HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215321012
Ders İsmi: Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği Uygulama
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 12 6 8
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin klinik-laboratuvar uygulaması sonunda öğrencinin; ruhsal sorunu olan bireyi değerlendirmesi, psikiyatri hemşireliği alanındaki kuramları bakım planına uyarlayabilmesi, danışmanlık ve yardım becerilerini kullanabilmesi ve ruh sağlığını koruyucu, geliştirici, tedavi edici yöntemleri gereksinimi olan bireylere uygulayabilmesi amaçlanmaktadır
Dersin İçeriği: Ruhsal sorunu olan bireyin değerlendirilmesi, psikiyatri hemşireliği alanındaki kuramların bakım planına uyarlanması, danışmanlık ve yardım becerilerinin kullanılması ve ruh sağlığını koruyucu, geliştirici, tedavi edici yöntemlerin gereksinimi olan bireylere uygulanmasını içerir

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ruh sağlığı ve psikiyatri hemşireliği kuramsal bilgisinin ışığında bulunduğu kliniğin terapötik ortamını değerlendirir
2) Ruhsal bozukluğu olan bireyin fiziksel sağlık sorunlarını belirleR
3) Hasta ve hasta ailesinin eğitim gereksinimlerini belirler, buna yönelik yapılan eğitim programlarına katılır veya planlama yapar
4) Ruhsal bozukluğu olan bireyin tedavi uyumu ve topluma yeniden kazandırılmasına yönelik yaklaşımlara yönelik beceri kazanır.
5) Ruhsal bozukluğu olan bireyin tedavi uyumu ve topluma yeniden kazandırılmasına yönelik yaklaşımlarla ilgili beceri kazanır.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ruhsal bozukluğu olan bireylerin tedavisi ile ilgili güncel yaklaşımları gözler ve buna yönelik hemşirelik bakımını uygular,
2) Multidisipliner yaklaşım kavramını önemser ve diğer ekip elemanları ile iş birliği yapar
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Ruhsal sorunlar açısından riskli grupların sorunlarını saptar ve uygun hemşirelik girişimlerini planlar
2) Ruhsal bozukluğu olan bireyin ruhsal ve fiziksel sağlık sorunlarına yönelik planladığı hemşirelik girişimlerini uygular ve sonuçlarını değerlendirir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Klinik Uygulama: Tanışma, Dersin Tanıtımı, Klinik Uygulama Formlarının Tanıtımı Laboratuar Çalışması: ''Guguk Kuşunun'' izlenmesi Yok
2) Klinik uygulama: Klinik uygulama alanlarının tanıtılması ve oryantasyon Laboratuvar Çalışması ''Guguk Kuşu'' filminin izlenmesi Filmin ( fiziksel ortam, iletişim ilişkler, semptomlar ve tedavi müdehaleleri) Değerlendirilmesi Yok
3) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Klinik faaliyetlere katılma, Laboratuar Çalışması: Klinik Uygulama alanlarının ''Terapotik Ortam Analizi'' Okuma- araştırma
4) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma, Laboratuar Çalışması: Klinik Uygulama alanlarında ''Terapotik İlişkilerin Analizi'' Okuma-Araştırma
5) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma, Laboratuar Çalışması: Psikiyatri Hemşireliğinde Kuram ve Kavramlar doğrultusunda Vaka Analizi Çalışmaları (Grup çalışması) Okuma-Araştırma
6) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma, Laboratuar Çalışması: Psikiyatride kullanılan İlaç tedavisi ve EKT uygulamasına yönelik Vaka analizi çalışması Psikiyatrik semtomları değerlendirmeye yönelik vaka çalışması Okuma-Araştırma
7) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma, Laboratuar Çalışması: Anksiyete bozuklukları konulu film izlenmesi ve analizi Okuma-Anlama
8) Ara sınav Okuma-Araştırma
9) Klinik Uygulama: Gözlem, Hastave Çalışan Etkileşimi, Vaka İzlemi, Klinik faaliyetlere katılım Laboratuar çalışması: ''Akıl Oyunları Filminin izlenmesi'' ve analizi ''Şizofreni ve Psikoz ile Giden Diğer Bozukluklarla ilgili Vaka çalışması Okuma-araştırma
10) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma, Laboratuar Çalışması: Topluma Yeniden Katılım Programı ve Vaka Çalışmaları Okuma-araştırma
11) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma Laboratuar Çalışması: Klinik Uygulamada izlenen Vakaların Sunumu Okuma-araştırma
12) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma Laboratuar Çalışması: Klinik Uygulamada izlenen Vakaların Sunumu Okuma-Araştırma
13) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma Laboratuar Çalışması: Türkiye'deki Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Kliniklerinin Tanıtılması ( Online-Konuşmacı Katılımı) Okuma-Araştırma
14) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma Laboratuar Çalışması: Klinik Uygulamada İzlenen vakaların sunumu Okuma-Araştırma
15) Klinik Uygulama: Gözlem, Hasta ve Çalışan Etkileşimi, Vaka Takibi, Klinik faaliyetlere katılma Laboratuar Çalışması: Ruh sağlığı ve Psiyatri alanındaki derneklerin tanıtımı ( Online-Konuşmacı) Dersin değerlendirmesi Okuma-Araştırma
16) Final Sınavı Okuma-Araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Arkan B, Üstün B. Elektrokonvülsif Tedavi’de (Ekt) Hemşirelik Uygulamaları. C.Ü.
Hemşirelik Dergisi 2008, 12(3) .
Çam O. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. 1. Baskı: İstanbul
Medikal Yayıncılık, 2014:900-1100
Black Dw, Andreasen Nc. Psikiyatriye Giriş Ders Kitabı. Eds. Lut Tamam. 5.Baskı
Ankara 2014; 500-551
Diğer Kaynaklar: Ayşe ÖZCAN. (2015). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Yayıncılık.

Fortinash KM, Holoday WPH. Psychiatric Nursing Care Plans, 5th ed. Mosby Elsevier, 2007

Mary C. Townsend. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları. Celale Tangül ÖZCAN. Nermin GÜRHAN(Çev. Ed.). Philadelphia: F. A. DavisCompany.
Olcay ÇAM, Esra ENGİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. 1. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi.

Orhan ÖZTÜRK, Aylin ULUŞAHİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.Yenilenmiş 12 baskı. Ankara: Bayt Ltd. Şti.

Towswend CM. (2014) Nursing Diagnoses in Psychiatric Nursing. 6th ed. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Arkan B, Üstün B. Elektrokonvülsif Tedavi’de (Ekt) Hemşirelik Uygulamaları. C.Ü. Hemşirelik Dergisi 2008, 12(3) .

Black Dw, Andreasen Nc. Psikiyatriye Giriş Ders Kitabı. Eds. Lut Tamam. 5.Baskı Ankara 2014; 500-551
Yüksel N.(2006). Ruhsal Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul

Köroğlu E. (2007). Mental Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı, Hekimler yayın Birliği, Ankara
Kring A.M., Johnson S. L., Davidson G., Neale J. (Çev. Edit: Şahin,M) (2015). Anormal Psikolojisi/Psikopatoloji. 6. 12.Basım. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

4

2

3

6

8

9

5

7

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 4
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 4
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 4
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 4
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 4
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 4
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Gözlem
Sunum
Raporlama
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 1 % 20
Ödev 1 % 20
Sunum 20 % 0
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Yazma Ödev Dosyası 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 112
Laboratuvar 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 56
Ödevler 1 8
Toplam İş Yükü 232