HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215411005
Ders İsmi: Hemşirelikte Eğitim
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Sevim ULUPINAR
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Eğitim ile ilgili temel kavram, kuram ve ilkeler doğrultusunda hemşirenin eğitimci rol ve işlevlerini gerçekleştiren, yaşam boyu eğitimi benimsemiş hemşireler yetiştirmektir.
Dersin İçeriği: Tanışma, Grup dinamiğini oluşturma
Dersin amaç ve hedeflerini açıklama
Hemşirelik eğitiminde temel kavramlar
Eğitim kurumlarının işlevleri
Hemşirenin eğitici rol ve işlevleri
Geçmişten günümüze hemşirelik eğitimi
Eğitim Süreci Aşamaları
1. Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi
2. Eğitimin Planlanması
Amaç ve hedeflerin oluşturulması
İçerik belirleme
3. Eğitiminin Uygulanması
Yetişkin eğitim ilkeleri
Sunum becerileri
Eğitim yöntem ve teknikleri
Eğitim yöntem ve teknikleri-devam
Eğitim materyalleri
4. Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
Dersin Değerlendirilmesi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Eğitim ve hemşirelik eğitimi ile ilişkili temel kavramları açıklar.
2) Hemşirelik eğitiminin tarihsel süreci ve güncel durumu hakkında bilgi sahibi olur.
3) Eğitim süreci aşamalarını açıklar.
4) Bilişsel, duyuşsal ve davranışal alana yönelik hedef ifadesi yazmanın önemini kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Eğitim kurumlarının temel işlevlerini tartışır.
2) Hemşirenin eğitici rol ve işlevlerini benimser.
3) Eğitim becerilerini geliştirmeye istek duyar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Eğitimi uygun yöntem ve araçlar kullanarak değerlendirir.
Öğrenme Yetkinliği
1) Eğitimde gereksinimlerini uygun yöntem ve araçlar kullanarak belirler.
2) Eğitim planını yazılı olarak hazırlar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Eğitime uygun ve öğrenci merkezli öğretim yöntemleri kullanır.
2) Eğitime uygun öğretim materyalleri hazırlar ve kullanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Eğitimde yetişkin öğrenme ve aktif öğrenme ilkelerini uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma Grup dinamiğini oluşturma Dersin amaç ve hedeflerini açıklama
2) Hemşirelik eğitiminde temel kavramlar
3) Eğitim kurumlarının işlevleri Hemşirenin eğitici rol ve işlevleri
4) Geçmişten günümüze hemşirelik eğitimi
5) Eğitim Süreci Aşamaları 1. Eğitim Gereksinimlerinin Belirlenmesi
6) 2. Eğitimin Planlanması Amaç ve hedeflerin oluşturulması
7) İçerik belirleme
8) ARA SINAV HAFTASI
9) 3. Eğitiminin Uygulanması Yetişkin eğitim ilkeleri
10) Sunum becerileri
11) Eğitim yöntem ve teknikleri
12) Eğitim yöntem ve teknikleri-devam
13) Eğitim materyalleri
14) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme
15) Dersin Değerlendirilmesi
16) Final sınavı haftası

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Billings, M.D., Halstead, A.J. (1998). Teaching in Nursing A Guide for Faculty, W.B. Saunders Company.
• Demirel, Ö. (2020). Eğitimde Program Geliştirme; Kuramdan Uygulamaya (29).Ankara: Pegem Akademi.
• DeYoung, S. (2014). Teaching Strategies for Nurse Educators. 3rd Edition. Pearson Education.
• Erden, M. (2019). Eğitim Bilimlerine Giriş. 12. Baskı. Arkadaş Yayınevi, Ankara.
• Ertürk, S. (2014). Eğitimde Program Geliştirme. 6. Baskı Meteksan Yayınları, Ankara.
• Fidan, N., Erden, M. (1998). Eğitime Giriş. Alkım Yayınları, İstanbul, 1998.
• Senemoğlu,N. (2020).Gelişim, Öğrenme ve Öğretim; Kuramdan Uygulamaya (27).Ankara: Anı Yayıncılık.
• Oermann, M. (2015). Hemşirelikte Öğretim ve Eğiticinin Rolü. Ed: Arslan, S., Kuzu Kurban, N. Anı Yayıncılık, Ankara.
• Sönmez, V. (2021). Eğitim Bilimine Giriş. Anı Yayıncılık 16.Baskı, Ankara.
• Sönmez, V. (2019). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Anı Yayıncılık 10. Baskı, Ankara.
• https://www.yok.gov.tr/Documents/Kurumsal/egitim_ogretim_dairesi/Ulusal-cekirdek-egitimi-programlari/hemsirelik_cekirdek_egitim_programi.pdf
• Yükseköğretim Kurulu.(2017).Hemşirelik Lisans Eğitimi Çalıştayı. http://www.hemed.org.tr/hemsirelik-lisans-egitimi-calistayi/
• Hemşirelikte Eğitim Süreci, Ed. H Kaya, İstanbul Üniversitesi Açık ve Uzaktan Eğitim Fakültesi Hemşirelik Lisans Tamamlama Programı http://auzefkitap.istanbul.edu.tr/kitap/hemsirelik_ao/hemsirelikteegitimsureci.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

5

8

2

3

11

6

7

9

10

12

13

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 3
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 4
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 4
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 2
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 3
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 2
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 3
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sözlü sınav
Uygulama
Grup Projesi
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Projeler 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 56 784
Proje 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 787