HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200000205
Ders İsmi: Sağlıklı Beslenme İlkeleri
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Betül KOÇAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yeterli ve dengeli beslenmeye zemin hazırlayacak, beslenmenin sağlıkla ilişkisini açıklayıcı bilgi verilmesi
Dersin İçeriği: Beslenmenin tanımı ve önemi, besin ögeleri ve fonksiyonları, özel durumlarda beslenme öğrenilir ve tartışılır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Temel beslenme bilgisine sahip olur.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Besin öğelerinin sağlıklı beslenmedeki yerini kavrayabilme
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Besin öğelerinin sınıflandırılmasını öğrenebilme
Alana Özgü Yetkinlik
1) Besin öğesi yetersizlikleri-sağlık ilişkisini kavrayabilme
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Beslenmenin Tanımı ve Önemi Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
2) Beslenmenin Tanımı ve Önemi Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
3) Beslenmenin Tanımı ve Önemi Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
4) Karbonhidratların yapısı, önemi ve sınıflandırılmaları Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
5) Proteinlerin yapısı, önemi ve sınıflandırılmaları Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
6) Lipidlerin yapısı, önemi ve sınıflandırılmaları Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
7) Su ve minerallerin fiziksel ve kimyasal özellikleri Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
8) Vize Sınavı Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
9) Vitaminlerin fiziksel ve kimyasal özellikleri Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
10) Besin Grupları Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
11) Beslenme kaynaklı hastalıklar Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara
12) Özel durumlarda beslenme Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
13) Hastalıklarda beslenmenin önemi Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
14) Hastalıklarda beslenmenin önemi Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
15) Hastalıklarda beslenmenin önemi Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
16) Final Sınavı Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011 Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011
Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit
Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.
Diğer Kaynaklar: Baysal A. Beslenme, Hatiboğlu yayınları, Ankara 2011
Gibney, M.J., Hester, H.V., Kok. F.J.(2002). Introduction to Human Nutrit
Köksal, G., Gökmen, H., (2000). Çocuk Hastalıklarında Beslenme Tedavisi, Hatipoğlu Yayınevi, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 3
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 4
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 2
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 2
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 2
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 3
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Küçük Sınavlar 1 2
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 76