HEMŞİRELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200000201
Ders İsmi: Sağlık Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı. öğrenciye bireyi sosyal çevresiyle birlikte bir bütün olarak değerlendirebilme ve toplumsal faktörler ile sağlık-hastalık ve sağlık hizmetleri arasındaki ilişkiyi sosyolojik bir bakış açısı ile analiz edebilme yeteneğini kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Bu ders, sağlık sosyolojisine giriş ve temel kavramlar, sağlık sosyolojisinin tarihsel gelişimin, sağlık sosyolojisi dersi çalışma alanları ve araştırma yöntemleri, sağlık sosyolojisi kuramları, sağlık sistemini etkileyen sosyal-kültürel yapı değişkenleri, sağlık personeli ve hasta iletişimi, hasta hakları ve tıp etiği, Türkiye’de sağlık hizmetleri, Türkiye’de sağlık sistemi ve politikaları ile ilgili konuları kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı, Sağlık Sosyolojisine Giriş ve Temel Kavramlar Okuma-Araştırma
2) Sağlık Sosyolojisinin Tarihsel Gelişimi Okuma -Araştırma
3) Sağlık Sosyolojisinin Konusu, Çalışma Alanları ve Araştırma Yöntemleri Okuma-Araştırma
4) Sağlık Sosyolojisi Kuramları Okuma-Araştırma
5) Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: aile yapısı, kent hayatı, nüfus yapısı, sosyal sınıf, dezavantajlı gruplar (çocuk, yaşlı, kadın) dil, kültür, ekonomi. Okuma-Araştırma
6) Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri ; Din ve sağlık Okuma-Araştırma
7) Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri; Göç ve Sağlık Okuma-Araştırma
8) Ara sınav Okuma-Araştırma
9) Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: Beden Sosyolojisi ve Toplumsal Cinsiyet Okuma-Araştırma
10) Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: Biyokültürel ve Biyomedikal Sağlık Anlayışları Okuma-Araştırma
11) Sağlık Sistemini Etkileyen Sosyal-Kültürel Yapı Değişkenleri: Küreselleşme ve Sağlık (Küreselleşme ve temel Unsurları, Sağlık Hizmetleri ve Küreselleşme) Okuma-Araştırma
12) Sağlık Personeli ve Hasta İletişimi (Sağlık İletişimi, Sağlık Okuryazarlığı, Sağlık İletişiminde Kültüre Duyarlılık ve Hasta tipleri) Okuma-Araştırma
13) Hasta Hakları ve Tıp Etiği Okuma-Araştırma
14) Türkiye’de Sağlık Hizmetleri Okuma-Araştırma
15) Türkiye’de Sağlık Sistemi ve Politikalar Okuma-Araştırma
16) FİNAL Okuma-Araştırma

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cirhinlioğlu, Z., 2001. Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.

Tecim E (2018). Sağlık Sosyolojisi, (1.Basım) Çizgi kitabevi, Konya

Adak N (2016). Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar, (1. Baskı) NobelAkademik Yayıncılık, Ankara
Diğer Kaynaklar: Adak N (2016). Sağlık Sosyolojisinde Güncel Tartışmalar, (1. Baskı) NobelAkademik Yayıncılık, Ankara
Adak, Nurşen, (2002). Sağlık Sosyolojisi, Kadın ve Kentleşme, İstanbul: Birey Yayıncılık
Aytaç, Ö. & Kurtdaş, M. Ç. (2015). Sağlık-hastalığın toplumsal kökenleri ve sağlık sosyolojisi. Fırat Ünive rsitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 25(1). 231-250.
Cirhinlioğlu, Z., 2001. Sağlık Sosyolojisi, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
Marmot, M., & Wilkinson, R. G. (Ed s.). (2009). Sağlığın sosyal belirleyicileri, İnsev Yayınları, İstanbul
Öngören, B. (2015). Sosyolojik açıdan sağlıklı beden imgesi. Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırmaları Dergisi, 34, 25-45.
Seviğ Ü, Tanrıverdi G., 2012. kültürlerarası Hemşirelik, İstanbul Kitapevi, İstanbul.
Sağlık Sosyolojisi -Atatürk ÜniversitesiAçık Öğretim Fakültesi Yayınları- https://icerik.ataaof.edu.tr/?d=sagliksosyolojisi
Tecim E (2018). Sağlık Sosyolojisi, (1.Basım) Çizgi kitabevi, Konya
Türkdoğan, O. (2016). Toplumsal yapı ve sağlık-hastalık sistemi, Çizgi Kitabevi, Konya.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları
Program Kazanımları
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur.
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır.
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir.
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir.
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır.
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır.
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır.
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır.
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır.
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Mesleki rol ve sorumluluklarını yerine getirmek için gerekli bilgi ve beceriye sahip olur. 5
2) Hemşirelik ile ilgili bilimsel ve güncel bilgiye ulaşır, kullanır ve Hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk alır. 5
3) Birey,aile ve toplumun sağlığını koruma,geliştirme ve sağlıktan sapma durumlarında bütüncül yaklaşımla hemşirelik bakımını gerçekleştirebilir. 5
4) Hemşirelik uygulamalarını etik ilkeler ve yasal düzenlemeler doğrultusunda gerçekleştirir. 5
5) Kişilerarası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 5
6) Hemşirelik uygulamalarında teknolojiyi ve yenilikçi yaklaşımları kullanır. 5
7) Yaşam boyu öğrenmeyi benimser. 5
8) Karar verme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanır. 5
9) Alanı ile ilgili bilimsel bilgiye ulaşabilecek düzeyde en az bir yabancı dili kullanır. 5
10) Hemşirelik alanına ilişkin bilimsel araştırma, proje ve etkinliklerde sorumluluk alır. 5
11) Sağlık bakım ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Ödevler 15 45
Küçük Sınavlar 3 3
Ara Sınavlar 1 2
Final 1 2
Toplam İş Yükü 84