EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213221014
Ders İsmi: Kadın Ruh Sağlığı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Leman KUTLU
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: "Bu dersin amacı ebelik öğrencilerinde; kadınlarda ruh sağlığının koruma, ruhsal
sıkıntılar geliştiğinde farkına varabilme ve uygun müdahelede bulunma becerilerini geliştirmek."

Dersin İçeriği: Bu ders,ruh sağlığının korunması, geliştirilmesi, sürdürülmesine yönelik kavramsal bilgileri, psikiyatrik sorunu olan gebenin değerlendirilmesi, ,tedavisi ve bakımı, istenmeyen gebelik durumlarında ruh sağlığının korunması ve tedavi edilmesi gibi konuları içerir.




Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ruh Sağlığını tanımlar.
2) Ruh sağlığı yerinde olan ve olmayan bireylerin özelliklerini bilir.
3) Kadının ruhsal durum değerlendirmesini yapar.
4) Kadın ruh sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik temel prensipleri sıralar.
5) Dünyada ve yurdumuzdaki ruh sağlığı/kadın ruh sağlığına ilişkin verileri ve varolan durumu bilir.
6) Kadının gelişimsel dönemlerine özgü psikolojik/psikiyatrik sorunları tanımlar.
7) Kadın hastalıkları, gebelik ve postpartum dönemdeki psikiyatrik durumlarda uygun girişimleri tartışır.
8) Psikiyatrik hastalığı olan kadınların üreme sağlığı sorunlarını tartışır.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma, Dersin Tanıtımı Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
2) Geçmişten Bugüne Kadın ve Ruh Sağlığı, Ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlar. Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
3) Kadın ruh sağlığını etkileyen faktörler, Psikiyatrik belirtiler Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
4) Gelişim dönemlerine göre ruh sağlığı (Bebeklik ve Çocukluk, Adölesan yetişkinlik ve yaşlılık dönemi Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
5) Prekonsepsiyonel Dönem, Gebelik dönemi Doğum Süreci, Postpartum Dönemde Ruh Sağlığı Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
6) Kadınlarda Şizofreni ve Psikoz Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
7) Kadınlarda Bipolar Bozukluk, Depresyon ve İntihar Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
8) Ara Sınav
9) Kadınlarda Anksiyete Bozuklukları, Kadınlarda Obsesif Kompulsif ve Travma İle İlişkili Bozukluklar Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
10) Kadınlarda Çözülme ve Bedensel Belirti Bozuklukları ve Yeme Bozuklukları Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
11) Kadınlarda Cinsel İşlev Bozuklukları, İnfertilite ve Histerektomide Kadın Ruh Sağlığı Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
12) Kadınlarda Madde İle İlişkili Bozukluklar ve Kişilik Bozuklukları Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
13) Kadınlarda Nörobilişsel Bozukluklar Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
14) Kronik Hastalıklar,Meme ve Jinekolojik Kanserlerde kadın Ruh Sağlığı Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
15) Psikiyatrik Hastalıklarda tedavi ve ruh sağlığı hizmetleri, Dersin değerlendirilmesi Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
16) Final sınavı Ders Notları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Yüksel, Ş,Gülseren, L, Başterzi A (2013). Kadınların yaşamı ve Kadın Ruh sağlığı, Türkiye Psikiyatri Derneği Yayınları,Ankara
Köroğlu E. (2015)Klinik Psikiyatri DSM-5 tanı odaklı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
Townsend M.(2016). Ruh sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliğinin Temelleri, Kanıta Dayalı Uygulama Bakım Kavramları, Çeviri editörleri: Celale tangül Özcan, Nermin Gürhan,2016, Akademisyen Kitabevi
Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara
Diğer Kaynaklar:
Güleç,C.,Köroğlu,E (2007). Psikiyatri Temel Kitabı, Hekimler Yayın Birliği, Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 5
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 5
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 5
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 1
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 5
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 1
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 5
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 5
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 5
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 32
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 32
Ödevler 2 15
Ara Sınavlar 2 30
Final 1 40
Toplam İş Yükü 149