DENTISTRY
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Course Code: 5010003098
Ders İsmi: Sexual Health
Ders Yarıyılı: Fall
Ders Kredileri:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: No
Type of course: Üniversite Seçmeli
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Ortak Dersler
Course Lecturer(s): Prof. Dr. Anayit Margirit COŞKUN
Prof. Dr. Kafiye EROĞLU
Course Assistants:

Dersin Amaç ve İçeriği

Course Objectives: This course aims to gain knowledge and raise awareness about sexual health, lifelong sexuality and its characteristics, sexual myths and facts, sexuality in special groups, and sexual dysfunctions on the basis of values, ethical principles and rights regarding sexuality.
Course Content: To provide students with physical, emotional, intellectual, social and universal awareness about sexuality, which is a part of life; Recognizing one's own, healthy/ill individual's sexuality and sexual health needs; Helping students improve their sexual health knowledge and practices. In this regard, the course content includes; Topics include sexual values, ethical principles, physiology of sexual act, being able to talk about sexuality, sexual myths and facts, sexuality throughout life, sexual health in special periods, and sexual care services that the individual needs.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Being able to define the concepts of sexual and reproductive health
2) Being able to explain the physiology of sexual act
3) Being able to realize personal values ​​regarding sexuality
4) Being able to explain ethical principles regarding sexuality
5) Being able to talk about sexuality and tell wrong information and opinions about sexuality.
6) Ability to explain sexual health needs of different life periods
7) Ability to explain sexual dysfunctions, their causes and consequences
8) Being able to tell the effect of special periods and some health problems on sexuality
9) Ability to explain the place and importance of sexual health within the scope of palliative care
10) Being able to list the health services to be provided to individuals who have been sexually harassed and raped.
11) Ability to read and evaluate articles about sexuality and sexual health
12) Ability to evaluate the sexual health status of the healthy and sick individual they care for
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Ders Akış Planı

Week Subject Related Preparation
1) • Meeting and sharing information about the course content / method, making a contract • Conceptual Framework for Sexual Health and Sexual Education 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
2) • Development Process of Sexual Organs, Anatomy and Physiology of Sexuality 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
3) • Sexual Action/Response Physiology 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
4) • Sexuality Throughout Life, From Childhood to Old Age 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
5) • Values ​​and Ethical Principles Regarding Sexuality 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
6) Talking about Sexuality, Sexual Myths and Facts 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
7) • SRH Rights, Situation in the World and in Our Country, Examples and Discussion 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
8) Midterm
9) • Sexual Dysfunctions-I, Causes and Consequences, Treatment Approaches 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
10) • Sexual Dysfunctions-II, Causes and Consequences, Treatment Approaches 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
11) • Health Problems That Negatively Affect Sexual Functions 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
12) • Sexuality and Health in the Palliative Patient Professionals' Approach to Sexual Health 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
13) • Sexual Violence, Approach to the Victim 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
14) • Article Discussion on Sexuality and Sexual Health-1 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
15) • Article Discussion on Sexuality and Sexual Health-2 Questions and Answers and Evaluation of the Lesson 1. Taşçı A İ. (2008). Cinsel Eğitim, İz Yayıncılık, İstanbul. 2. Fincancıoğlu N. (2006). Öğretmen Ve Öğretmen Adayları İçin Cinsel Sağlık Eğitimi, İnsan Kaynakları Geliştirme Vakfı, Ceren Yayın Ve Dağıtım, İstanbul. 3. Kızılkaya Beji N, Hotun Şahin N, Oskay Ü, Aslan E ve Ark.,(2016). Nobel Tıp Kitabevi, İkinci Baskı, İstanbul. 4. Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği, (2022), Özel Konular-Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği-2022- https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/dogum-kadin-sagligi-ve-hastaliklari-hemsireligi-ozel-konular/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html 5. Kısa C. (2010). Kadın bedeninin cinselliği reddedişi: VAJİNİSMUS.,CK Yayınevi, Nisan 2010, 165 sayfa 6. Cinsellik ve Cinsel Eğitim., TAP VAKFI ve CETAD VI. ULUSAL KONGRE Kitabı, 3-4 Aralık 2011, İstanbul. 7. Kaplan S. Çev: Bolat F Ve Hekimoğlu A. (2010). Resimli Cinsel Terapi El Kitabı. Ck Yayınevi, İstanbul 8. Büyükkayacı Duman N., (2019). Cinsel Sağlık, Nobel Tıp Kitabevi. 9. UNFPA & Np. (2009). Hazırlayan: Boybezoğlu AÇ., Türkiye’de Ensest Sorununu Anlamak, Elektronik kitap. 10. Türkiye’de Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Durum Analizi Raporu, Editörler: Prof. Dr. Tomris Türkmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın. (Nisan 2021), CİSÜ-Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Haklar Platformu Yayını.
16) Final exam

Sources

Course Notes / Textbooks: Ders notları, edubiz platformunda verilmiştir.
References: 1-Türkiye Klinikleri Doğum-Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği - Özel Konular, Farklı Durumlarda Kadın Cinselliği, Editör; Prof. Dr. Hatice YILDIZ, Prof. Dr. Nuran KÖMÜRCÜ, 07.11.2022 Online ISBN: 978-625-401-821-3, https://www.turkiyeklinikleri.com/journal/kardiyoloji-dergisi/446/issue/2022/8/3-0/farkli-durumlarda-kadin-cinselligi/tr-index.html
2-Çocuk Yaşta, Erken ve Zorla Evlilikler, Sorular ve Cevaplar, 2020, UNFPA yayınları, https://turkiye.unfpa.org/tr/publications
3- Erkeklere, Ergenlik Çağındaki Oğlanlara ve Çocuklara Yönelik Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı Küresel Hizmet Paketi, IPPF & UNFPA ortak yayını, 2017, online kitap.https://turkiye.unfpa.org/sites/default/files/pub-pdf/unfpa_erkek_ve_oglan_cocuklari_kuresel_csus_hizmetleri_rehber.pdf
4-Turkiyede-cinsel-saglik-ve-ureme-sagligi-durum-analizi-raporu, CİSÜ (Cinsel Sağlık & Üreme Sağlığı Hakları Platformu), Nisan 2021, Editörler; Prof.Dr. Tomris Türmen ve Prof. Dr. Ayşe Akın, cisuplatform.org.tr, https://www.stgm.org.tr/sites/default/files/2022-03/turkiyede-cinsel-saglik-ve-ureme-sagligi-durum-analizi-raporu.pdf
5-Coşkun A., Özerdoğan N.: Palyatif Bakımda Cinsel Sağlık, ACU Sağlık Bil Derg 2018; 9(4):371-377; https://doi.org/10.31067/0.2018.58


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Outcomes
1) One has advanced theoretical and applied knowledge and has the ability to monitor and evaluate application tools, the literature containing the most up-to-date information in the field of dentistry, and other resources.
2) Has the knowledge to evaluate the source, accuracy, reliability and validity of the information obtained in the field of dentistry.
3) Has knowledge about ethical rules and legal responsibilities related to the dentistry profession.
4) Using the advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of dentistry, she interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems and develops solutions.
5) Provides the patients with the most ideal treatment opportunity by using the advanced manipulation skills acquired in the field of dentistry.
6) Provides health education for individuals, families and society on oral and dental health.
7) Carries out a study in the field of dentistry independently using her advanced knowledge.
8) Takes responsibility as a team member or individually in order to solve unforeseen complex problems encountered in dentistry practices, plans and manages the activities for the development of the employees under her responsibility, and examines and evaluates the process.
9) Decides and applies the ways to reach knowledge in the field of dentistry, and evaluates these knowledge and skills with a critical approach.
10) Determines learning needs and goals, reaches resources effectively and quickly, and directs its learning.
11) Ready for development, develops a positive attitude towards lifelong learning and continues this behavior throughout her professional life.
12) To comprehend contemporary technologies in subjects such as continuing education, communication, health informatics management and use them in line with the requirements of professional practices.
13) Informs the relevant people and institutions on issues related to the field of dentistry, listens to their thoughts, wishes and expectations, and transfers their own thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data to experts and non-specialists.
14) Organizes and implements projects and activities individually or in collaboration with other professional groups for the social environment in which it lives.
15) By using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1), she can follow the information in her field and communicate with her colleagues in oral and written.
16) Uses information and communication technologies with the knowledge of computer software and hardware at the level required by the field of dentistry
17) Monitors and evaluates the developments in the agenda of the society and the world in the field of dentistry.
18) Has the knowledge and skills to establish effective communication between cultures.
19) Clearly conveys her thoughts, problems and solution methods by using her advanced theoretical and practical knowledge in the field of dentistry, and produces solutions to problems in line with scientific data and evidence.
20) She uses the knowledge and manipulation skills she has gained during her education life and after graduation, interprets the knowledge and skills she has acquired and shares the results with her colleagues.
21) Acts with the awareness of ethical rules and legal responsibility required by the dentistry profession.
22) Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
23) Makes the necessary applications in the subjects of clinical management, training of auxiliary personnel, effective working order, prevention methods from occupational diseases.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) One has advanced theoretical and applied knowledge and has the ability to monitor and evaluate application tools, the literature containing the most up-to-date information in the field of dentistry, and other resources.
2) Has the knowledge to evaluate the source, accuracy, reliability and validity of the information obtained in the field of dentistry.
3) Has knowledge about ethical rules and legal responsibilities related to the dentistry profession.
4) Using the advanced theoretical and practical knowledge acquired in the field of dentistry, she interprets and evaluates scientifically proven data, defines and analyzes problems and develops solutions.
5) Provides the patients with the most ideal treatment opportunity by using the advanced manipulation skills acquired in the field of dentistry.
6) Provides health education for individuals, families and society on oral and dental health.
7) Carries out a study in the field of dentistry independently using her advanced knowledge.
8) Takes responsibility as a team member or individually in order to solve unforeseen complex problems encountered in dentistry practices, plans and manages the activities for the development of the employees under her responsibility, and examines and evaluates the process.
9) Decides and applies the ways to reach knowledge in the field of dentistry, and evaluates these knowledge and skills with a critical approach.
10) Determines learning needs and goals, reaches resources effectively and quickly, and directs its learning.
11) Ready for development, develops a positive attitude towards lifelong learning and continues this behavior throughout her professional life.
12) To comprehend contemporary technologies in subjects such as continuing education, communication, health informatics management and use them in line with the requirements of professional practices.
13) Informs the relevant people and institutions on issues related to the field of dentistry, listens to their thoughts, wishes and expectations, and transfers their own thoughts and solutions to problems with quantitative and qualitative data to experts and non-specialists.
14) Organizes and implements projects and activities individually or in collaboration with other professional groups for the social environment in which it lives.
15) By using a foreign language at least at the European Language Portfolio B1 General Level ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1), she can follow the information in her field and communicate with her colleagues in oral and written.
16) Uses information and communication technologies with the knowledge of computer software and hardware at the level required by the field of dentistry
17) Monitors and evaluates the developments in the agenda of the society and the world in the field of dentistry.
18) Has the knowledge and skills to establish effective communication between cultures.
19) Clearly conveys her thoughts, problems and solution methods by using her advanced theoretical and practical knowledge in the field of dentistry, and produces solutions to problems in line with scientific data and evidence.
20) She uses the knowledge and manipulation skills she has gained during her education life and after graduation, interprets the knowledge and skills she has acquired and shares the results with her colleagues.
21) Acts with the awareness of ethical rules and legal responsibility required by the dentistry profession.
22) Has sufficient awareness of the universality of social rights, social justice, quality culture and protection of cultural values, environmental protection, occupational health and safety.
23) Makes the necessary applications in the subjects of clinical management, training of auxiliary personnel, effective working order, prevention methods from occupational diseases.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
total %
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK %
total %