DİŞ HEKİMLİĞİ | |||||
---|---|---|---|---|---|
Kazanılan Yeterlilik | Program Süresi | Toplam Kredi (AKTS) | Öğretim Şekli | Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı | |
LİSANS DERECESİ | 5 | 300 | ÖRGÜN |
TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey TYYÇ, ISCED (1997-2013): 72 |
Ders Kodu: | 1110114001 | ||||||||||
Ders İsmi: | Kurul 1: Temel Tıp Bilimlerine Giriş I | ||||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||||
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: | yok | ||||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Duygu MUSTAFA PAMUK | ||||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders kurulun amacı diş hekimliği bilimi için gerekli olan temel tıp bilgisi ile birlikte hücre ve dokuların anatomik, fizyolojik, genetik, biyokimyasal, biyofiziksel ve histolojik özellikleri hakkındaki temel bilgileri katılımcılara kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Histoloji ve Embriyoloji İnsan hücresi, hücre zarı, organelleri, sitoplazma, çekirdek, hücre bölünme çeşitleri, hücre döngüsü, insan hücre ve dokularının incelendiği çeşitli mikroskoplar ve inceleme yöntemleri, temel dokuların hücre ve hücrelerarası bileşenleri, insan gelişim embriyolojisinin temel basamakları, gelişim süreci Fizyoloji Otonom sinir sistemi, kanın kimyasal özellikleri ve görevleri, hemodinamik prensipler, arterial basınç, solunum sistemi, sindirim sistemi, vücut ısısı, koroner dolaşım , kalbin fizyolojik özellikleri konularını kapsar. Anatomi Yüz kemikleri, yüz bölgesi kasları, çiğneme kasları, mandibula ve maksillanın inervasyonu, tükrük bezleri, dil ve dil altı kasları, maksilla ve mandibulanın damar yapısı gibi konuları kapsar. Tıbbi Biyoloji ve Genetik Tıbbi Biyoloji hücrelerin yapı ve moleküler mekanizmalarını, Temel Genetik ise insanın genetik mekanizmalarının çalışmasını kendisine konu edinir. Tıbbi Biyokimya Karbonhidratların, lipitlerin, proteinlerin yapılarını, fonksiyonlarını ve biyokimyasal reaksiyonlarını, sağlıkta ve hastalıkta vücut sıvılarını, dokular ve hücrelerdeki biyomoleküllerin metabolik değişimlerini, tanı, ayırıcı tanı ve tedavinin izlenmesinde biyokimyasal parametrelerin önemini belirten konuları içerir. Biyofizik Biyofiziğe giriş, canlı organizmaların temel ve moleküler yapısı, hücre zarının yapısı ve hücre zarında taşınım mekanizmaları, iyon kanalları, membran dinlenim ve aksiyon potansiyeli, sinaptik iletim, kas kasılması, görme ve işitme biyofiziği, radyoaktivite, radyasyon biyofiziği, lazer ve ultrasound ilkeleri ve uygulama prensibi, x-ışınları- tıbbi görüntüleme yöntemleri ve diş hekimliğinde kullanım alanları konularını içerir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | ||
1) | 1.Histoloji: İnsan hücresinin yapısı, işlevi ve ışık mikroskobunun kullanımı 2.Anatomi: Dersin tarifi, anatomik pozisyon, terminoloji, eksen, düzlem ve hareketler Scapulae, clavicula, humerus, radius, ulna, el bileği ve el kemikleri 3.Tıbbi Biyoloji ve Genetik: Ders Tanıtımı ve Tanışma Sunum/ Biyofiziğe Giriş 4.Biyokimya: Biyomoleküller ve Yaşamın Moleküler Anlamı 5.Fizyolojiye giriş, hücre fizyolojisi | Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology. Ross, Michael H. Wolters Kluwer. 2016 |
2) | 1.Histoloji: Membransız Organeller 2.Anatomi: Coxa, pelvis iskeleti, femur, patella, tibia, fibula, ayak kemikleri Columna vertebralis, sacrum, coccygis, costalar, sternum, thorax iskeleti 3.Biyokimya: Karbonhidratların Yapısı ve Metabolizması 4.Biyofizik: Canlı organizmaların Temel Yapısı, Canlı Organizmaların Molekül Yapısı 5.Fizyoloji: Zar potansiyelleri ve aksiyon potansiyeli 6.Tıbbi Biyoloji ve Genetik: Canlı ve Canlı Bilimi | Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology. Ross, Michael H. Wolters Kluwer. 2016 |
3) | 1.Histoloji: Hücre siklusu 2.Anatomi: Kafa iskeleti, neurocranium kemikleri Kafa iskeleti, neurocranium kemikleri 3.Tıbbi Biyoloji ve Genetik: Hücrenin Enerji Metabolizması. Sunum (Hazırlı Süresi Dahil), Etkinlik (İnternette Tarama, Kütüphane Çalışması, Gezi, Gözlem, Görüşme vb.) 4.Fizyoloji:Kas fizyolojisi 5.Biyofizik: Biyomolekül Olarak Su; Suyun Biyofiziksel Özellikleri, Biyomoleküller 5.Biyokimya: Glikojen yapım ve yıkımı | Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology. Ross, Michael H. Wolters Kluwer. 2016 |
4) | 1.Histoloji: Bağ dokusu 2. Anatomi: Kafa iskeleti, viscerocranium kemikleri Kafa iskeleti, viscerocranium kemikleri 3. Tıbbi Biyoloji ve Genetik: Hücre Teorisi,Prokaryot ve Ökaryot Hücre Ayrımı Sunum (Hazırlı Süresi Dahil) 4.Biyofizik: Membran Yapıları; Membranlarda Taşınım Sistemleri 5.Biyokimya: Glikoliz ve Sitrik Asid Döngüsü 6.Fizyoloji: Kan fizyolojisi | Outlines of Histology. Slipka, Jaroslav; Tonar, Zbynek. Karolinum Press. 2017 |
5) | 1. Histoloji: Kas dokusu 2. Anatomi: Kafa İskeleti, genel bakış, orbita, ağız ve burun boşlukları, kranial fossalar Eklemler hakkında genel bilgi, eklem grupları ve hareketleri 3. Tıbbi Biyoloji ve Genetik: Hücrenin Genel Özellikleri,Hücreler Arası Bağlantılar 4. Fizyoloji: Bağışıklık fizyolojisi 5. Biyofizik: Membranlarda Taşınım Sistemleri, İyon Kanalları 6. Biyokimya: Pentoz Fosfat Yolu ve Glukuronik Asit Yolu | Outlines of Histology. Slipka, Jaroslav; Tonar, Zbynek. Karolinum Press. 2017 |
6) | 1.Histoloji: 2.Anatomi: Üst ekstremitenin eklemleri Alt ekstremitenin eklemleri 3.Gastrointestinal fizyoloji 4. Biyofizik: Membran Dinlenim ve Aksiyon Potansiyeli 5. Biyokimya: Nükleik Asidler 6. Fizyoloji: Hücrenin Kimyasal Bileşimi 7. Maddeler Bilgisi | Human Anatomy and Physiology For Undergraduate Students of Pharmacy, Nursing, Physiotherapy and Other Paramedical Sciences. Ms. Vipula, Ms. Atula. LaxmiPublications Pvt. Limited. 2018 |
7) | Anatomi:Omurganın eklemleri/Göğüs kafesinin eklemleri Histoloji:Özelleşmiş Bağ Doku Çeşitleri: Kıkırdak Doku Yapısı ve Çeşitleri Fizyoloji:Kalp ve Dolaşım Fizyolojisi Biyofizik:Sinir İletimi, Sinaptik İleti Mekanizmaları Biyokimya:Glukozun Metabolik Kontrolu Tıbbi Biyoloji ve Genetik:Kalıtsal Materyalin Yapısı, Organizasyonu | Human Anatomy and Physiology For Undergraduate Students of Pharmacy, Nursing, Physiotherapy and Other Paramedical Sciences. Ms. Vipula, Ms. Atula. LaxmiPublications Pvt. Limited. 2018 |
Ders Notları / Kitaplar: | Dersin sorumlu öğretim üyeleri tarafından verilir. |
Diğer Kaynaklar: | Histology : a text and atlas : with correlated cell and molecular biology. Ross, Michael H. Wolters Kluwer. 2016 Human Anatomy and Physiology For Undergraduate Students of Pharmacy, Nursing, Physiotherapy and Other Paramedical Sciences. Ms. Vipula, Ms. Atula. LaxmiPublications Pvt. Limited. 2018 Molecular biology of the cell. Bruce Alberts...[et al.]. Garland Science. 2015 General Microbiology. P, Smith. Astral International Private Limited. 2018 Biyokimya (Figen Gürdöl - Evin Ademoğlu) Biochemistry (Denise R. Ferrier ,Lippincott Williams & Wilkins) Lehninger Principles of Biochemistry (David L. Nelson, Albert L. Lehninger, Michael M. Cox) Harper’s Illustrated Biochemistry (Murray, R. K., Rodwell, V., Bender, D., Botham, K. M., Weil, P. A., & Kennelly, P. J. ) Biyofizik (Prof. Dr. Ferit Pehlivan) Tıp ve Diş Hekimliği Öğrencileri İçin Biyofizik 1. Cilt (Prof. Dr. Gürbüz Çelebi) Diş Hekimleri ve Diş Hekimliği Öğrencileri İçin Biyofizik (Diş Hekimi Murat Aydın) Biyofizik Yöntemler Biyolojik Etkiler Önlemler (Prof. Dr. Hamza Esen, Prof Dr. Ferhan Esen) |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
3 |
4 |
5 |
6 |
2 |
7 |
|||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||||
1) İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | ||||||||||||||||||||||
2) Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||||||||
3) Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir. | ||||||||||||||||||||||
4) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | ||||||||||||||||||||||
5) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar. | ||||||||||||||||||||||
6) Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | ||||||||||||||||||||||
7) İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | ||||||||||||||||||||||
8) Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||
9) Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||
10) Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||||||||||||||||||
11) Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | ||||||||||||||||||||||
12) Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir. | ||||||||||||||||||||||
13) Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | ||||||||||||||||||||||
14) Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | ||||||||||||||||||||||
15) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | ||||||||||||||||||||||
16) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | ||||||||||||||||||||||
17) Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir. | ||||||||||||||||||||||
18) Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | ||||||||||||||||||||||
19) Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | ||||||||||||||||||||||
20) Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır. | ||||||||||||||||||||||
21) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder. | ||||||||||||||||||||||
22) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir | ||||||||||||||||||||||
23) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İleri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir ve uygulama araç-gereçlerini, diş hekimliği alanındaki en güncel bilgileri içeren literatürü ve diğer kaynakları izleme ve değerlendirme yeteneğine sahiptir. | |
2) | Diş hekimliği alanında elde ettiği bilgilerin kaynağını, doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilme bilgisine sahiptir. | |
3) | Diş hekimliği mesleği ile ilgili etik kurallar ve yasal sorumluluklar konusunda bilgi sahibidir. | |
4) | Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış bir veriyi yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm önerileri geliştirir. | |
5) | Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki manipülasyon becerilerini kullanarak hastalara en ideal tedavi imkanını sağlar. | |
6) | Ağız ve diş sağlığı konularında birey, aile ve topluma yönelik sağlık eğitimi yapar. | |
7) | İleri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak diş hekimliği alanı ile ilgili bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
8) | Diş hekimliği alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi ya da bireysel olarak sorumluluk alır, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar, yönetir ve süreci inceleyerek değerlendirir. | |
9) | Diş hekimliği alanındaki bilgiye ulaşma yollarına karar verir ve uygular, edindiği bu bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
10) | Öğrenme gereksinimlerini ve hedeflerini belirler, kaynaklara etkin ve hızlı bir şekilde ulaşır ve öğrenmesini yönlendirir. | |
11) | Gelişime açıktır, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve bu davranışını meslek hayatı boyunca devam ettirir. | |
12) | Sürekli eğitim, iletişim, sağlık bilişim yönetimi gibi konularda çağdaş teknolojileri kavrayabilir ve bunları mesleki uygulamalarının gereklilikleri doğrultusunda kullanabilir. | |
13) | Diş hekimliği alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, onların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler ve kendi düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere aktarır. | |
14) | Yaşadığı sosyal çevre için bireysel olarak ya da diğer meslek grupları ile işbirliği içinde proje ve etkinlikler düzenler ve uygular. | |
15) | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
16) | Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır | |
17) | Diş hekimliği alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve değerlendirir. | |
18) | Kültürler arasında etkili iletişim kurma bilgi ve becerisine sahiptir. | |
19) | Diş hekimliği alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilerini kullanarak düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde aktarır, sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretir. | |
20) | Öğrenim hayatı ve mezuniyet sonrasında kazandığı bilgi birikimi ve manipülasyon becerisini kullanır, elde ettiği bilgi ve becerileri yorumlar ve sonuçlarını meslektaşlarıyla paylaşır. | |
21) | Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluk bilinci ile hareket eder. | |
22) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir | |
23) | Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, etkin çalışma düzeni, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar. |
Anlatım | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Okuma |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Kurul Sınavı | 4 | % 40 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 28 | 11 | 308 |
Uygulama | 28 | 4 | 112 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 28 | 11 | 308 |
Ara Sınavlar | 4 | 2 | 8 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 738 |