HEMŞİRELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1215121004 | ||||||||
Ders İsmi: | Hemşirelik Esasları | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | |||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. Hülya CEYHAN |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı; öğrencilere hemşirelik esasları ile ilgili temel kavramları , ülke gereksinimleri doğrultusunda birey, aile ve toplumun sağlığının geliştirilmesinde,korunmasında, hastalık halinde iyileştirilmesinde ve rehabilitasyonunda hemşireliğin önemi rol ve işlevleri, diğer sağlık disiplinleri ile ilişkilerinin kavraması, birey veailesinin bakım sürecine ilişkin sağlık sorunlarının doğru belirlemesi ve çözümlemesine yönelik bilgi ve beceri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği: | Profesyonellik kavramı, profesyonellik ilkeleri, profesyonel hemşirenin rolleri, profesyonel hemşireliğin tarihsel gelişimi, hemşirelik eğitimi, profesyonel hemşirelik becerileri, hemşirelikte profesyonelliği etkileyen etmenler |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Güvenli Çevrenin Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivitesi | okuma-araştırma |
2) | Güvenli Çevrenin Sağlanması ve Sürdürülmesi Aktivitesi- devam | okuma- araştırma |
3) | İletişim Aktivitesi | Okuma-araştırma |
4) | Hareket Aktivitesi | okuma- araştırma |
5) | Solunum aktivitesi | okuma-araştırma |
6) | Boşaltım Aktivitesi | okuma-araştırma |
7) | Beslenme Aktivitesi | okuma-araştırma |
8) | Kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi | okuma-araştırma |
9) | arasınav | okuma-araştırma |
10) | Ramazan bayramı | |
11) | Kişisel temizlik ve giyinme aktivitesi - devam | okuma-araştırma |
12) | Beden sıcaklığının kontrolü aktivitesi | Okuma-araştırma |
13) | Çalışma ve Eğlenme Aktivitesi | okuma-araştırma |
14) | Cinselliği İfade Etme Aktivitesi | okuma-araştırma |
15) | Uyku ve dinlenme aktivitesi | okuma-araştırma |
15) | Ölüm aktivitesi | okuma-araştırma |
15) | Genel ders tekrarı | |
16) | final sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Acaroğlu, R. ve Kaya, H. (ÇevEd). (2020). Hemşirelik Tanıları: Tanımlar ve Sınıflandırma 20118-2020., 11. Baskı., Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 2. Aştı, T.A., Karadağ, A. (2014). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Kitabevi, İstanbul. 3. Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Ankara: Alter Yayınları. 4. Babadağ, K. Aştı, T.A., (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, 2. Baskı, Akademi basım ve Yayıncılık, İstanbul. 5. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC. 6. Özkan, A. H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. 1. Baskı., Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 7. Sabuncu, N., Babadağ, K., Taşocak, G., Atabek, T. (1991). Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 225, ETAM A.Ş., Eskişehir. 15. Ulusoy, F., Görgülü, S. (1995). Hemşirelik Esasları, Temel Kavram, İlke ve Yöntemler. Çağın Ofset, Ankara. 8.Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.(2021). Temel Hemşirelik. Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medical Sağlık ve Yayıncılık Hiz.Tic.Ltd.Şti.İstanbul |
Diğer Kaynaklar: | 1. Acaroğlu, R. ve Kaya, H. (ÇevEd). (2020). Hemşirelik Tanıları: Tanımlar ve Sınıflandırma 20118-2020., 11. Baskı., Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 2. Aştı, T.A., Karadağ, A. (2014). Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. Akademi Kitabevi, İstanbul. 3. Babadağ, K. (2010). Hemşirelik ve Değerler. Ankara: Alter Yayınları. 4. Babadağ, K. Aştı, T.A., (2012). Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, 2. Baskı, Akademi basım ve Yayıncılık, İstanbul. 5. Erdemir, F., Kav, S., Yılmaz, A.A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC. 6. Özkan, A. H. (2014). Hemşirelikte Bilim, Felsefe ve Bakımın Temelleri. 1. Baskı., Akademi Basın ve Yayıncılık, İstanbul. 7. Sabuncu, N., Babadağ, K., Taşocak, G., Atabek, T. (1991). Hemşirelik Esasları. Açıköğretim Fakültesi Yayınları, No: 225, ETAM A.Ş., Eskişehir. 15. Ulusoy, F., Görgülü, S. (1995). Hemşirelik Esasları, Temel Kavram, İlke ve Yöntemler. Çağın Ofset, Ankara. 8.Kara Kaşıkçı, M., Akın, E.(2021). Temel Hemşirelik. Esaslar, Kavramlar, İlkeler, Uygulamalar. İstanbul Medical Sağlık ve Yayıncılık Hiz.Tic.Ltd.Şti.İstanbul |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | ||||||||||
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | ||||||||||
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | ||||||||||
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | ||||||||||
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | ||||||||||
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | ||||||||||
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | ||||||||||
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | ||||||||||
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | ||||||||||
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. | 5 |
2) | Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. | 4 |
3) | Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. | 5 |
4) | Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. | 5 |
5) | Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 4 |
6) | Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. | 5 |
7) | Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. | 5 |
8) | Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. | 5 |
9) | Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. | 5 |
10) | Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. | 5 |
11) | Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. | 4 |
Akran Değerlendirmesi | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ders | |
Laboratuvar | |
Okuma | |
Problem Çözme | |
Soru cevap/ Tartışma | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Web Tabanlı Öğrenme | |
Staj/Yerinde Uygulama |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Akran Değerlendirmesi | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Laboratuar | 1 | % 20 |
Uygulama | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 4 | 56 |
Laboratuvar | 14 | 4 | 56 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 116 |