EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200000203
Ders İsmi: Kişilerarası İlişkiler
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencilerin, biyopsikososyal bir varlık olan insanın davranışları ve ilişkileri hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayarak hem kişisel hem de mesleki yaşamlarında başarılı ilişkiler yoluyla üretken, mutlu ve doyumlu olmalarında: Öncelikle kendilerini tanımaları, hasta ve sağlıklı bireye bütüncül yaklaşımda kişilerarası ilişki becerilerini etkin, yararlı ve yardımcı olacak şekilde kullanabilmeleri için gerekli ilke, yöntem ve teknik bilgilerle istenilen davranışları geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu ders iletişimin sürecini, ögelerini özelliklerini, iletişim türlerini, iletişim engellerini, iletişim modellerinin, kendini tanımayı, insan davranışlarını, insanı anlamayı, terapotik ve nonterapotik iletişim yöntemlerini, zor insanı tanımayı ve yönetmeyi, stresle başa çıkmayı ve özel durumu olan bireylerle iletişimi kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1.Öğrenciler İletişim ve kişilerarası ilişkiler teorilerini, anahtar kavramları, iletişimin insan yaşamındaki ve meslekteki önemini kavrayacak
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kendi dinleme davranışını değerlendirebilecek ve etkili dinleme davranışını kullanabilecek
2) Ben diliyle duygu, düşünce ve isteklerini iletebilecek
3) Hasta sağlık profesyoneli arasındaki terapötik ilişkiyi geliştirici ilke yöntem ve teknikleri öğrenecek
4) İletişim becerilerini kişiler arası ve hasta-sağlık profesyoneli ilişkilerine uyarlayabilecek
5) Günlük ve mesleki yaşamında karşılaştığı özel durumlardaki bireylerle etkili iletişim kurabilecek
6) Sağlık ekibi üyeleri ve hasta aileleri ile işbirliği içinde çalışabilme becerisi kazanabilecek
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Öğrenciler etkili geribildirim verme ilkelerine uygun geri bildirim vermeyi gösterebilecek
2) Öğrenciler kişilerarası ilişkilerde iletişim engellerini fark edebilme becerisi kazanacak.
Öğrenme Yetkinliği
1) Kendini tanımanın kişiler arası ve hasta-sağlık profesyoneli iletişimi açısından önemini kavrayacak
2) Atılgan davranmayı engelleyen duygu ve düşüncelerinin farkına varabilecek
3) Değişik yaşam dönemlerinin insan ilişkilerine olan etkilerinin farkına varabilecek
4) Kişilerarası ve hasta-sağlık profesyoneli ilişkilerinde yaşanan çatışmalara yönelik etkili çözüm stratejileri geliştirebilecek
5) Sağlam ya da hasta bireylerle ilişki ve iletişimde yapıcı etkileşim ilke, yöntem ve tekniklerini öğrenecek.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Öğrenciler insan ilişkilerinde sözlü ve sözsüz iletişim becerilerinin yeri ve öneminin farkına varabilecek
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Birey olarak yaşam boyu olumlu, sağlıklı ilişkiler ve iletişimi kendi değer sistemine yerleştirerek davranışa dönüştürebilecek

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İletişim Süreci ve Ögeleri Okuma ve Araştırma
2) İletişim Türleri , İletişim Modelleri Okuma -Araştırma
3) İletişimin Önündeki Engeller Okuma-Araştırma
4) Etkili Dinleme ve İletişim Okuma-Araştırma
5) Girişkenlik-Atılganlık Okuma -Araştırma
6) Kendini Tanıma Okuma-Araştırma
7) Arasınav Okuma-Araştırma
8) Terapotik İletişim Okuma-Araştırma
9) Nonterapotik İletişim Okuma-Araştırma
10) Stres ve Başacıkma Yöntemleri Okuma-Araştırma
11) Stres ve Başaçıkma Yöntemleri Okuma-Araştırma
12) Zor Hastalarla İletişim ve İlişkiler Okuma-Araştırma
13) Çocuklarla İletişim Okuma-Reading
14) Özel Durumda Olan İnsanlarla İletişim Okuma-Araştırma
15) Özel Durumda Olan İnsanlarla İletişim Okuma-Araştırma
16) FİNAL Okuma-Araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara.
2.Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
Diğer Kaynaklar: 1.Acar, N.(2000) Terapötik İletişim, Kişilerarası İlişkiler, Onur Ofset, Ankara.
2.Akkurt D (2001) Sosyal Etkileşim ve İletişim Becerileri http://www.akkurt.com/bseib.html.
3.Cüceloğlu, D. (2001)Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul.
4.Cüceloğlu, D. (2005) İnsan ve Davranışı, Remzi Kitabevi, İstanbul.
5.Dökmen, Ü. (2004) Varolmak Gelişmek ve Uzlaşmak, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
6.Dökmen, Ü.(2004) İletişim Çatışmaları, Sistem Yayıncılık, İstanbul.
7.Dökmen,Ü (2007) Küçük Şeyler, Sistem Yayıncılık, İstanbul
8.Erkonaç, S.(1993) Grup İlişkileri., Alfa Basım Yayın Dağıtım, İstanbul.
9.Erkonaç, S.(2001) Psikoloji Zihin Süreçleri, Alfa Basım Yayın Dağıtım, İstanbul.
10. Geçtan, E., (1994) İnsan Olmak, Remzi Kitabevi, İstanbul.
11.Güney S (2000) Davranış Bilimleri, Genişletilmiş 2. Baskı, Ankara, Nobel Yayın Dağıtım Ltd. Şti., 187-221, 497-515.
12.Harvard Business Review (2000). "Etkin İletişim" MESS Yayın No: 325, İstanbul.
13.Kağıtçıbaşı, Ç. (2003) İnsan ve İnsanlar, Evrim Basım, Yayın Dağıtım, 7. Basım, İstanbul.

14. Öz F.(2004) Sağlık Alanında Temel Kavramlar. İmaj İç ve Dış Tic. AŞ.Ankara.,

15.Özcan, A. (2006) Hemşire- Hasta İlişkisi ve İletişim, Saray Tıp Kitapevi,İzmir.
16.Swets PW (2001) Ergen Çocuğunuzla Konuşma Sanatı, Çev. Atlamaz B, İstanbul.,


Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

8

9

10

12

15

6

7

11

13

14

16

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 5
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 5
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 5
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 4
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 5
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 5
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 5
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 5
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Okuma
Ödev
Rol oynama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Küçük Sınavlar 6 6
Ara Sınavlar 2 2
Final 1 1
Toplam İş Yükü 65