HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215311007
Ders İsmi: Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Uygulama
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 12 6 10
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Sermin DİNÇ
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı ; öğrencilere , sağlıklı ve hasta çocuğun biyopsikososyal gereksinimlerine yönelik çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği ilke, standart ve uygulamaları doğrultusunda bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders;Pediatrik tanılama, çocukluk dönemlerinde büyüme ve gelişme, hospitalizasyon, çocukluk dönemlerinde beslenme, çocuklarda beslenme bozuklukları, sıvı elektrolit dengesizlikleri, deri hastalıkları ve hemşirelik bakımı, pediyatrik uygulamalar, normal yenidoğan, yüksek riskli yenidoğan, çocuklarda davranış bozuklukları, sistem hastalıkları ve hemşirelik bakımı, onkolojik sorunu olan çocuk ve hemşirelik bakımı konularını içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Çocuk ve ailesine holistik yaklaşımla bakım verir.
2) Sağlıklı ve hasta çocuğun özelliklerini tanımlar
3) Çocuk sağlığı hemşireliği alanında yeni yaklaşımları bilir ve takip eder.
4) Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşiresinin rol ve işlevlerini yerine getirir.
5) Çocuk, aile ve sağlık ekibinin diğer üyeleri ile etkili iletişim kurar.
6) Çocuk ve ailesinin sağlık gereksinimlerine yönelik hemşirelik sürecini uygulayarak bakım verir.
7) Çocuğa özel hemşirelik uygulamalarını yapar.
8) Çocukluk dönemlerine ait hastalıkları sistemlere göre tanımlar
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Baştan Ayağa Fiziksel Muayene ve Değerlendirme -Genel Görünümü Muayene ve Değerlendirme -Deri ve Deri Eklerini Muayene ve Değerlendirme -Lenf Nodüllerini Muayene ve Değerlendirme -Baş ve Boynu Muayene ve Değerlendirme -Gözleri Muayene ve Değerlendirme -Kulakları Muayene ve Değerlendirme -Burun Muayene ve Değerlendirme -Göğsü Muayene ve Değerlendirme -Karnı Muayene ve Değerlendirme -Genital Organları Muayene ve Değerlendirme -Anal Bölgeyi Muayene ve Değerlendirme -Sırt, Kalça ve Ekstremiteleri Muayene ve Değerlendirme
2) Fiziksel Ölçümler ve Büyüme Gelişmenin Değerlendirilmesine Yönelik Uygulamalar -Bebekte Vücut Ağırlığı Ölçme, -Bebekte Boy Uzunluğunu Ölçme -Bebekte Baş, Göğüs, Karın Çevresini Ölçme Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesine Yönelik Uygulamalar -Bebekte Vücut Sıcaklığını Ölçme -Bebekte Nabız Alma, Solunumun Sayılması, Tansiyon Ölçme -Çocukta Vücut Ağırlığı Ölçme, Çocukta Boy Uzunluğunu Ölçme -Çocukta Nabız Alma, Solunumun Sayılması, Tansiyon Ölçme ÖLÇÜM ARAÇLARININ HAZIRLANMASI ÖLÇÜM İÇİN UYGUN ORTAMIN SAĞLANMASI (DÜZ VE SART ZEMİN GİBİ)
3) İlaç Hesaplamaları FLAKON, AMPUL VE SERUM ŞEKLİNDE ÖRNEK İLAÇLARIN VE SULADIRICILARIN AHZIRLANMASI İLAÇ HAZIRLAMA VE UYGULAMADA KULLANILACAK OLAN HER BOYDAN ENJEKTÖRÜN AHZIRLAMASI İLAÇ UYGULAMA YERLERİNİ GÖSTEREK KOL, BACAK, KALÇA GİBİ MAKETLERİN HAZIRLANMASI
4) Parenteral ve Parenteral Olmayan İlaç Uygulamaları ORAL İLAÇ ÖRNEKLERİN DERS İÇİN HAZIRLANMASI ORAL İLAÇ HAZIRLAMDA KULLANILAN ARAÇLARIN HAZIRLIĞI
5) Çocukta Oksijen Uygulamaları ve Postüral Drenaj -Çocukta Oksijen Uygulamaları -Postüral Drenaj OKSİJEN MASKESİ VE TÜPÜ HAZNELİ PEDİATRİK OKSİJEN MASKESİNİN HAZIRLANMASI ASPİRASYON İÇİN UYGUN SONDALARIN HAZIRLANMASI
6) Materyal Toplama -Kan-Balgam-İdrar Örneği Alma -Maske, Nazal Kanül MATERYAL ÖRNEĞİ ALMAD AKULLANILAN ELDİVEN, ENJEKTÖR, SONDA VB MATERYALLERİN HAZIRLANMASI
7) Çocukta Genel Hijyenik Bakım -Bebekte ve Çocukta Ağız, Göz, Kulak, Burun Bakımı -Tam Banyo -Genital Bakım -Göbek Bakımı -Pişik Bakımı -Konak Bakımı -Küvöz Bakımı BEBEK VE ÇOCUK YIKAMA İÇİN UYGUN KÜVET VE YIKAMA EKİPMANLARIN HAZIRLANMASI HİJYENİK BAKIM İÇİN AĞIZ BAKIM SOLÜSYONLARI, GAZLI BEZ, UNDERPED, GÇÖZ, KULAK DAMLASI BURUN LAVAJI İÇİN UYGUN ENJEKTÖR VE MATERYAL HAZIRLANMASI
8) Laboratuvar uygulama tekrarı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Conk Z, Çavuşoğlu H, Savaşer S, Suzan Y, Pek H, Algıer L, Erdemir F( 1997). Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği El Kitabı. Birinci Baskı. Birlik Ofset Ltd. Sti. İstanbul
Ekşi A (ed). Erdemir, F., Hemşirelik Tanıları El Kitabı, Nobel Tıp Kitapevi, 2005
Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Ankara 2004

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 4
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 4
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 4
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 5
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 4
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 3
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 4
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Akran Değerlendirmesi
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ödev
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Örnek olay çalışması
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Raporlama
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %