HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1215121006
Ders İsmi: Hemşirelik Esasları Uygulama
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
0 12 6 8
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Hülya CEYHAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere hemşirelik esasları ile ilgili temel kavramları , ülke gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesinde,korunmasında, hastalık halinde iyileştirilmesinde ve rehabilitasyonunda hemşireliğin önemi rol ve işlevleri, diğer sağlık disiplinleri ile ilişkilerinin kavraması, birey veailesinin bakım sürecine ilişkin sağlık sorunlarının doğru belirlemesi ve çözümlemesine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Profesyonellik kavramı, profesyonellik ilkeleri, profesyonel hemşirenin rolleri, profesyonel hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelik eğitimi, profesyonel hemşirelik becerileri, hemşirelikte profesyonelliği etkileyen etmenler

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Sağlıklı/hasta bireyin bakımında hemşirelik sürecini etkin biçimde uygular/güncel literatür bilgisini kullanır.
2) Yaşam aktivitelerine ilişkin uygun hemşirelik girişimlerini planlayabilir, uygulayabilir ve değerlendirebilir.
3) Hemşirelik uygulamalarına ilişkin etik kurallara dikkat eder.
4) Sağlıklı/hasta birey ve ailesi, sağlık ekibi üyeleriyle iletişim kurar.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Yaşam bulgularının değerlendirilmesi (Tansiyon ölçümü, nabız alma, ateş ölçümü, solunum değerlendirme)
2) Laboratuvar maket uygulaması sonrasında klinik uygulama esnasında gözlem; İlaç kartı hazırlama, PO (İlaç hazırlama-ilaç doz ayarı), Steril enjektör açma, Ampül-Flakon ilaç hazırlama
3) Laboratuvar maket uygulaması sonrasında klinik uygulama esnasında gözlem; ID ve SC uygulama, IM Uygulama (Ventrogluteal, Deltoid,Vastus Lateralis Kas/Laterofemoral Bölge),
4) Laboratuvar maket uygulaması sonrasında klinik uygulama esnasında gözlem; Laboratuvar maket uygulaması sonrasında klinik uygulama esnasında gözlem; Damar yolu açma, Enjektör ile kan alma, Vacutainer ile kan alma,Serum setleme, Serum akış hızı ayarlama, Kan şekeri ölçümü
5) Hareket aktivitesi ile ilişkili laboratuvar uygulamaları (Yatak içi pozisyon verme, aktif-pasif EAH/ROM Egzersizleri) Sıhhi laboratuvar malzemeleri / sıhhi sarf malzemeler / sıhhi basit maket ve simülasyon maketleri
6) Laboratuvar maket uygulaması sonrasında klinik uygulama esnasında gözlem; Airway uygulama, Oksijen uygulama(Basit maske ve nazal) ve inhaler ilaç verme Sıhhi laboratuvar malzemeleri / sıhhi sarf malzemeler / sıhhi basit maket ve simülasyon maketleri
7) Laboratuvar maket uygulaması sonrasında klinik uygulama esnasında gözlem; idrar sondası uygulama (üriner kateterizasyon) (foley sonda uygulama), idrar sondası bakımı Sıhhi laboratuvar malzemeleri / sıhhi sarf malzemeler / sıhhi basit maket ve simülasyon maketleri
8) Laboratuvar maket uygulaması sonrasında klinik uygulama esnasında gözlem; Nazogastrik sonda uygulama,Enteral beslenme (Nazogastrik tüp / mide tüpü ile besleme) Sıhhi laboratuvar malzemeleri / sıhhi sarf malzemeler / sıhhi basit maket ve simülasyon maketleri
9) Kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi ile ilişkili laboratuvar uygulamaları (ağız bakımı, özel ağız bakımı, açık/kapalı yatak yapımı vb.) Sıhhi laboratuvar malzemeleri / sıhhi sarf malzemeler / sıhhi basit maket ve simülasyon maketleri
10) Kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi 2-Laboratuvar maket uygulaması sonrasında klinik uygulama esnasında gözlem; kısmi ve tam vücut banyosu, baş banyosu Sıhhi laboratuvar malzemeleri / sıhhi sarf malzemeler / sıhhi basit maket ve simülasyon maketleri
11) Lab sınavı
12) Lab sınavı
13) Lab sınavı
14) Lab sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Acaroğlu, R. ve Kaya, H. (ÇevEd). (2020). Hemşirelik Tanıları: Tanımlar ve Sınıflandırma 20118-2020., 11. Baskı., Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
2. Aştı, T.A., Karadağ, A. (2014). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Kitabevi, İstanbul.
3. Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Ankara: Alter Yayınları.
4. Babadağ, K. Aştı, T.A., (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, 2. Baskı, Akademi basım ve Yayıncılık, İstanbul.
5. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC. 6. Özkan, A. H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. 1. Baskı., Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
7. Sabuncu, N., Babadağ, K., Taşocak, G., Atabek, T. (1991). Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 225, ETAM A.Ş., Eskişehir. 15. Ulusoy, F., Görgülü, S. (1995). Hemşirelik Esasları, Temel Kavram, İlke ve Yöntemler. Çağın Ofset, Ankara.
8.Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.(2021). Temel Hemşirelik. Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medical Sağlık ve Yayıncılık Hiz.Tic.Ltd.Şti.İstanbul
Diğer Kaynaklar: 1. Acaroğlu, R. ve Kaya, H. (ÇevEd). (2020). Hemşirelik Tanıları: Tanımlar ve Sınıflandırma 20118-2020., 11. Baskı., Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul.
2. Aştı, T.A., Karadağ, A. (2014). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Kitabevi, İstanbul.
3. Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Ankara: Alter Yayınları.
4. Babadağ, K. Aştı, T.A., (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, 2. Baskı, Akademi basım ve Yayıncılık, İstanbul.
5. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC. 6. Özkan, A. H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. 1. Baskı., Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul.
7. Sabuncu, N., Babadağ, K., Taşocak, G., Atabek, T. (1991). Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 225, ETAM A.Ş., Eskişehir. 15. Ulusoy, F., Görgülü, S. (1995). Hemşirelik Esasları, Temel Kavram, İlke ve Yöntemler. Çağın Ofset, Ankara.
8.Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.(2021). Temel Hemşirelik. Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medical Sağlık ve Yayıncılık Hiz.Tic.Ltd.Şti.İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 4
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 5
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 4
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 5
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 4
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 5
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 5
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Bireysel çalışma ve ödevi
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Uygulama
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 100
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 100
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Laboratuvar 14 4 56
Uygulama 14 8 112
Derse Özgü Staj 7 8 56
Ödevler 5 5 25
Toplam İş Yükü 249