EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1200121016
Ders İsmi: Epidemiyolojiye Giriş ve Bulaşıcı Hastalıklar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili:
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. İkbal ÇAVDAR
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Dilek BAYKAL
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilere, bulaşıcı hastalıkların tanımı, epidemiyolojik ve klinik özellikleri, bulaşıcı hastalıklardan korunma, kontrol ve tedavi yöntemleri ile hemşirelik bakım ilkelerine yönelik bilgi ve becerileri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği: Bu ders; epidemiyolojiye ilişkin temel kavramları, toplum sağlığını etkileyen tüm etmenleri, etken-çevre-insan özellikleri açısından değerlendirmeyi ve epidemiyolojik araştırmalara ilişkin bilgiyi, ülkemizde sık karşılaşılan bulaşıcı hastalıklardan korunma önlemleri, tedavisi ve hemşirelik bakımına yönelik konuları kapsamaktadır.



Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bulaşıcı hastalıkların oluşumundaki nedenleri açıklar.
2) Enfeksiyon hastalıkları ile ilgili kavramları bilir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Enfeksiyon zincirini tanımlar.
2) Bulaşıcı hastalıklarda uygun bildirimi yapar.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Bulaşıcı hastalıktan korunma yöntemlerini bilir.
2) Olağanüstü durum ve felaketlerde bulaşıcı hastalıklarla savaşı bilir.
3) Bulaşıcı hastalıklarla savaşta hemşirenin yetki ve sorumluluklarını tanımlar.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Bulaşıcı hastalık çıkmadan önce hemşirenin alması gereken önlemleri bilir.
2) Bulaşıcı hastalıkların kontrol yöntemlerini bilir.
3) Bulaşıcı hastalıklarda hemşirelik bakımını uygular.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Zeni Mary Beth. Principles of Epidemiology for Advanced Nursing Practice: A Population Health Perspective: A Population Health Perspective. John Bartlett Learning. 2019.
2.Akbulut T.,Sabuncu,H., Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemi ve Epidemiyolojisi, Sistem Yayıncılık.
3. Heymann, David L. Control of Communicable Diseases Manual: An Official Report of the American Public Health Association. Amer Public Health. 2022.
4.Görak G, Savaşer S,Yıldız S. Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği. İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2011.
5. Porche Demetrius. Epidemiology for the Advanced Practice Nurse: A Population Health Approach. Springer Publishing Company. 2022.
Diğer Kaynaklar: 1.Zeni Mary Beth. Principles of Epidemiology for Advanced Nursing Practice: A Population Health Perspective: A Population Health Perspective. John Bartlett Learning. 2019.
2.Akbulut T.,Sabuncu,H., Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemi ve ve Epidemiyolojisi, Sistem Yayıncılık.
3. Heymann, David L. Control of Communicable Diseases Manual: An Official Report of the American Public Health Association. Amer Public Health. 2022.
4.Görak G, Savaşer S,Yıldız S. Bulaşıcı Hastalıklar Hemşireliği. İstanbul Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2011.
5. Porche Demetrius. Epidemiology for the Advanced Practice Nurse: A Population Health Approach. Springer Publishing Company. 2022.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

8

4

6

7

5

9

10

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 6 60
Ara Sınavlar 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 98