EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002031
Ders İsmi: Emzirme ve Laktasyon
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Meserret ASLAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Toplumda emzirmenin önemini vurgulayacak ve farkındalık oluşturacak nitelikte, Anne sütünün önemi, anneyi emzirmeye hazırlama, süt sağla ve saklama koşulları, meme sorunları ve baş etme becerileri konularında bilgi ve beceriye sahip olmak ve danışmanlık uygulamak.
Dersin İçeriği: Emzirmenin önemi, anne ve bebek sağlığı açısından faydaları
Memenin anatomisi ve laktasyon fizyolojisi
Emzirme öyküsü alma, annenin emzirmeye hazırlanması, emzirme teknikleri, emzirmeyi değerlendirme
Emzirmenin sürdürülebilirliği, emzirmenin önündeki engeller ve çözüm yolları
Emzirme danışmanlığı, dinleme ve öğrenme, emzirme öz yeterliliği, örnek vakalar
Meme sorunları ve baş etme konusunda danışmanlık, özel durumlarda emzirme ve danışmanlık
Çalışma hayatı ve emzirme, anne sütünün sağılması ve saklanması
Emzirme ve geleneksel uygulamalar, anne sürtünü artıran uygulamalar
Süt annelik ve süt bankacılığı
Emzirme politikaları ve yasal düzenlemeler, Türkiye'de ve Dünya'da güncel durum

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Anne sütü ve emzirmenin önemini açıklamak.
2) Süt sağma ve saklama yöntemlerini tanımlamak ve uygulamak.
3) Süt bankacılığı hakkında Tükiye'de ve Dünya'da güncel durumu açıklamak.
4) Meme anatomisini ve fizyolojisini açıklamak.
5) Anne sütünü artıran uygulamaları tanımlamak ve uygulamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Emzirme danışmanlığı vermek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve dersin tanıtımı
2) Emzirmenin Önemi anne ve bebk sağlığı açısından faydaları
3) Memenin anatomisi ve Laktasyon fizyolojisi Akman, Ö., & Gürbüz, H. (2019). Meme anatomisi ve laktasyon fizyolojisi. Türkiye Klinikleri Family Medicine-Special Topics, 10(1), 14-20.TAŞKIN, L. (2019). Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. Akademisyen Kitabevi.
4) Emzirme öyküsü alma, emzirmeye annenin hazırlanması, emzirme teknikleri, emzirmeyi değerlendirme
5) Emzirmenin sürdürülebilirliği, emzirmenin önündeki engeller ve çözüm yolları
6) Emzirme danışmanlığı, dinleme ve öğrenme, emzirme öz yeterliliği, örnek vakalar
7) Meme sorunları ve baş etme konusunda danışmanlık, özel durumlarda emzirme ve danışmanlık
8) Çalışma hayatı ve emzirme, anne sütünün sağılması ve saklanması
9) Relaktasyon uygulamaları laboratuvar çalışması
10) Emzirme ve geleneksel uygulamalar, Ann sürtünü artıran uygulamalar
11) Emzirme ve laktasyonda kanıt temelli uygulamalar
12) Süt annelik ve süt bankacılığı
13) Emzirme politikaları ve yasal düzenlemeler, Türkiye'de ve Dünya'da güncel durum
14) Rol play ve sunum becerileri Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için hazırlanmış PPT.
Diğer Kaynaklar: Akman, Ö., & Gürbüz, H. (2019). Meme anatomisi ve laktasyon fizyolojisi. Türkiye Klinikleri Family Medicine-Special Topics, 10(1), 14-20.TAŞKIN, L. (2019). Doğum ve kadın sağlığı hemşireliği. Akademisyen Kitabevi.
Emzirme Danışmanlığı El Kitabı, Sağlık Bakanlığı.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 4
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 4
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 2
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 4
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 1
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 3
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 1
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 2
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 3
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Laboratuvar
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Staj/Yerinde Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 156