EBELİK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1213111005
Ders İsmi: Ebeliğe Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Yeliz YILDIRIM VARIŞOĞLU
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Meserret ASLAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Ebelik mesleğinin tarihsel gelişimini ve ebenin rol ve sorumlulukları hakkında bilgi sahibi olmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği: Programın tanıtılması, Ebelik yönetmelik ve yönergeler dünyada ve ülkemizde ebelik ebenin görev yetki ve sorumlulukları, Ebelik ile ilgili temel kavramlar, Dünyada ve ülkemizde ebelik eğitimi, Ebelik mesleğinin toplumsal statüsü, Ebelikte Modeller ve kuramlar, Mesleki Örgütlenme, Meslek Etiği, Ahlak Kavramı

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ebelik mesleğinin toplumsal statüsünün farkında olur
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Meslek etiği bilincini kavrar.
Öğrenme Yetkinliği
1) Ebelik mesleği ile ilgili kavramları değerlendirir.
Alana Özgü Yetkinlik
1) Ebelikle ilgili yasa ve yönetmelikleri bilir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Meslek, Meslekleşme ve Profesyonellik Murat Öztürk, D; Sayıner FD. (2022). Ebelik Mesleğine Giriş. Nobel Tıp Kitabevleri
2) Ebelik mesleğinin tanımı ve Ebelik felsefesi
3) Dünyada ve Ülkemizde ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi
4) Dünyada ve ülkemizde ebelik mesleğinin tarihsel gelişimi
5) Ebelik mesleğinin toplumsal statüsü
6) Ebelik mesleği ile ilgili kavramlar
7) Ebelik mesleğinin görev, yetki ve sorumlulukları
8) Sağlık politikaları ve sağlık mevzuatı
9) Ebelik yasaları, yönetmelikleri ve yönergeleri
10) Temel sağlık hizmetleri ve sağlık bakım sistemleri
11) Sağlık ekibi ve ebenin sağlık hizmetlerindeki yeri
12) Ebelikte modeller, kuramlar
13) Mesleki Örgütlenme
14) Meslek etiği, etik kodlar, ebelikte ahlak kavramı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Ebelikte Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (EUÇEP)
2. Bu nedenle oluşturulan “Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı” DSÖ ve ICM’ in ebelik tanımlarına ve Avrupa Birliğinin 2005/36/EC sayılı yönergesi
3. Yataklı Tedavi Kurumları Yönetmeliği
4. Murat Öztürk, D; Sayıner FD. (2022). Ebelik Mesleğine Giriş. Nobel Tıp Kitabevleri
5. www.ebelerdernegi.org
Diğer Kaynaklar: 1. Ebelikte Ulusal Çekirdek Eğitim Programı (EUÇEP)
2. Bu nedenle oluşturulan “Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı” DSÖ ve ICM’ in ebelik tanımlarına ve Avrupa Birliğinin 2005/36/EC sayılı yönergesi
3. Yataklı Tedavi Kurumları Yönetmeliği
4. Murat Öztürk, D; Sayıner FD. (2022). Ebelik Mesleğine Giriş. Nobel Tıp Kitabevleri
5. www.ebelerdernegi.org

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir.
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular.
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir.
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir.
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır.
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir.
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir.
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir.
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır.
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ebelik disiplini ile ilgili rol ve sorumluluklarını yerine getirebilecek kuramsal bilgi ve beceriye sahiptir. 3
2) Ebelik uygulamalarında sorunları saptama, tanımlama, karar verme, sorun çözme, eleştirel düşünme ve liderlik becerisine sahiptir ve bu amaçla uygun analiz ve müdahale yaklaşımlarını seçer ve uygular. 4
3) Gebelik, doğum, doğum sonrası kadın ve yenidoğanın bakımı ile ilgili sorunları anlama, yorumlama ve bütüncül bakış açısı ve çağdaş yöntemlerle çözme becerisine sahiptir. 1
4) Bireysel olarak disiplin içinde ve disiplinler arası güçlü iletişim ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 3
5) Eğitim programında en az iki alan dışı ders alır. 1
6) Ebelik mesleği ile ilgili güncel ve işlevsel araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi yanı sıra bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisine sahiptir. 3
7) Türkçe sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir 1
8) Bireysel ve mesleki gelişimde bilimsel ve sosyal projelerde görev alır , bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve yaşam boyu öğrenme ve sürekli gelişimi ilke edinir. 3
9) Ebelik disiplini ile ilgili çalışma tasarlama, veri toplama, sonuçları analiz etme, yorumlama ve raporlama becerisine sahiptir. 4
10) Ebelik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyuttaki etkileri ve hukuksal sonuçlarının farkındadır. 5
11) Mesleki etik ilke ve değerleri benimseyerek hak temelli ve birey merkezli bakım sunar. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Problem Çözme
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem
Grup Projesi
Raporlama
Örnek olay sunma

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ödevler 1 20 20
Ara Sınavlar 1 40 40
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 100