EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213002030
Ders İsmi: Acil Obstetrik Bakım
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Meserret ASLAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Acil obstetrik bakım sistemini tanıma, doğum öncesi, doğum, doğum sonrası döneminde fetal ve maternal komplikasyonlarını tanıma, yönetebilme ve bakım verebilme bilgi becerisi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği: Acil Obstetrik Bakım Sistemi
Anne Sağlığı
Obstetrik Problemleri Çözme Yaklaşımı ve Triyaj
Gebelikte Kanama Yönetimi
Postpartum Kanama Yönetimi
Preeklampsi ve Eklampsi
Gebelik ve Diabetes Mellitus
Gebelik Kolestazı
Erken Membran Rüptürü
Erken Doğum Eylemi
Partograf Kullanımı ve Anormal Durumlar
Şok ve Tedavisi

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Acil obstetrik bakım sistemini tanımlamak.
2) Anne sağlığı göstergelerini tanımlamak ve yorumlamak.
3) Gebelik, doğum ve doğum sonrası dönemde acil patolojileri tanımlamak ve uygun ebelik bakımını vermek.
4) Acil başvuruda hızlı değerlendirmeyi yapmak ve uygun triyajı sağlamak.
5) Gebelik, doğum ve doğum sonrası acil patolojiler için Sağlık Bakanlığı'nın bakım protokollerini tanımlamak ve uygulamak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dünyada ve Türkiye'de Anne Sağlığı Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
2) Acil Obstetrik Bakımda Triyaj Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
3) Obstetrik Problemleri Çözme Yaklaşımı Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
4) Gebelikte Kanama Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
5) Postpartum Kanama Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
6) Partograf: Anormal Durumları Saptamak Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
7) VİZE
8) Preeklempsi ve Eklempsi Yönetimi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
9) Erken Doğum Eylemi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
10) Gebelik ve Diabetes Mellitus Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
11) Gebelik Kolestazı Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
12) Erken Membran Rüptürü Erken Doğum Eylemi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
13) Şok ve Tedavisi Gülbahtiyar Demirel vd. (ed.), Obstetrik Aciller ve Yönetimi. (İstanbul, Akademisyen Kitabevi, 2017). Acil Obstetrik Bakım Kitabı (Ebe ve Hemşireler İçin). T.C Sağlık Bakanlığı, 2022. Pervin Karlı (ed.), Jinekolojik Obstetrik Aciller ve Gebelikte Covid 19’a Yaklaşım. (İstanbul: Ankara Nobel Tıp Kitabevi, 2020).
14) FİNAL

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders için hazırlanmış PPT.
Diğer Kaynaklar: Acil Obstetrik Bakım Yönetim Rehberi (2022). Sağlık Bakanlığı.
Taşçı Duran, E. Gerçek, E. (2022). Yüksek Riskli Gebelikler ve Yönetimi. Nobel Kİtabevi, Ankara.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 4
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 4
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 3
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 3
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 1
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 2
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 3
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 4
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 4
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 4
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Okuma
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Küçük Sınavlar 1 20 20
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 100