BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1400001001
Ders İsmi: Disiplinlerarası Tasarım Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Mete ÖĞÜÇ
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Mete ÖĞÜÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, modern mühendislik tasarım yaklaşımlarına odaklanarak öğrencilerin gerçek bir mühendislik tasarım sürecini ve yöntemlerini deneyimlemesini hedefler.
Dersin İçeriği: Mühendislik Tasarım Süreçleri: Mühendislik tasarım süreçlerini, problem tanımlama, kavramsallaştırma, analiz, prototip oluşturma, test etme ve uygulama aşamalarıyla öğrenmek.

Eleştirel Problem Çözme: Eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirerek karmaşık mühendislik problemlerini yöntemli ve yaratıcı bir şekilde ele almak.

Ekip Çalışması ve İletişim: Etkili ekip çalışması, iş birliği ve iletişim becerileriyle grup içinde başarılı proje yürütme pratiği yapmak.

Disiplinler Arası Yaklaşım: Mühendislik disiplinlerini ve bilgi alanlarını birleştirerek kapsamlı ve etkili tasarım çözümleri oluşturmak.

Mühendislik Etiği ve Sürdürülebilirlik: Mühendislik tasarımında etik sorumluluklar ve sürdürülebilirlik prensipleri konusunda farkındalık oluşturmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi.
Öğrenme Yetkinliği
1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012
2) Mühendislik Tasarımı "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
3) Tasarım Süreçleri: Kavramsal, Uygulama ve Detay Tasarımlar "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
4) Ürün Geliştirme Süreçleri "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
5) Problem Tanımlama ve İhtiyaç Belirleme "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
6) Sunum: Kavramsal Tasarım Belirleme Ön Çalışma "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
7) Kavramsal Tasarım Seçiminde Kalite Evi "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
8) Ara Sınav "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
9) Sunum: Konsept Tasarım Seçiminde Kalite Evi Uygulaması "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
10) Proje Sunumu ve Raporu: Kalite Evi Uygulaması "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
11) Detay Tasarım ve Analitik Hiyerarşi Süreci (AHP Yöntemi) "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
12) Sunum: Detay Tasarımlarda AHP Uygulama (Şekillenme ve Detay) "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
13) Sunum: Detay Tasarımlar AHP Uygulama (Malzeme ve Maliyet) "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
14) Proje Sunumu ve Raporu: Detay Tasarımlar "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
15) Final Çalışmaları: Son Tasarım ve Prototip "Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012 "
16) Final Çalışmaları: Üretim Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022.
2. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012
1. Güllü, E., Ulcay, Y., “Kalite fonksiyonu yayılımı ve bir uygulama”, Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, 2002.
2. Haliloğlu, M., Odabaş, M.S., “Çok ölçütlü karar vermede AHP yöntemi”, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 2018.
Diğer Kaynaklar: 1. Erden, A., Tasarım Mühendisliği, Seçkin Yayıncılık, 2022.
2. Dieter, G.E., Engineering Design, 4th ed., McGraw-Hill, 2012
1. Güllü, E., Ulcay, Y., “Kalite fonksiyonu yayılımı ve bir uygulama”, Uludağ Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, Cilt 7, Sayı 1, 2002.
2. Haliloğlu, M., Odabaş, M.S., “Çok ölçütlü karar vermede AHP yöntemi”, Kilis 7 Aralık Üniversitesi Fen ve Mühendislik Dergisi, 2018.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

3

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 2 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 2 5 10
Ödevler 2 5 10
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 137