EBELİK | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | 1213221016 | ||||||||
Ders İsmi: | Araştırma Yöntemleri ve Biyoistatistik | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. Yasemin GÜNTER |
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu ders, öğrencilere sağlık bilimleri ve biyoloji alanlarında verilerin toplanması, işlenmesi, topluma ilişkin kararların alınması için istatistiksel yöntemleri doğru seçmeleri ve sonuçları doğru yorumlamaları ile ilgili olarak temel istatistik yöntemlerinin anlatılması amacını taşımaktadır. Başka bir deyişle, hangi yöntemin hangi probleme uygulanabileceğini öğretmektir. |
Dersin İçeriği: | İstatistik ve Biyoistatistiğin Tanımı, İstatistiğin Sağlık bilimlerinde ve bu konuda yapılan çalışmalarda kullanımı. Temel Kavramlar Frekans Dağılımları ve Tanımlayıcı Ölçüler (Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri) Tablo ve Grafikler Olasılık ve Olasılık Dağılımları Hipotez Testleri Parametrik Testler (Kitle Ortalaması İçin Hipotez Testleri, Kitle Ortalaması İçin Güven Aralığı) Parametrik Olmayan Testler Ki-Kare Testi, İlişki Katsayıları ve Korelasyon Örneklem ve Örnekleme Yöntemleri Basit ve Çoklu Regresyon Analizi |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Öğrencilerle tanışma ve dersin içeriğini anlatma. Bilim, bilimsel yöntem ve bilimsel çalışmanın temel kuralları | |
2) | Araştırma konusunun seçilmesi, tanımlanması ve amaçların belirlenmesi,araştırma tipleri | |
3) | Araştırma raporunun oluşturulması | |
4) | Biyoistatistik Temel Kavramlar | |
5) | Frekans Tablosu | |
6) | Merkezi Eğilim ve Dağılım Ölçüleri | |
7) | Tablo ve Grafikler | |
8) | Ara Sınav 1 | |
9) | Olasılık Dağılımları | |
10) | Hipotez Testleri | |
11) | Hipotez Testleri | |
12) | Ara sınav 2 | |
13) | Varyans Analizi | |
14) | Korelasyon | |
15) | Regresyon Analizi | |
16) | Final Sınavı |
Ders Notları / Kitaplar: | Dişçi, R. (2015). Temel ve Klinik BİYOİSTATİSTİK (3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk, F. (2011). Olasılık ve istatistiğe Giriş I. Gazi Kitabevi. Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2007). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınevi. Şenocak, M. Ş. (2014). BİYOİSTATİSTİK & ARAŞTIRMA YÖNTEMBİLİMİ (1.Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
Diğer Kaynaklar: | Dişçi, R. (2015). Temel ve Klinik BİYOİSTATİSTİK (3. Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. Öztürk, F. (2011). Olasılık ve istatistiğe Giriş I. Gazi Kitabevi. Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2007). BİYOİSTATİSTİK (19. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınevi. Şenocak, M. Ş. (2014). BİYOİSTATİSTİK & ARAŞTIRMA YÖNTEMBİLİMİ (1.Baskı). İstanbul: İstanbul Tıp Kitabevi. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
5 |
3 |
4 |
6 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | ||||||||||
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | ||||||||||
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | ||||||||||
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | ||||||||||
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | ||||||||||
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | ||||||||||
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | ||||||||||
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | ||||||||||
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | ||||||||||
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | ||||||||||
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. | 4 |
2) | Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. | 4 |
3) | Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. | 4 |
4) | Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. | 3 |
5) | Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. | 3 |
6) | Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. | 1 |
7) | Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir | 2 |
8) | Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. | 3 |
9) | Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. | 4 |
10) | Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. | 4 |
11) | Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. | 4 |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |