ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1416002004
Ders İsmi: Computational Methods in Electrical Engineering
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Çağatay ULUIŞIK
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste Elektrik Mühendisliği'nde kullanılan sayısal yöntemler açıklanacak ve bu yöntemlerin problem çözmek için ne kadar faydalı oldukları MatLab yazılımı kullanılarak gösterilecektir.
Dersin İçeriği: Polinomsal yaklaşım ve interpolasyon, sayısal integral hesabı, EEM'de lineer cebir denklem sistemleri, öz değer problemleri, sayısal türev alma, EEM'de sayısal formüller, bir boyutlu ve iki boyutlu başlangıç değeri problemleri ve EEM'de bir boyutlu ve iki boyutlu sınır değeri problemleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sayısal türev ve integral alma yöntemlerini öğrenmek
2) İnterpolasyon ve Polinom yaklaşımlarını yapmak
3) Diferansiyel Denklemler Teorisi, Başlangıç ve Sınır Değer Problemleri ve özdeğer problemlerini çözmek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sayısal yöntemler kullanarak doğrusal olmayan denklemler ve lineer denklem sistemleri çözmek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
2) Temel Terimler, Ana Tanımlar ve MatLab Yazılımına Giriş C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
3) Doğrusal Olmayan Denklemlerin Çözümü ve ikiye bölme Yöntemi C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
4) Doğrusal Olmayan Denklemlerin Çözümü: Secant Yöntemi, Newton-Raphson Yöntemi ve bu yöntemleri MatLab Fonksiyonları kullanarak gerçekleştirme C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
5) Lineer Denklem Çözme Sistemleri: Gauss Eliminasyon yöntemi C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
6) Lineer Denklem Çözme Sistemleri: Gauss-Jordan Eliminasyon Yöntemi ve and LU Analiz Yöntemi C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
7) Ara sınav
8) Fourier Dönüşümü ve Fourier Serilerine Giriş, Hızlı Fourier Dönüşümü ve Ayrık Fourier Dönüşümü C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
9) Sayısal Türev: 2/3 İleri Nokta/ Geriye Fark Yöntemleri ve 2 Nokta Merkez Fark Yöntemi C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
10) Sayısal İntegral: Dikdörtgen Yöntemi, Orta Nokta Yöntemi, Trapezoidal Yöntemleri ve Simpson Yöntemleri C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
11) Eğri Uydurma : Doğrusal En Küçük Kareler Regresyon Yöntemi C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
12) Polinom Yaklaşımları ve İnterpolasyon:Taylor Serisi ve Lagrange Polinomları C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
13) Özdeğer Problemleri C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
14) Diferansiyel Denklemler Teorisi, Başlangıç ve Sınır Değer Problemleri C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994. L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999. A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
15) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994.
L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999.
A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.
Diğer Kaynaklar: C. F. Gerald, P. O. Wheatley, “Applied Numerical Analysis”, Fifth Edition, Addison-Wesley, 1994.
L. V. Fausett, "Applied numerical analysis using Matlab", Prentice Hall, NY, 1999.
A. Gilat, V. Subramaniam, "Numerical Methods for Engineers and Scientists: An Introduction with Applications Using MATLAB", John Wiley & Sons, Inc., 2008.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 2 % 60
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 158