HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215321010
Ders İsmi: Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencilere; ruh sağlığı ve hemşireliğinin ilke, standart ve
uygulamaları doğrultusunda sağlıklı bireylerin ruh sağlığını geliştirme ve
koruma, ruh sağlığı bozulmuş bireylere ve ailelerine biyopsikososyal ihtiyaçlarına
yönelik bakım, danışmanlık, rehabilitasyon ve psikolojik desteği sağlama ve
olumlu kişilerarası ilişkiler geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; psikiyatri hemşireliğinin tarihsel gelişimi, temel kavramlar, kişilik
gelişimi, gelişim dönemleri, savunma mekanizmaları, psikiyatrik ekoller, ruh
sağlığı ve bozukluğunun tanımlanması, toplum ruh sağlığı, fiziksel durumları
etkileyen pskolojik faktörler, psikosomatik hastalıklar, Konsültasyon liyezon
psikiyatri, özel durumlarda iletişim, şizofreni ve diğer psikotik bozukluklar,
duygu-durum bozuklukları, kişilik bozuklukları, anksiyete, Somatoform ve
dissosiyatif bozukluklar, acil psikiyatri, alkol ve madde bağımlılığı, çocuk ruh
sağlığı, organik ruhsal bozukluklar, uyku bozuklukları, yeme bozuklukları, cinsel
işlev bozuklukları, psikiyatride tedavi konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Psikiyatri hemşireliğinin tanımı, amacı, felsefesi ve işlevleri doğrultusunda Dünya’da ve Türkiye’de psikiyatri hemşireliği eğitimi ve uygulamalarını karşılaştırır
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Ruhsal sağlığı bozulmuş bireylerle iletişim sürecini yapılandırır.
2) Ruh sağlığı bozulmuş olan bireylere hemşirelik süreci doğrultusunda bütüncül yaklaşımla bakım verir.
3) Ruh sağlığı bozulmuş olan bireylerin tedavisini uygulayabilme ve yan etkilerini takip eder
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Ruh sağlığı ekibinin diğer üyeleriyle ve hasta yakınlarıyla profesyonel iletişim ve işbirliği sağlar
Öğrenme Yetkinliği
1) Ruhsal bozuklukları olan bireyler ve aileleriyle çalışırken kendi duygu ve düşüncelerinin farkında olur
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Ruhsal bozuklukları olan bireylerle çalışırken hasta hakları ve etik ilkelere uygun davranır.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) "Dersin tanıtımı, Psikiyatrinin Tarihçesi, Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Tarihçesi, Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğine Giriş (Psikiyatri Hemşireliğinin Tanımı, Amacı, Felsefesi, İnançları, Psikiyatri Hemşiresinin Rolleri ve İşlevleri, psikiyatri Hemşireliği Standartları) Ruh Sağlığını Etkileyen Faktörler, Ruhsal Olarak Sağlıklı Birey ve Ruh Sağlığı Bozulmuş Bireyin Özellikleri " Okuma-araştırma
2) Psikiyatri Hemşireliğinde Temel Kavramlar, Psikiyatri Hastalarında Görülen Belirtiler ve Psikiyatrik Bozuklukların Tanı Sınıflaması "Okuma-araştırma "
3) Psikiyatri Hemşireliğinde Kuram ve Kavramlar, Psikiyatri Hastalarıyla İletişim ve İlişkiler, Terapotik Ortam "Okuma-araştırma "
4) Psikiyatride Tedaviler "Okuma-araştırma "
5) "Anksiyete Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı, Örselenme ve Tetikleyici Etkenle İlişkili Bozukluklar " "Okuma-araştırma " Okuma-araştırma
6) Kişilik Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı, Obsesif kompulsif bozukluk ve ilişkili bozukluklar- Okuma-araştırma
7) "Şizofreni ve Psikoz ile Giden Diğer Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı " Okuma-araştırma
8) Ara Sınav Reading-research
9) "Disosyatif Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı " Okuma-araştırma
10) " Madde Kullanım Bozuklukları ve Hemşirelik Yaklaşımı " Okuma-araştırma
11) Duygulanım Bozuklukları ve Hemşirelik yaklaşımı, Cinsel Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Okuma-araştırma
12) Bebeklik, Çocukluk ve Adölesan Dönemlerinde Görülen Bozukluklar ve Hemşirelik Yaklaşımı Okuma-araştırma
13) Yaşlı Ruh Sağlığı ve Nörobilişsel Bozukluklarda Hemşirelik Yaklaşımı Okuma-araştırma
14) Kadın ruh sağlığı sorunları tedavi ve hemşirelik bakımı, Konsültasyon Liyezon Psikiyatrisi Okuma-araştırma
15) Toplum Ruh Sağlığı Hizmetleri, Psikiyatride Etik ve Yasal Konular Okuma-araştırma
16) Final sınav Okuma-araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Çam O. Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Bakım Sanatı. 1. Baskı: İstanbul
Medikal Yayıncılık, 2014:900-1100
Black Dw, Andreasen Nc. Psikiyatriye Giriş Ders Kitabı. Eds. Lut Tamam. 5.Baskı
Ankara 2014; 500-551
Diğer Kaynaklar: Ayşe ÖZCAN. (2015). Hemşire-Hasta İlişkisi ve İletişim. Sistem Ofset Yayıncılık.

Fortinash KM, Holoday WPH. Psychiatric Nursing Care Plans, 5th ed. Mosby Elsevier, 2007

Mary C. Townsend. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri: Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları. Celale Tangül ÖZCAN. Nermin GÜRHAN(Çev. Ed.). Philadelphia: F. A. DavisCompany.
Olcay ÇAM, Esra ENGİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği: Bakım Sanatı. 1. Baskı, İstanbul Tıp Kitabevi.

Orhan ÖZTÜRK, Aylin ULUŞAHİN. (2014). Ruh Sağlığı ve Bozuklukları.Yenilenmiş 12 baskı. Ankara: Bayt Ltd. Şti.

Towswend CM. (2014) Nursing Diagnoses in Psychiatric Nursing. 6th ed. Philadelphia: F.A. Davis Company.
Arkan B, Üstün B. Elektrokonvülsif Tedavi’de (Ekt) Hemşirelik Uygulamaları. C.Ü. Hemşirelik Dergisi 2008, 12(3) .

Black Dw, Andreasen Nc. Psikiyatriye Giriş Ders Kitabı. Eds. Lut Tamam. 5.Baskı Ankara 2014; 500-551
Yüksel N.(2006). Ruhsal Hastalıklar, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul

Köroğlu E. (2007). Mental Bozuklukların Tanısal ve Sayımsal El Kitabı, Hekimler yayın Birliği, Ankara
Kring A.M., Johnson S. L., Davidson G., Neale J. (Çev. Edit: Şahin,M) (2015). Anormal Psikolojisi/Psikopatoloji. 6. 12.Basım. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 3
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 3
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 4
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 5
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 3
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Okuma
Ödev
Problem Çözme
Rapor Yazma
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Sosyal Faaliyet
Teknik gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Uygulama 14 % 20
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 10 10
Küçük Sınavlar 1 2 2
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 114