HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215311009
Ders İsmi: Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 4
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Kafiye EROĞLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin Tanımı: Bu derste bütüncül yaklaşımla ailenin, yaşam evrelerine göre kadının, fetüsün ve yenidoğanın sağlığının geliştirilmesi, korunması, hastalık durumunda tedavi- bakım ve rehabilitasyonu için gerekli olan kavramlara, fizyolojik değişikliklere, hastalıklara, hemşirelik yaklaşımlarına ve uygulamalarına yönelik bilgi ve beceriler ele alınır.

Dersin Amacı: Bu derste üreme sisteminin yapısı, fonksiyonları ve sağlıktan sapma durumları, üreme/cinsel sağlığı etkileyen hastalıklardan korunma, iyilik halini sürdürme ve geliştirebilme, cinsel sağlığa (CS) ve üreme sağlığına (ÜS) ilişkin fonksiyonların özel durumlara ve etkileyen hastalıklara yönelik hemşirelik girişimleri bilgi, beceri ve yetkinlik kazandırılması amaçlanır.
Dersin İçeriği: Kadın ve üreme sağlığına ilişkin kavramlar ve kadın sağlığına Genel Bakış, Üreme Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi, Cinsel Eylem Fizyolojisi, Gebeliğin Oluşumu ve Fetüsun /Annenin Fizyolojisi, Ebeveynliğe Hazırlanma ve Doğum Öncesi Bakım, Gebelikte sık görülen riskli durumlar, Doğum ve doğum sonu dönem ve bakım, Doğurganlığın Kontrolü, Klimakterik dönemde kadın sağlığı ,Kadına özgü kanserler ve hemşirelik bakımı, öğrenci grup çalışmaları:
1. GRUP: Kadına Yönelik Şiddet, Önlenme Stratejileri ve Hemşirenin Rolü
2. GRUP: Gençlerde cinsel sağlık üreme sağlığının geliştirilmesi
3. GRUP:Din ve kadın
4. GRUP: Kadının insan ve CS/ÜS hakları
5 GRUP: Kadın Sağlığında Etik Konular ve Hemşirelik
6. GRUP: Cinsel eğitim ve önemi
7. GRUP: Kültürler ve Doğurganlığa bakış yaklaşımları
8. GRUP: Doğal Doğum Teknikleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1. Cinsiyet ve toplumsal cinsiyet, cinsel sağlık ve üreme sağlığı (CS/ ÜS) kavramlarını tanımlar. 2. Dünya’da ve Türkiye’de CS/ÜS’ nin kadın sağlığındaki önemini kavrar. 3. Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik hemşirelik girişimleri açıklar. 4. Yaşam dönemlerine göre kadın sağlığı sorunlarını ve hemşirelik yaklaşımlarını tartışabilir. 5. Perinatal dönem kadının üreme sisteminde görülen fizyolojik değişikliklerin oluş mekanizmasını açıklar. 6. Perinatal dönem kadında ve ailesinde görülebilecek psiko-sosyal değişikleri ve bu değişikliklere yönelik hemşirelik yaklaşımlarını bilir. 7. Gebe bir kadının doğum öncesi, sırası ve sonrası hemşirelik süreci doğrultusunda (veri toplama, tanılama, planlama, uygulama ve değerlendirme) kanıta dayalı bakımını verir. 8. Kadının jinekolojik ve jine-onkolojik sağlık sorunlarında hemşirelik yaklaşımlarını açıklar. 9. Kadının menapoz ve ileri yaş dönemindeki fizyolojik ve psikososyal değişiklerin oluş mekanizmasını ve hemşirelik yaklaşımlarını kavrar. 10. Sağlıklı /hasta kadının fiziksel ve psiko-sosyal sağlığını etkileyen toplumsal konuların önemini farkeder. 11. Yenidoğanın doğum sonrası bakım gereksinimlerini sıralar. 12. Kadının sağlığı koruma ve geliştirme konularında eğitim planlar ve sunar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve Ders Programının Tanıtılması Kadın ve Üreme Sağlığına Genel Bakış Kadın Sağlığına Giriş • Kadın Sağlığı ile ilgili Bazı Temel Kavram ve Tanımlar • Dünya’da ve Türkiye’de Kadın Sağlığı ve Öncelikli Sorunlar • Kadın Sağlığını Etkileyen Faktörler • Toplumsal cinsiyet • Kadın Sağlığı Hemşireliği
2) Üreme Sisteminin Anatomisi ve Fizyolojisi • Ovum ve Sperm • Üreme Sisteminin Hormonal Kontrolü • Üreme Siklusu
3) Cinsel Eylem Fizyolojisi Gebeliğin Oluşumu ve Fetusun/Annenin Fizyolojisi
4) Ebeveynliğe Hazırlanma ve Doğum Öncesi Bakım
5) Gebelikte sık görülen riskli durumlar • Gebelik Komplikasyonları • Gebelikte Sistemik Hastalıklar
6) Doğum Eyleminde İzlem ve Bakım Normal Yenidoğanın Fizyolojisi ve Bakımı
7) Doğum Sonu Dönem • Doğum Sonu Dönemin Fizyolojisi ve Bakımı • Doğum Sonu Dönemde Riskli Durumlar
8) Ara Sınav
9) Doğurganlığın Kontrolü
10) Klimakterik dönemde kadın sağlığı
11) Jinekolojide tanı ve tedavi yöntemleri Kadına özgü kanserler ve hemşirelik bakımı
12) Devam... Kadına özgü kanserler ve hemşirelik bakımı
13) Grup Çalışmalarının sunumu 1. GRUP: Kadına Yönelik Şiddet, Önlenme Stratejileri ve Hemşirenin Rolü 2. GRUP: Gençlerde cinsel sağlık üreme sağlığının geliştirilmesi 3. GRUP:Din ve kadın 4. GRUP: Kadının insan ve CS/ÜS hakları
14) GRUP: Kadın Sağlığında Etik Konular ve Hemşirelik 6. GRUP: Cinsel eğitim ve önemi 7. GRUP: Kültürler ve Doğurganlığa bakış yaklaşımları 8. GRUP: Doğal Doğum Teknikleri Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ricci Scott S, (2020), Essentials of Maternity, Newborn, and Women’s Health Nursing, Fifty Edition, LWW.
2. Murray S, McKinney E, Holup K, Jones R, (2019) Foundation of maternal-Newborn and Women’s Health Nursing, 7th Edition, Evolve, Elsevier product.
3. Taşkın L. (2016) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, XIII. Baskı, Ankara, Akademisyen Tıp Kitapevi, Özyurt Matbaacılık.
4. Yıldırım G. Jinekolojik Kanserler Güncel konular ve bakım (2023), Ankara Nobel Tıp Kitapevi Ltd Şt., Ankara
5. Coşkun, A., Akyüz, A., Arslan, H., Aslan, E., Demirci, N., Dinç, H., (2016) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı, Ed: Coşkun A., Koç Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
6. Taşkın L, Eroğlu K, Terzioğlu F, Vural G, Kutlu Ö. Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi. Güncellenmiş 2. Baskı Palme Yayıncılık, 2019, Ankara.
Diğer Kaynaklar: 1. Ertem, G, Topaloğlu Ören E D, 500 Soru yanıt Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği. ( 2023), Antalya Nobel Kitapevi. Antalya.
2. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2019) Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması, 2018. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Başbakanlık Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye.
3. World Health Organization Department of Reproductive Health and Research (2023) Ethical considerations for research on adolescent sexual and reproductive health. https://www.who.int/reproductivehealth/ethical-considerations-srh-research/en/
4. Sert G. (2013) Üreme Haklarının yasal temelleri. İnsan kaynağını geliştirme Vakfı.
5. Mattlof ET. (2013). Cancer Principles and Practice of Oncology: Handbook of Clinical Cancer Genetics. Wolters Kluver&Lippincott Willims Wilkins. Philadelphia.
6. Mazza D. (2011). Women's Health in General Practice. Second Edition. Elsevier Australia.
7. Simpson KR, (Editor), Creehan PA. (2013). Perinatal Nursing. Fourth Edition. Wolters Kluver&Lippincott Willims Wilkins. Philadelphia.
8. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/TNSA2018-AnaRapor.pdf
9.http://www.kadininstatusu.gov.tr/upload/kadininstatusu.gov.tr/mce/eski_site/Pdf/saglik.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 4
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 3
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 2
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 3
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 2
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 3
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 1

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme
Rol oynama
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Grup Projesi
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %