DENTISTRY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 5010003099
Ders İsmi: Gender Studies
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Üniversite Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Ortak Dersler
Course Lecturer(s): Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN
Dr.Öğr.Üyesi Tümer ULUS
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course aims to gain knowledge and raise awareness about sexual health, lifelong sexuality and its characteristics, sexual myths and facts, sexuality in special groups, and sexual dysfunctions on the basis of values, ethical principles and rights regarding sexuality.
Course Content: To provide students with physical, emotional, intellectual, social and universal awareness about sexuality, which is a part of life; Recognizing one's own, healthy/ill individual's sexuality and sexual health needs; Helping students improve their sexual health knowledge and practices. In this regard, the course content includes; Topics include sexual values, ethical principles, physiology of sexual act, being able to talk about sexuality, sexual myths and facts, sexuality throughout life, sexual health in special periods, and sexual care services that the individual needs.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Gain information about the concept and scope of gender and social structures based on gender.
2) Develops sensitivity about gender roles.
3) Have knowledge about the historical process of women's movements
4) Explains the areas of life where gender inequality is in question.
5) Explain the extent of gender inequality in the field of reproductive health.
6) Relates the concepts of violence against women, domestic violence, gender and culture
7) Explains national and international legal and organizational regulations regarding women's rights
8) Explains legal, social and political strategies to achieve gender equality.
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) • Course introduction, getting expectations • Explaining the aims and objectives of the program, making a contract • Explanation of the teaching method of the course, selection of the “student in charge” of the course 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
2) • Concepts of Sexuality and Gender, theoretical framework • Sex and Gender Exercise and Discussion 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
3) • 1 Day in the Life Activity… Creating a 24 Hour Life story…. • Gender Roles 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
4) • Personal Experiences Event on Gender (Balloons and Wave) • JOINT ANALYSIS of personal experiences 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
5) • The reason and history of women's movements in the world and in Turkey 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
6) • International and National Conventions in terms of women's rights 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
7) • Discrimination Sheets (sharing with large group) • Reflections of Gender Inequality in different areas of life 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
8) Midterm
9) • Case Study (Identifying areas of inequality among the cases and sharing them with the group) 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
10) • “From Birth to Death: Violence Encountered in the Life Cycle” Event and discussion • Violence against women and its types 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
11) • Areas of Violence Against Women - Domestic, School and Public areas - Brain Storming (Written on FC paper or board) • Information on Areas of Violence and the Cycle of Violence 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
12) • Myths and Facts About Violence Against Women Event 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
13) • Article reading and discussion • The concept of “feminization of poverty” 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
14) • Legal aspect of violence against women and what needs to be done • Shelters, women's participation in production • What needs to be done to ensure gender equality, individual, social, national-international Strategies in the fight for equality 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
15) • Homework sharing; Preparing an activity that defines “Gender” and summarizes the lesson (picture, poster, poem, currency, story), etc. sharing • Discussing impressions about the course 1. Coşkun A, Arslan H, Aslan E, Demirci N ve Ark. (2012). Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 2. Arat N, Kadın Gerçeği. (2000). Say Yayınları, İstanbul. 3. Moroğlu N. (2009). Kadının İnsan Hakları Sözleşmesi, Nokta Yayıncılık, İstanbul. 4. Gümüşoğlu F, (2008). Ders Kitaplarında Toplumsal Cinsiyet, Mimar Sinan Üniversitesi Sosyoloji Bölümü, Toplum ve Demokrasi 2 (4), s.39-50. 5. Uluslararası Af Örgütü, Hakları Gerçeğe Dönüştürmek, (2012) Toplumsal Cinsiyet Farkındalığının Artırılması Atölye Çalışması. 6. Başar F., (2020). Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitapevi, Ankara. 7. Şahin S., Ed.: Murat Köylü, (2016). Aile Ve Sosyal Politikalar Bakanlığı İçin LGBT Hakları El Kitabı, Kaos Gey ve Lezbiyen Kültürel Araştırmalar ve Dayanışma Derneği (Kaos GL) Birinci Baskı: Ankara. 8. UNFPA (Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu Türkiye Temsilciliği) & TKDF (Türk Kadınlar Derneği Federasyonu), TKDF Ev İçi Şiddet Acil Yardım Hattı 2007-2021 Yılları Arası Verilerinin İstatistiksel Analizi, Elektronik Yayın, Ankara. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/tkdf_ev_ici_siddet_acil_yardim_hatti_2023_raporu_1.pdf. Erişim Tarihi: 28. Ocak 2024. 9. UNFPA- Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Birleşmiş Milletler Ortak Programı, 2022. 10. Türkiye’de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Araştırması, (2015). TC Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Yayınları, Hazırlayan: Ayşegül Ustaoğlu. Ankara.
16) Final exam

Sources

Course Notes / Textbooks: Ders notları ve görselleri, https://atlas.edubiz.com.tr/ den erişilebilir

Lecture notes and visuals can be accessed at https://atlas.edubiz.com.tr/
References: 1-Uluslararası Af Örgütü Raporu 2022-2023, Dünyada İnsan Haklarının Durumu, online döküman, https://www.amnesty.org.tr/public/uploads/files/Rapor/TR_2022-23%20AnnualReport.pdf
2-AİLENİN KORUNMASI VE KADINA KARŞI ŞİDDETİN
ÖNLENMESİNE DAİR KANUN, 6284 sayılı 8/3/2012 tarihli yasa
3-Başar F.: Toplumsal Cinsiyet, Akademisyen Kitabevi A.Ş., 2020.
4-Tutar S, Kalaycı M.: Global Gender GAP REPORT 2022:
Türkiye, Letonya ve İzlanda'da Kadınların Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Üzerinde Değerlendirme, Aydın İnsan Ve Toplum Dergisi, Cilt: 9 Sayı: 1, 18 - 44, 2023, 23.06.2023https://dergipark.org.tr/tr/pub/aitdergi/issue/78282/1291214
5-Türkiye'de Kadına Yönelik Aile İçi Şiddet Çalışması, Elma Teknik Basım Matbaacılık, T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı & HÜNEE, Ankara, 2015.
6-Türkiye'de Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, 1993-2018 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırmaları Veri, HÜNEE & UNFPA, Aralık 2020. Analizihttps://fs.hacettepe.edu.tr/hips/dosyalar/yayinlar/2021_ceze.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Outcomes
1) One has advanced theoretical and applied knowledge and has the ability to monitor and evaluate application tools, the literature containing the most up-to-date information in the field of dentistry, and other resources.
2) Has the knowledge to evaluate the source, accuracy, reliability and validity of the information obtained in the field of dentistry.
3) Has knowledge about ethical rules and legal responsibilities related to the dentistry profession.
4) Using the advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of dentistry, she interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems and develops solutions.
5) Provides the patients with the most ideal treatment opportunity by using the advanced manipulation skills acquired in the field of dentistry.
6) Provides health education for individuals, families and society on oral and dental health.
7) Carries out a study in the field of dentistry independently using her advanced knowledge.
8) Takes responsibility as a team member or individually in order to solve unforeseen complex problems encountered in dentistry practices, plans and manages the activities for the development of the employees under her responsibility, and examines and evaluates the process.
9) Decides and applies the ways to reach knowledge in the field of dentistry, and evaluates these knowledge and skills with a critical approach.
10) Determines learning needs and goals, reaches resources effectively and quickly, and directs its learning.
11) Ready for development, develops a positive attitude towards lifelong learning and continues this behavior throughout her professional life.
12) To comprehend contemporary technologies in subjects such as continuing education, communication, health informatics management and use them in line with the requirements of professional practices.
13) Informs the relevant people and institutions on issues related to the field of dentistry, listens to their thoughts, wishes and expectations, and transfers their own thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data to experts and non-specialists.
14) Organizes and implements projects and activities individually or in collaboration with other professional groups for the social environment in which it lives.
15) By using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1), she can follow the information in her field and communicate with her colleagues in oral and written.
16) Uses information and communication technologies with the knowledge of computer software and hardware at the level required by the field of dentistry
17) Monitors and evaluates the developments in the agenda of the society and the world in the field of dentistry.
18) Has the knowledge and skills to establish effective communication between cultures.
19) Clearly conveys her thoughts, problems and solution methods by using her advanced theoretical and practical knowledge in the field of dentistry, and produces solutions to problems in line with scientific data and evidence.
20) She uses the knowledge and manipulation skills she has gained during her education life and after graduation, interprets the knowledge and skills she has acquired and shares the results with her colleagues.
21) Acts with the awareness of ethical rules and legal responsibility required by the dentistry profession.
22) Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
23) Makes the necessary applications in the subjects of clinical management, training of auxiliary personnel, effective working order, prevention methods from occupational diseases.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) One has advanced theoretical and applied knowledge and has the ability to monitor and evaluate application tools, the literature containing the most up-to-date information in the field of dentistry, and other resources.
2) Has the knowledge to evaluate the source, accuracy, reliability and validity of the information obtained in the field of dentistry.
3) Has knowledge about ethical rules and legal responsibilities related to the dentistry profession.
4) Using the advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of dentistry, she interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems and develops solutions.
5) Provides the patients with the most ideal treatment opportunity by using the advanced manipulation skills acquired in the field of dentistry.
6) Provides health education for individuals, families and society on oral and dental health.
7) Carries out a study in the field of dentistry independently using her advanced knowledge.
8) Takes responsibility as a team member or individually in order to solve unforeseen complex problems encountered in dentistry practices, plans and manages the activities for the development of the employees under her responsibility, and examines and evaluates the process.
9) Decides and applies the ways to reach knowledge in the field of dentistry, and evaluates these knowledge and skills with a critical approach.
10) Determines learning needs and goals, reaches resources effectively and quickly, and directs its learning.
11) Ready for development, develops a positive attitude towards lifelong learning and continues this behavior throughout her professional life.
12) To comprehend contemporary technologies in subjects such as continuing education, communication, health informatics management and use them in line with the requirements of professional practices.
13) Informs the relevant people and institutions on issues related to the field of dentistry, listens to their thoughts, wishes and expectations, and transfers their own thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data to experts and non-specialists.
14) Organizes and implements projects and activities individually or in collaboration with other professional groups for the social environment in which it lives.
15) By using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1), she can follow the information in her field and communicate with her colleagues in oral and written.
16) Uses information and communication technologies with the knowledge of computer software and hardware at the level required by the field of dentistry
17) Monitors and evaluates the developments in the agenda of the society and the world in the field of dentistry.
18) Has the knowledge and skills to establish effective communication between cultures.
19) Clearly conveys her thoughts, problems and solution methods by using her advanced theoretical and practical knowledge in the field of dentistry, and produces solutions to problems in line with scientific data and evidence.
20) She uses the knowledge and manipulation skills she has gained during her education life and after graduation, interprets the knowledge and skills she has acquired and shares the results with her colleagues.
21) Acts with the awareness of ethical rules and legal responsibility required by the dentistry profession.
22) Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
23) Makes the necessary applications in the subjects of clinical management, training of auxiliary personnel, effective working order, prevention methods from occupational diseases.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %