HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1215311009 | ||||||||
Ders İsmi: | Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. Kafiye EROĞLU |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Dersin Tanımı: Bu derste bütüncül yaklaşımla ailenin, yaşam evrelerine göre kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığının geliştirilmesi, korunması, hastalık durumunda tedavi- bakım ve rehabilitasyonu için gerekli olan kavramlara, fizyolojik değişikliklere, hastalıklara, hemşirelik yaklaşımlarına ve uygulamalarına yönelik bilgi ve beceriler ele alınır. Dersin Amacı: Bu derste üreme sisteminin yapısı, fonksiyonları ve sağlıktan sapma durumları, üreme/cinsel sağlığı etkileyen hastalıklardan korunma, iyilik halini sürdürme ve geliştirebilme, cinsel sağlığa (CS) ve üreme sağlığına (ÜS) ilişkin fonksiyonların özel durumlara ve etkileyen hastalıklara yönelik hemşirelik girişimleri bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırılması amaçlanır. |
Dersin İçeriği: | Kadın ve üreme sağlığına ilişkin kavramlar ve kadın sağlığına Genel Bakış, Üreme Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi, Cinsel Eylem Fizyolojisi, Gebeliğin Oluşumu ve Fetüsun /Annenin Fizyolojisi, Ebeveynliğe Hazırlanma ve Doğum Öncesi Bakım, Gebelikte sık görülen riskli durumlar, Doğum ve doğum sonu dönem ve bakım, Doğurganlığın Kontrolü, Klimakterik dönemde kadın sağlığı ,Kadına özgü kanserler ve hemşirelik bakımı, öğrenci grup çalışmaları: 1. GRUP: Kadına Yönelik Şiddet, Önlenme Stratejileri ve Hemşirenin Rolü 2. GRUP: Gençlerde cinsel sağlık üreme sağlığının geliştirilmesi 3. GRUP:Din ve kadın 4. GRUP: Kadının insan ve CS/ÜS hakları 5 GRUP: Kadın Sağlığında Etik Konular ve Hemşirelik 6. GRUP: Cinsel eğitim ve önemi 7. GRUP: Kültürler ve Doğurganlığa bakış yaklaşımları 8. GRUP: Doğal Doğum Teknikleri |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve Ders Programının Tanıtılması Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış Kadın Sağlığına Giriş • Kadın Sağlığı ile ilgili Bazı Temel Kavram ve Tanımlar • Dünya’da ve Türkiye’de Kadın Sağlığı ve Öncelikli Sorunlar • Kadın Sağlığını Etkileyen Faktörler • Toplumsal cinsiyet • Kadın Sağlığı Hemşireliği | |
2) | Üreme Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi • Ovum ve Sperm • Üreme Sisteminin Hormonal Kontrolü • Üreme Siklusu | |
3) | Cinsel Eylem Fizyolojisi Gebeliğin Oluşumu ve Fetusun/Annenin Fizyolojisi | |
4) | Ebeveynliğe Hazırlanma ve Doğum Öncesi Bakım | |
5) | Gebelikte sık görülen riskli durumlar • Gebelik Komplikasyonları • Gebelikte Sistemik Hastalıklar | |
6) | Doğum Eyleminde İzlem ve Bakım Normal Yenidoğanın Fizyolojisi ve Bakımı | |
7) | Doğum Sonu Dönem • Doğum Sonu Dönemin Fizyolojisi ve Bakımı • Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Doğurganlığın Kontrolü | |
10) | Klimakterik dönemde kadın sağlığı | |
11) | Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri Kadına özgü kanserler ve hemşirelik bakımı | |
12) | Devam... Kadına özgü kanserler ve hemşirelik bakımı | |
13) | Grup Çalışmalarının sunumu 1. GRUP: Kadına Yönelik Şiddet, Önlenme Stratejileri ve Hemşirenin Rolü 2. GRUP: Gençlerde cinsel sağlık üreme sağlığının geliştirilmesi 3. GRUP:Din ve kadın 4. GRUP: Kadının insan ve CS/ÜS hakları | |
14) | GRUP: Kadın Sağlığında Etik Konular ve Hemşirelik 6. GRUP: Cinsel eğitim ve önemi 7. GRUP: Kültürler ve Doğurganlığa bakış yaklaşımları 8. GRUP: Doğal Doğum Teknikleri Dersin Değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Ricci Scott S, (2020), Essentials of Maternity, Newborn, and Women’s Health Nursing, Fifty Edition, LWW. 2. Murray S, McKinney E, Holup K, Jones R, (2019) Foundation of maternal-Newborn and Women’s Health Nursing, 7th Edition, Evolve, Elsevier product. 3. Taşkın L. (2016) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, XIII. Baskı, Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi, Özyurt Matbaacılık. 4. Yıldırım G. Jinekolojik Kanserler Güncel konular ve bakım (2023), Ankara Nobel Tıp Kitapevi Ltd Şt., Ankara 5. Coşkun, A., Akyüz, A., Arslan, H., Aslan, E., Demirci, N., Dinç, H., (2016) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Ed: Coşkun A., Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul. 6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö. Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Güncellenmiş 2. Baskı Palme Yayıncılık, 2019, Ankara. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Ertem, G, Topaloğlu Ören E D, 500 Soru yanıt Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. ( 2023), Antalya Nobel Kitapevi. Antalya. 2. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2019) Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye. 3. World Health Organization Department of Reproductive Health and Research (2023) Ethical considerations for research on adolescent sexual and reproductive health. https://www.who.int/reproductivehealth/ethical-considerations-srh-research/en/ 4. Sert G. (2013) Üreme Haklarının yasal temelleri. İnsan kaynağını geliştirme Vakfı. 5. Mattlof ET. (2013). Cancer Principles and Practice of Oncology: Handbook of Clinical Cancer Genetics. Wolters Kluver&Lippincott Willims Wilkins. Philadelphia. 6. Mazza D. (2011). Women's Health in General Practice. Second Edition. Elsevier Australia. 7. Simpson KR, (Editor), Creehan PA. (2013). Perinatal Nursing. Fourth Edition. Wolters Kluver&Lippincott Willims Wilkins. Philadelphia. 8. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/TNSA2018-AnaRapor.pdf 9.http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/saglik.pdf |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | 4 |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | 3 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 2 |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 3 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 5 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 4 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 2 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 3 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | 1 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Grup çalışması ve ödevi | |
Problem Çözme | |
Rol oynama | |
Örnek olay çalışması |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Grup Projesi | |
Sunum | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |