HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215311011
Ders İsmi: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 12 6 9
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Fatma SOYLU ÇAKMAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin Tanımı:
1215311009 kodlu Kadın Sağlığı Hemşireliği dersi kapsamında edinilen bilgi ve becerileri laboratuvar ve/veya gerçek uygulama ortamında kullanarak yetkinlik kazandırma.
Dersin İçeriği:
Bu derste kadın sağlığı hemşireliği dersi kapsamında öğrenilen bilgiler ışığında öğrencilere; yaşam evrelerine göre sağlıklı ve sağlığı bozulmuş kadının ve yenidoğanın fizyolojik, psikososyal, kültürel ve gelişimsel bakım gereksinimlerini karşılamaya yönelik becerileri laboratuvar/ gerçek uygulama ortamında uygulatarak yetkinlik kazandırılır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin ve uygulamanın tanıtılması, Kadın Sağlığı ile ilgili örnek sivil toplum örgütlerinin tanıtımı: Kadın Sağlığı ile ilgili Sivil Toplum Örgütleri o Kadın Sağlığı Hemşireliği Derneği o Hemşirelikte Liderlik Derneği o İnovatif Hemşirelik Derneği Bu ders saati için öğrencinin ön hazırlık ve ders materyali hazırlama gereği bulunmamaktadır.
2) Üreme Sisteminin Anatomisi ve Klinik Muayeneye hazırlama Model üzerinde gösterim ve tanımlama, rol play ile uygulama yapılır. Öğrenci laboratuvar saatinde derse gelirken "KSH 1011-1: JİNEKOLOJİK MUAYENEYE HAZIRLAMA " beceri listesini yanında getirir. Uygulamayı bu checklist üzerinden kontrol ederek hazırlanır ve uygulamaya katılır.
3) Gebede Fiziksel Değerlendirme ve Doğum Öncesi Bakım: - Doğum öncesi veri toplama - Leopold manevralarını uygulama - NST uygulama becerisi- video izleme Öğrenci laboratuvar saatinde derse gelirken "KSH-1011-2: LEOPOLD MANEVRALARINI UYGULAMA" ve "KSH-1011-3: DOĞUM ÖNCESİ BAKIM YÖNETİMİ" beceri kontrol listesini yanında getirir. Uygulamaları beceri kontrol listelerinde yer alan adımlar üzerinden yapar.
4) Hastaneye Kabul ve Doğum Öncesi Bakım: - Doğum öncesi danışmanlık ve eğitim - Doğum öncesi bakım yönetimi Öğrenci laboratuvar saatinde derse gelirken "KSH 1011-4: ETKİLİ İLETİŞİM BECERİLERİ", "KSH 1011-5: DOĞUM ÖNCESİ EGZERSİZ ÖĞRETİMİ" ve "KSH 1011-6: EĞİTİM VERME" beceri listelerini yanında getirir. Doğum öncesi danışmanlık ve eğitim rol play uygulaması sırasında bu beceri listelerinde yer alan basamaklarla eğitim ve danışmanlık verir.
5) Gebelikte Riskli Durumlar : Riskli Gebe Vaka Çalışması Riskli gebeliklerden örnek vakalar üzerinden her grupla farklı konularda rol play yapılır. Rol play yapılırken öğrenci "KSK 1011-3:DOĞUM ÖNCESİ BAKIM YÖNETİMİ" VE "KSH 1011-4: GEBE VE AİLESİ İLE İLETİŞİM" beceri listelerinde yer alan basamakları kullanır.
6) Doğum Eyleminde İzlem: - Doğum eylemi sürecine ilişkin veri toplama - Doğum eyleminde hemşirelik izlemi - Kontraksiyon takibi - Partograf izlemi - Acil Obstetrik Bakım Öğrenci derse gelirken "KSH 1011-7: DOĞUM EYLEMİNDE HEMŞİRELİK İZLEMİ", "KSH 1011-8: KONTRAKSİYON TAKİBİ " ve "PARTOGRAF" beceri listelerini yanında getirir. Rol play ve örnek vakalar kullanılır. Rol play ile takip becerileri geliştirilir. Partograf kullanılarak doğum eylemi izlemi yapılır.
7) Postpartum Dönemde Yenidoğanın Bakım Ve İzlemi: Yenidoğanın doğumhanede ilk bakımı o Vücut ısısı koruma o Hava yolu açıklığını sağlama o İletişimi başlatma o Boy ölçücü o Kilo kontrolü, o Göz Bakımı o Göbek Kordu bakımı Yenidoğanın doğumhanede ilk bakımı bebek maketi üzerinden gösterilir. Öğrenci öncelikle maket üzerinden uygulamayı izler ve sonra kendisi anlatarak uygular.
8) QUİZ
9) Doğum Sonu Bakım/Emzirmenin Başlatılması : - Sezaryen ve vajinal doğumda ten tene teması ve emzirmenin başlatılması - Emzirmenin öğretilmesi - Bebeğin gazının çıkarılması Öğrenci derse gelirken "KSH 1011-9: SEZARYEN DOĞUMDA ERKEN TEN TEMASI VE İLK EMZİRMENİN BAŞLATILMASI ", "KSH 1011-10: : VAJİNAL DOĞUMDA ERKEN TEN TEMASI VE İLK EMZİRMENİN BAŞLATILMASI" ve "KSH 1011-13: EMZİRMENİN ÖĞRETİLMESİ" beceri listelerini hazır bulundurur. Rol play ve vaka örnekleri ile bu beceriler uygulanır ve değerlendirilir.
10) Doğum Sonu Bakım/Kadının Doğum sonu İzlemi: - Doğum sonu bakım yönetimi - Uterus involüsyonu izleme Öğrenci derse gelirken "KSH 1011-11:UTERUS İNVOLÜSYONU" ve "KSH 1011-12: DOĞUM SONRASI BAKIM YÖNETİMİ" beceri kontrol listesi ile derse gelir. Örnek vakalarla rol play yapılır ve beceri listeleri kontrol edilir.
11) Kontraseptif Danışmanlığı : Danışmanlık Oturumu • Kondom Danışmanlığı • RİA Danışmanlığı • Hormonal Kontraseptif Danışmanlığı Öğrenci eğitim materyali olarak "KSH 1011-14: AİLE PLANLAMASI EĞİTİMİ VERME" beceri listesi kullanılır. Örnek vaka ve rol play ile aile planlaması eğitimi verilir.
12) Jinekolojik Hasta Hazırlığı: • Jinekolojik hastadan veri toplama • Perine bakımı • Jinekolojik preoperatif hazırlık ve postoperatif bakım Ders materyali olarak "KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ VERİ TOPLAMA FORMU" ve "KSH 1011-16: PERİNE BAKIMI" beceri formu kullanılır.
13) Jinekolojik kanserler - Jinekolojik kanserler için risk belirleme Öğrenci bu derste "JİNEKOLOJİK KANSERLER İÇİN RİSK BELİRLEME FORMU" kullanarak jinekolojik kanser riski belirleme uygulaması yapar.
14) Jinekolojik Hasta Hazırlığı: - Kendi kendine vulva muayenesini öğretme - Kendi kendine meme muayenesini öğretme Ders hazırlığı kapsamında öğrenci "KSH 1011-17: KENDİ KENDİNE VULVA MUAYENESİNİ ÖĞRETME" ve "KSH 1011-18: KENDİ KENDİNE MEME MUAYENESİNİ ÖĞRETME" beceri listelerini yanında getirir. Örnek vaka üzerinden öğrenci eğitim ve danışmanlık planlar ve rol play ile uygular.
15) Jinekolojik bakım -Menopoz danışmanlığı Bu ders saatinde klimakterik dönemdeki kadına menopoz süreci hakkında eğitim ve danışmanlık vermek üzere materyal geliştirilir. Rol play yöntemi ile menopozlu bireye eğitim ve danışmanlık verme uygulaması canlandırılır.
16) LABORATUVAR SINAVI

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: 1 Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö. Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Güncellenmiş 2. Baskı Palme Yayıncılık, 2019, Ankara.
2. Coşkun A,. Hemşire ve Ebelere Yönelik Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi ( 2008) İstanbul medikal Palme Yayıncılık İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %