HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215221018
Ders İsmi: Hemşirelikte Etik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli:
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Dilek BAYKAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelikle ilgili kararları vermede kullanılan etik ilkeler, hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikler, meslek bilinci geliştirme konusunda bilgi ve beceriler kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders; hemşirelik ve hasta bakımının tarihsel gelişimi, hemşirelikle ilgili etik kavram ve ilkeler, yasalar ve yönetmelikler ile ülkemizde hemşireliğin yapısı ve sorunlarına yönelik konuları içermektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Etik ile ilgili temel kavramları açıklar.
2) Sağlık ve hemşirelik alanında etiğin önemini tartışır.
3) Etik karar vermede modellerini tartışır.
4) Etik problemlerin özelliklerini açıklar.
5) Yaşam sürecinde sağlık bakım etiği ile ilgili olayları tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Araştırma ve yayın sürecinde etiği açıklar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tıbbi bilginin gelişimi Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
2) İlkçağda hasta bakımı Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
3) Ortaçağda hasta bakımı Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
4) Yeniçağda hasta bakımı Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
5) Yakınçağda hasta bakımı Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
6) Türkiye'de Hemşirelik eğitimi ve gelişimi Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
7) Ara sınav
8) Hemşirelikle ilgili yasa ve yönetmelikler Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
9) Etikte kavram ve ilkeler Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
10) Hemşirelikte etik Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
11) İnsan ve hasta hakları Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
12) Değerler ve değerlendirme süreci Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
13) Tıbbi kötü uygulamalar Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
14) Hemşirelikle ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşlar Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
15) Hemşirelikle ilgili ulusal ve uluslararası kuruluşlar Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022. Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019. Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.
16) Final sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022.
Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019.
Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.

Diğer Kaynaklar: Janie B. Butts (Author), Karen L. Rich (Author). Nursing Ethics: Across the Curriculum and Into Practice. Jones & Bartlett Learning, 2022.
Margaret A Burkhardt (Author), Alvita K Nathaniel. Ethics & Issues In Contemporary Nursing. Elsevier, 2019.
Ulusoy MF, Uçar H. (2002). Araştırma Etiği. Ankara: 72 Tasarım Ltd. Şti.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 3
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 2
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 4
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 3
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 3
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 3
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 3
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 3
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 3
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 2

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem
Örnek olay sunma
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 8 112
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 144