ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (YL) (TEZLİ) (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
2 120 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):7. Düzey
QF-EHEA:2. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 3026001001
Ders İsmi: Probability Theory and Stochastic Processes
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 12
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Uzmanlık Alanı Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Olasılık teorisi, rastlantı değişkenleri ve dizileri, yakınsama. Rastlantı süreçleri: korelasyon ve güç spektrumu, durağanlık, rastlantısal girişli lineer sistemler, ikinci mertebeden süreçler; rastlantısal süreklilik, türetme ve entegral alma; Gauss, Poisson, Markow, Wiener süreçleri; ortogonal açınımlar, en küçük ortalama karesel hata.
Dersin İçeriği: Olasılık teorisi, rastlantı değişkenleri ve dizileri, yakınsama. Rastlantı süreçleri: korelasyon ve güç spektrumu, durağanlık, rastlantısal girişli lineer sistemler, ikinci mertebeden süreçler; rastlantısal süreklilik, türetme ve entegral alma; Gauss, Poisson, Markow, Wiener süreçleri; ortogonal açınımlar, en küçük ortalama karesel hata.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Olasılık Teorisi
2) Stokastik Süreçler
3) Doğrusal Sistemler
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Olasılık teorisi ve rastgele değişkenlerin gözden geçirilmesi D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
2) Rastgele değişkenler dizisi, yakınsama kavramları D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
3) Stokastik süreçler D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
4) Korelasyon ve güç spektrumları D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
5) Durağanlık D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
6) Rastgele girdili doğrusal sistemler D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
7) İkinci dereceden süreçler, stokastik süreklilik D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
8) Ara sınav
9) Karesel ortalamada türev ve integral D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
10) Gauss süreçleri D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
11) Poisson süreçleri D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
12) Markow süreçleri D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
13) Wiener süreçleri D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
14) Ortogonal açılımlar, en küçük ortalama kare hata tahmini D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010. Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991. Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010.
Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991.
Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.
Diğer Kaynaklar: D. Gusak, A. Kukush, A. Kulik, Y. Mishura, A. Pilipenko, Theory of Stochastic Processes, Springer, New Jersey, 2010.
Williams, D. Probability with Martingales. Cambridge University Press, 1991.
Levin, David Asher, Y. Peres, and Elizabeth L. Wilmer. Markov Chains and Mixing Times. American Mathematical Society, 2008.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
2) Elektrik-Elektronik Mühendisliğinde uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgi sahibidir.
3) Belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri kullanarak, bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlar ve uygular; değişik disiplinlere ait bilgileri bir arada kullanabilir.
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarındaki yeni ve gelişmekte olan uygulamalarının farkındadır, ihtiyaç duyduğunda bunları inceler ve öğrenir.
5) Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlar ve formüle eder, çözmek için yöntem geliştirir ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygular.
6) Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir.
7) Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular; bu süreçte karşılaşılan karmaşık problemleri irdeler ve çözümler.
8) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
9) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
10) Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarır.
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuk boyutları ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların mühendislik uygulamalarına getirdiği kısıtların farkındadır.
12) Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Proje 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 186