ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1415002035
Ders İsmi: Introduction to Coding Theory
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar: yok
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, cebirin önemli uygulamalarından biri olan Kodlama Teorisini tanıtmak ve böylece matematik ile hata düzelten kodların mühendislik uygulamaları arasındaki bağlantıyı vermektir.
Dersin İçeriği: Haberleşme kanalı.
Kodlama teorisinde temel problemler.
Hata tespiti ve hata düzeltme.
Hamming uzaklık.
Singleton sınırı ve MDS kodlar.
Hamming sınırı ve mükemmel kodlar.
Doğrusal (lineer) kodlarda kodlama ve kod çözme (dekodlama).
Mevcut kodlardan yeni kod inşası.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Kodlama teorisinde kullanılan temel matematiksel yapı ve algoritmaları analiz etme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Şifreleme ve hata düzeltme kodlarının temel prensiplerini kavrama
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Farklı kodlama tekniklerini karşılaştırarak uygun yöntemleri seçme ve uygulama
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Haberleşme kanalı. Simetrik kanal. Blok kodlar. Hamming uzaklık. En yakın komşu dekodlaması (Nearest Neighbour Decoding). San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
2) Hata tespiti ve hata düzeltme. En küçük Hamming uzaklığı. Kod parametreleri. Kodlama teorisinde temel problemler. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
3) Silinti (erasure). Singleton sınırı ve MDS kodlar. Hamming sınırı ve mükemmel kodlar. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
4) En büyük olabilirlik dekodlaması (Maximum Likelihood Decoding) ve olasılık. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
5) Vektör uzayları. Doğrusal (lineer) kodlar. Hamming ağırlık. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
6) Lineer kodlarda denklik. Üreteç matris. Bir lineer kod ile kodlama. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
7) Bir lineer kodun duali. Eşlik kontrol matrisi. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
8) Ara Sınav San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
9) Lineer kodlarda dekodlama (kod çözme). Sendrom tablosu ve sendrom dekodlaması. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
10) Mevcut kodlardan yeni kod inşası. Uzatılmış kod. Delinmiş kod. Kısaltılmış kod. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
11) Direkt toplam yapısı ile oluşturulan kodlar. Plotkin toplamı yapısı ile oluşturulan kodlar San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
12) Hamming kodlar. Hamming kodlarda dekodlama. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
13) Uzatılmış Hamming kod. Uzatılmış Hamming kodlarda dekodlama. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
14) Golay kodlar. Glay kodlarda dekodlama. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
15) Lineer olmayan kodlar. Hadamard kodlar. Nordstrom–Robinson kodlar. Preparata kodlar. Kerdock Kodlar. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
16) Final San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Textbook:
https://sites.google.com/view/discretemathematicsresources/home
A free resource material: Advanced Topics 6. Coding Theory, Cristina Fernandez-Cordoba and Merce Villanueva, 2021.

Diğer kaynak kitap:
San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
Diğer Kaynaklar: Textbook:
https://sites.google.com/view/discretemathematicsresources/home
A free resource material: Advanced Topics 6. Coding Theory, Cristina Fernandez-Cordoba and Merce Villanueva, 2021.

Diğer kaynak kitap:
San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Bireysel Proje

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 131