DEPARTMENT OF INTERIOR ARCHITECTURE AND ENVIRONMENTAL DESIGN
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 5010003099
Ders İsmi: Gender Studies
Ders Yarıyılı: Spring
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Üniversite Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Ortak Dersler
Course Lecturer(s): Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN
Dr.Öğr.Üyesi Tümer ULUS
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course aims to gain knowledge and raise awareness about sexual health, lifelong sexuality and its characteristics, sexual myths and facts, sexuality in special groups, and sexual dysfunctions on the basis of values, ethical principles and rights regarding sexuality.
Course Content: To provide students with physical, emotional, intellectual, social and universal awareness about sexuality, which is a part of life; Recognizing one's own, healthy/ill individual's sexuality and sexual health needs; Helping students improve their sexual health knowledge and practices. In this regard, the course content includes; Topics include sexual values, ethical principles, physiology of sexual act, being able to talk about sexuality, sexual myths and facts, sexuality throughout life, sexual health in special periods, and sexual care services that the individual needs.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Gain information about the concept and scope of gender and social structures based on gender.
2) Develops sensitivity about gender roles.
3) Have knowledge about the historical process of women's movements
4) Explains the areas of life where gender inequality is in question.
5) Explain the extent of gender inequality in the field of reproductive health.
6) Relates the concepts of violence against women, domestic violence, gender and culture
7) Explains national and international legal and organizational regulations regarding women's rights
8) Explains legal, social and political strategies to achieve gender equality.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) • Course introduction, getting expectations • Explaining the aims and objectives of the program, making a contract • Explanation of the teaching method of the course, selection of the “student in charge” of the course 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
2) • Concepts of Sexuality and Gender, theoretical framework • Sex and Gender Exercise and Discussion 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
3) • 1 Day in the Life Activity… Creating a 24 Hour Life story…. • Gender Roles 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
4) • Personal Experiences Event on Gender (Balloons and Wave) • JOINT ANALYSIS of personal experiences 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
5) • The reason and history of women's movements in the world and in Turkey 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
6) • International and National Conventions in terms of women's rights 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
7) • Discrimination Sheets (sharing with large group) • Reflections of Gender Inequality in different areas of life 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
8) Midterm
9) • Case Study (Identifying areas of inequality among the cases and sharing them with the group) 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
10) • “From Birth to Death: Violence Encountered in the Life Cycle” Event and discussion • Violence against women and its types 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
11) • Areas of Violence Against Women - Domestic, School and Public areas - Brain Storming (Written on FC paper or board) • Information on Areas of Violence and the Cycle of Violence 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
12) • Myths and Facts About Violence Against Women Event 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
13) • Article reading and discussion • The concept of “feminization of poverty” 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
14) • Legal aspect of violence against women and what needs to be done • Shelters, women's participation in production • What needs to be done to ensure gender equality, individual, social, national-international Strategies in the fight for equality 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
15) • Homework sharing; Preparing an activity that defines “Gender” and summarizes the lesson (picture, poster, poem, currency, story), etc. sharing • Discussing impressions about the course 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
16) Final exam

Sources

Course Notes / Textbooks: Ders notları ve görselleri, https://atlas.edubiz.com.tr/ den erişilebilir

Lecture notes and visuals can be accessed at https://atlas.edubiz.com.tr/
References: 1-Uluslararası Af Örgütü Raporu 2022-2023, Dünyada İnsan Haklarının Durumu, online döküman, https://www.amnesty.org.tr/public/uploads/files/Rapor/TR_2022-23%20AnnualReport.pdf
2-AİLENİN KORUNMASI VE KADINA KARŞI ŞİDDETİN
ÖNLENMESİNE DAİR KANUN, 6284 sayılı 8/3/2012 tarihli yasa
3-Başar F.: Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitabevi A.Ş., 2020.
4-Tutar S, Kalaycı M.: Global Gender GAP REPORT 2022:
Türkiye, Letonya ve İzlanda'da Kadınların Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Üzerinde Değerlendirme, Aydın İnsan Ve Toplum Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 1, 18 - 44, 2023, 23.06.2023https://dergipark.org.tr/tr/pub/aitdergi/issue/78282/1291214
5-Türkiye'de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Çalışması, Elma Teknik Basım Matbaacılık, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & HÜNEE, Ankara, 2015.
6-Türkiye'de Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, 1993-2018 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırmaları Veri, HÜNEE & UNFPA, Aralık 2020. Analizihttps://fs.hacettepe.edu.tr/hips/dosyalar/yayinlar/2021_ceze.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Outcomes
1) Have theoretical, design and technical knowledge to fulfill the requirements of the profession in the field of Interior Architecture and Environmental Design in the field of design, and can use the acquired knowledge in academic and applied fields with theoretical-factual, cognitive-applied dimensions.
2) Within the scope of the duties and responsibilities that the profession can undertake, it determines the needs related to national and international sensitivity in environmental, economic and social fields and can bring solutions to problems.
3) She/He can create creative and contemporary designs with an aesthetic approach that considers human-environment interaction in the built environments it creates within the scope of user needs, and presents its designs visually, verbally and in writing through different communication channels.
4) She/He can follow the stages of the designs he has developed based on theory and design knowledge, make analyzes about production during the design process, and use his theoretical knowledge for management and construction in the field of application.
5) Can access current discussions and developments in the field of design by using different technological tools, and can apply innovative and creative ideas obtained from various information sources in the field of current trends and new technologies.
6) Can interpret, analyze and apply the knowledge, thoughts and approaches acquired by evaluating national and international standards and regulations within the scope of user needs.
7) She/He can evaluate multidisciplinary collaborations in his field, work as a team in the design and production stages, and lead the teams he creates.
8) She/He knows his responsibilities in professional, social and social matters according to changing conditions within the needs of the user, and can develop alternative solutions by taking the initiative in public and community service issues.
9) Knows the legal responsibilities of Interior Architecture and Environmental Design, develops the skills of continuous renewal within the principle of lifelong learning, can have the necessary information about current professional duties and responsibilities by maintaining communication with professional organizations.
10) She/He can have visual, verbal and written communication skills academically, understand the importance of special research topics related to his field and share his critical thinking developed within the context of contemporary Interior Architecture and Environmental Design on local and national platforms.
11) They can express their designs created with their knowledge and skills by using effective representation methods, and have the ability to make visual and written presentations by using various information tools at an advanced level.
12) She/He is aware of the social, environmental, national and universal effects of Interior Architecture and Environmental Design practices, knows the importance of the health and safety of users and employees within the ethical values ​​of the profession.
13) In the Interior Architecture and Environmental Design profession, she/he has personal awareness in maintaining local characteristics, respectful to national and international social and cultural values ​​with which she/he is in contact, and having the necessary awareness in the preservation and transfer of cultural heritage.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have theoretical, design and technical knowledge to fulfill the requirements of the profession in the field of Interior Architecture and Environmental Design in the field of design, and can use the acquired knowledge in academic and applied fields with theoretical-factual, cognitive-applied dimensions. 1
2) Within the scope of the duties and responsibilities that the profession can undertake, it determines the needs related to national and international sensitivity in environmental, economic and social fields and can bring solutions to problems. 1
3) She/He can create creative and contemporary designs with an aesthetic approach that considers human-environment interaction in the built environments it creates within the scope of user needs, and presents its designs visually, verbally and in writing through different communication channels. 1
4) She/He can follow the stages of the designs he has developed based on theory and design knowledge, make analyzes about production during the design process, and use his theoretical knowledge for management and construction in the field of application. 1
5) Can access current discussions and developments in the field of design by using different technological tools, and can apply innovative and creative ideas obtained from various information sources in the field of current trends and new technologies. 1
6) Can interpret, analyze and apply the knowledge, thoughts and approaches acquired by evaluating national and international standards and regulations within the scope of user needs. 1
7) She/He can evaluate multidisciplinary collaborations in his field, work as a team in the design and production stages, and lead the teams he creates. 1
8) She/He knows his responsibilities in professional, social and social matters according to changing conditions within the needs of the user, and can develop alternative solutions by taking the initiative in public and community service issues. 1
9) Knows the legal responsibilities of Interior Architecture and Environmental Design, develops the skills of continuous renewal within the principle of lifelong learning, can have the necessary information about current professional duties and responsibilities by maintaining communication with professional organizations. 1
10) She/He can have visual, verbal and written communication skills academically, understand the importance of special research topics related to his field and share his critical thinking developed within the context of contemporary Interior Architecture and Environmental Design on local and national platforms. 1
11) They can express their designs created with their knowledge and skills by using effective representation methods, and have the ability to make visual and written presentations by using various information tools at an advanced level. 1
12) She/He is aware of the social, environmental, national and universal effects of Interior Architecture and Environmental Design practices, knows the importance of the health and safety of users and employees within the ethical values ​​of the profession. 1
13) In the Interior Architecture and Environmental Design profession, she/he has personal awareness in maintaining local characteristics, respectful to national and international social and cultural values ​​with which she/he is in contact, and having the necessary awareness in the preservation and transfer of cultural heritage. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %