) | Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir. | |
4) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir. | |
5) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular. | |
6) | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. | |
7) | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler. | |
8) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | |
9) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
10) | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır. | |
11) | Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır. | |
12) | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. |
Alan Çalışması | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ödev |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Ödev |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Ödevler | 4 | 15 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 190 |