DEPARTMENT OF INTERIOR ARCHITECTURE AND ENVIRONMENTAL DESIGN
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 5010003098
Ders İsmi: Sexual Health
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Üniversite Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Ortak Dersler
Course Lecturer(s): Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN
Prof. Dr. Kafiye EROĞLU
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course aims to gain knowledge and raise awareness about sexual health, lifelong sexuality and its characteristics, sexual myths and facts, sexuality in special groups, and sexual dysfunctions on the basis of values, ethical principles and rights regarding sexuality.
Course Content: To provide students with physical, emotional, intellectual, social and universal awareness about sexuality, which is a part of life; Recognizing one's own, healthy/ill individual's sexuality and sexual health needs; Helping students improve their sexual health knowledge and practices. In this regard, the course content includes; Topics include sexual values, ethical principles, physiology of sexual act, being able to talk about sexuality, sexual myths and facts, sexuality throughout life, sexual health in special periods, and sexual care services that the individual needs.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Being able to define the concepts of sexual and reproductive health
2) Being able to explain the physiology of sexual act
3) Being able to realize personal values ​​regarding sexuality
4) Being able to explain ethical principles regarding sexuality
5) Being able to talk about sexuality and tell wrong information and opinions about sexuality.
6) Ability to explain sexual health needs of different life periods
7) Ability to explain sexual dysfunctions, their causes and consequences
8) Being able to tell the effect of special periods and some health problems on sexuality
9) Ability to explain the place and importance of sexual health within the scope of palliative care
10) Being able to list the health services to be provided to individuals who have been sexually harassed and raped.
11) Ability to read and evaluate articles about sexuality and sexual health
12) Ability to evaluate the sexual health status of the healthy and sick individual they care for
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) • Meeting and sharing information about the course content / method, making a contract • Conceptual Framework for Sexual Health and Sexual Education 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
2) • Development Process of Sexual Organs, Anatomy and Physiology of Sexuality 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
3) • Sexual Action/Response Physiology 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
4) • Sexuality Throughout Life, From Childhood to Old Age 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
5) • Values ​​and Ethical Principles Regarding Sexuality 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
6) Talking about Sexuality, Sexual Myths and Facts 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
7) • SRH Rights, Situation in the World and in Our Country, Examples and Discussion 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
8) Midterm
9) • Sexual Dysfunctions-I, Causes and Consequences, Treatment Approaches 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
10) • Sexual Dysfunctions-II, Causes and Consequences, Treatment Approaches 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
11) • Health Problems That Negatively Affect Sexual Functions 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
12) • Sexuality and Health in the Palliative Patient Professionals' Approach to Sexual Health 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
13) • Sexual Violence, Approach to the Victim 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
14) • Article Discussion on Sexuality and Sexual Health-1 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
15) • Article Discussion on Sexuality and Sexual Health-2 Questions and Answers and Evaluation of the Lesson 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
16) Final exam

Sources

Course Notes / Textbooks: Ders notları, edubiz platformunda verilmiştir.
References: 1-Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği - Özel Konular, Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği, Editör; Prof. Dr. Hatice YILDIZ, Prof. Dr. Nuran KÖMÜRCÜ, 07.11.2022 Online ISBN: 978-625-401-821-3, https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/kardiyoloji-dergisi/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html
2-Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Sorular ve Cevaplar, 2020, UNFPA yayınları, https://turkiye.unfpa.org/tr/publications
3- Erkeklere, Ergenlik Çağındaki Oğlanlara ve Çocuklara Yönelik Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Küresel Hizmet Paketi, IPPF & UNFPA ortak yayını, 2017, online kitap.https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/unfpa_erkek_ve_oglan_cocuklari_kuresel_csus_hizmetleri_rehber.pdf
4-Turkiyede-cinsel-saglik-ve-ureme-sagligi-durum-analizi-raporu, CİSÜ (Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Hakları Platformu), Nisan 2021, Editörler; Prof.Dr. Tomris Türmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın, cisuplatform.org.tr, https://www.stgm.org.tr/sites/default/files/2022-03/turkiyede-cinsel-saglik-ve-ureme-sagligi-durum-analizi-raporu.pdf
5-Coşkun A., Özerdoğan N.: Palyatif Bakımda Cinsel Sağlık, ACU Sağlık Bil Derg 2018; 9(4):371-377; https://doi.org/10.31067/0.2018.58


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Outcomes
1) Have theoretical, design and technical knowledge to fulfill the requirements of the profession in the field of Interior Architecture and Environmental Design in the field of design, and can use the acquired knowledge in academic and applied fields with theoretical-factual, cognitive-applied dimensions.
2) Within the scope of the duties and responsibilities that the profession can undertake, it determines the needs related to national and international sensitivity in environmental, economic and social fields and can bring solutions to problems.
3) She/He can create creative and contemporary designs with an aesthetic approach that considers human-environment interaction in the built environments it creates within the scope of user needs, and presents its designs visually, verbally and in writing through different communication channels.
4) She/He can follow the stages of the designs he has developed based on theory and design knowledge, make analyzes about production during the design process, and use his theoretical knowledge for management and construction in the field of application.
5) Can access current discussions and developments in the field of design by using different technological tools, and can apply innovative and creative ideas obtained from various information sources in the field of current trends and new technologies.
6) Can interpret, analyze and apply the knowledge, thoughts and approaches acquired by evaluating national and international standards and regulations within the scope of user needs.
7) She/He can evaluate multidisciplinary collaborations in his field, work as a team in the design and production stages, and lead the teams he creates.
8) She/He knows his responsibilities in professional, social and social matters according to changing conditions within the needs of the user, and can develop alternative solutions by taking the initiative in public and community service issues.
9) Knows the legal responsibilities of Interior Architecture and Environmental Design, develops the skills of continuous renewal within the principle of lifelong learning, can have the necessary information about current professional duties and responsibilities by maintaining communication with professional organizations.
10) She/He can have visual, verbal and written communication skills academically, understand the importance of special research topics related to his field and share his critical thinking developed within the context of contemporary Interior Architecture and Environmental Design on local and national platforms.
11) They can express their designs created with their knowledge and skills by using effective representation methods, and have the ability to make visual and written presentations by using various information tools at an advanced level.
12) She/He is aware of the social, environmental, national and universal effects of Interior Architecture and Environmental Design practices, knows the importance of the health and safety of users and employees within the ethical values ​​of the profession.
13) In the Interior Architecture and Environmental Design profession, she/he has personal awareness in maintaining local characteristics, respectful to national and international social and cultural values ​​with which she/he is in contact, and having the necessary awareness in the preservation and transfer of cultural heritage.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Have theoretical, design and technical knowledge to fulfill the requirements of the profession in the field of Interior Architecture and Environmental Design in the field of design, and can use the acquired knowledge in academic and applied fields with theoretical-factual, cognitive-applied dimensions. 1
2) Within the scope of the duties and responsibilities that the profession can undertake, it determines the needs related to national and international sensitivity in environmental, economic and social fields and can bring solutions to problems. 1
3) She/He can create creative and contemporary designs with an aesthetic approach that considers human-environment interaction in the built environments it creates within the scope of user needs, and presents its designs visually, verbally and in writing through different communication channels. 1
4) She/He can follow the stages of the designs he has developed based on theory and design knowledge, make analyzes about production during the design process, and use his theoretical knowledge for management and construction in the field of application. 1
5) Can access current discussions and developments in the field of design by using different technological tools, and can apply innovative and creative ideas obtained from various information sources in the field of current trends and new technologies. 1
6) Can interpret, analyze and apply the knowledge, thoughts and approaches acquired by evaluating national and international standards and regulations within the scope of user needs. 1
7) She/He can evaluate multidisciplinary collaborations in his field, work as a team in the design and production stages, and lead the teams he creates. 1
8) She/He knows his responsibilities in professional, social and social matters according to changing conditions within the needs of the user, and can develop alternative solutions by taking the initiative in public and community service issues. 1
9) Knows the legal responsibilities of Interior Architecture and Environmental Design, develops the skills of continuous renewal within the principle of lifelong learning, can have the necessary information about current professional duties and responsibilities by maintaining communication with professional organizations. 1
10) She/He can have visual, verbal and written communication skills academically, understand the importance of special research topics related to his field and share his critical thinking developed within the context of contemporary Interior Architecture and Environmental Design on local and national platforms. 1
11) They can express their designs created with their knowledge and skills by using effective representation methods, and have the ability to make visual and written presentations by using various information tools at an advanced level. 1
12) She/He is aware of the social, environmental, national and universal effects of Interior Architecture and Environmental Design practices, knows the importance of the health and safety of users and employees within the ethical values ​​of the profession. 1
13) In the Interior Architecture and Environmental Design profession, she/he has personal awareness in maintaining local characteristics, respectful to national and international social and cultural values ​​with which she/he is in contact, and having the necessary awareness in the preservation and transfer of cultural heritage. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %