ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3026002018
Ders İsmi: Robust and Optimal Control
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dayanıklı kontrol sistemlerinin teorisini ve uygulamalarını öğrenmek. Sistemi etkileyen bozucular ve belirsizliklerin sistem performansı ve kararlılığına olan etkisinin gösterilmesi. H2 ve H sonsuz norm gibi performans kısıtlarını sağlayan kontrolcü tasarlama.
Dersin İçeriği: Dayanıklılık ve dayanıklılık ile sistem matematiksel modeli arasındaki ilişkinin temel kavramları, Vektörlerin, matrislerin, sinyallerin ve sistemlerin normları üzerine matematiksel önbilgiler, İndirgenmiş norm ile performans ölçümü, Dayanıklı kararlılık ve performans problemleri, Bilgisayar yardımı ile analiz yöntemleri, Optimal kontrol tasarımı, H sonsuz optimal kontrol problemleri, Tasarım örneği.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler dayanıklı kontrol terminoloji üzerine derinlemesine bilgisini gösterir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Öğrenciler dayanıklı kontrolcü tasarımı ve analizi için standart yöntemler kullanabilir.
2) Öğrenciler kontrol sistemleri için performans gereksinimlerini formüle edebilir ve bu performans gereksinimlerinin ulaşılabilir olup olmadığını belirleyebilir.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dayanıklı kontrole giriş Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
2) Sonlu boyutlu uzaylar ile ilgili önbilgiler Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
3) Durum uzayı sistem teorisinin özeti Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
4) Norm kavramı Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
5) SISO sistemlerdeki performans limitleri Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
6) SISO sistemler için belirsizlikler Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
7) Dayanıklı kararlılık ve performans analizi Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
8) Ara sınav
9) Kontrolcü tasarımı Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
10) Frekans tanım bölgesindeki dayanıklı kontrol yaklaşımları Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
11) Optimizasyon ve kontrol Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
12) H2 ve H sonsuz kontrol Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
13) Mu sentezi Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
14) Tasarım Örneği: Helikopter kontrolü Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024. A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000. Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992. Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024.
A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000.
Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992.
Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.
Diğer Kaynaklar: Optimal and Robust Control: Advanced Topics with MATLAB®, 2nd Edition,Luigi Fortuna, Mattia Frasca, Arturo Buscarino, CRC Press, 2024.
A Course in Robust Control Theory, Dullerud ve Paganini, Springer 2000.
Feedback Control Theory, Doyle, Francis, Tannenbaum, Macmillan, 1992.
Robust and Optimal Control, Zhou, Doyle, Glover, Prentice Hall, 1995.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ödevler 4 15 60
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 190