BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
LİSANS DERECESİ 4 240 ÖRGÜN TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 48,52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1415002022
Ders İsmi: Otonom Sistemler
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
3 0 0 3 5
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Department Elective
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Recep DURANAY
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Zeki ve Otonom sistemlerin çeşitlerini kavramsal yapısını öğretmek
Dersin İçeriği: Otonom Sistemlerin Tanımı ve Analizi, Otonom Sinir Sistemi ve
Hipotalamus, Akıllı ve Otonom Sistemler, Otonom Sistemler için Enerji
Toplama Otonom (Sürücüsüz) Araçlar ve Otonom Aracı Oluşturan Alt
Sistemler, Hassas Konumlandırma Sistemi ve Global Yörünge Planlama
Sistemi, Çevresel Algılama ve Anlamlandırma Sistemi. Karar Alma
Sistemi. Lokal Yörünge Planlama Sistemi, Karar Uygulama ve Destek
Sistemi. Basit Bir Uygulama Örneği, BGP (Border Gateway
Protocol)Protokolünün Temelleri, Otonom Robotlar Giriş, Endüstri 4.0
ve Otonom Robotlar, Otonom İnsansız Hava Araçları, Otonom güvenlik
amaçlı dronlar, Otonom Uçuş Sistemi, insansız sistemler, havacılık,
kokpit sistemleri, sistem mühendisliği, yazılım mühendisliği ve yönetimi,
Otonom Sistemler için Gömülü Sistem Çözümleri Dronelar için Gömülü
Sistem Çözümleri

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Otonom sistemler üzerindeki kaynaklara erişimi kullanıcı için anlaşılır kılan işletim sistemi tasarımını bilir.
2) Dağıtık sistemlerin özelliklerini ve özelliklerini bilir.
3) Kaynak yönetimi ve tasarım ilkelerini, süreçler arası iletişim ilkelerini, süreç/işlemci yönetimini, tutarlılık kontrol algoritmalarını, dağıtık sistemlerde bellek ve dosya yönetimini bilir ve bu konularda güncel araştırmalar yapar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Otonom sistemler için Lyapunov yaklaşımıyla kararlılık analizi / Otonom olmayan sistemler için Lyapunov benzeri yaklaşımlarla kararlılık analizi
2) Lyapunov yaklaşımı ile otonom sistemlerin kararlılığını analiz edebilecektir
Alana Özgü Yetkinlik
1) Piyasa değeri yüksek ürünlerin tasarımını destekler. Yenilikçi Düşünme ve Problem Çözme yaklaşımı ile geleceğin teknolojilerine yöneliktir.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1) Yenilikçi Düşünme ve Problem Çözme yaklaşımı ile gelişen bir yaklaşım olarak günümüz teknolojik ihtiyaçlarına uygun çözümler sunar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Otonom Sistemlerin Tanımı ve Analizi Ders Kitabı
2) Otonom Sistemler için Enerji Toplama Ders Kitabı
3) Otonom (Sürücüsüz) Araçlar ve Otonom Aracı Oluşturan Alt Sistemler Ders Kitabı
4) Hassas Konumlandırma Sistemi ve Global Yörünge Planlama Sistemi Ders Kitabı
5) Çevresel Algılama ve Anlamlandırma Sistemi Ders Kitabı
6) Lokal Yörünge Planlama Sistemi Ders Kitabı
7) Karar Uygulama ve Destek Sistemi Ders Kitabı
8) Ara Sınav Ders Kitabı
9) BGP (Border Gateway Protocol)Protokolünün Temelleri Ders Kitabı
10) Otonom Robotlar Giriş Ders Kitabı
11) Endüstri 4.0 ve Otonom Robotlar Ders Kitabı
12) Otonom İnsansız Hava Araçları Ders Kitabı
13) Otonom Askeri Dronlar Ders Kitabı
14) Otonom Uçuş Sistemi, İnsansız Sistemler Ders Kitabı
15) Final Ders Kitabı
16) Final Ders Kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Intelligent Autonomous Systems: Foundations and Applications, editör: Dilip Kumar Pratihar,Lakhmi C. Jain, 2. A. Tanenbaum, “Distributed Systems”, Prentice Hall, 3. G. Coulouris e.al, "Distributed Systems
Diğer Kaynaklar: Intelligent Autonomous Systems: Foundations and Applications, editör: Dilip Kumar Pratihar,Lakhmi C. Jain, 2. A. Tanenbaum, “Distributed Systems”, Prentice Hall, 3. G. Coulouris e.al, "Distributed Systems

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

Program Kazanımları
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1.1 Matematik ve fen bilimleri gibi konularda yeterli bilgi birikimi
2) 1.2 Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) 1.3 Matematik ve fen bilimleri gibi alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi
4) 2.1 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5) 2.2 Bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
6) 3.1 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
7) 3.2 Bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
8) 4.1 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi
9) 4.2 Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
10) 5.1 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama becerisi
11) 5.2 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney yapma becerisi
12) 5.3 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için veri toplama becerisi
13) 5.4 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi
14) 6.1 Disiplin içi bireysel çalışma becerisi
15) 6.2 Disiplin içi takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
16) 6.3 Çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
17) 7.1 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma ve sunum yapabilme becerisi
18) 7.2 En az bir yabancı dil bilgisi
19) 7.3 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama becerisi
20) 7.4 Tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme becerisi
21) 7.5 Açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
22) 8.1 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliği bilinci
23) 8.2 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
24) 9.1 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci
25) 9.2 Mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
26) 10.1 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
27) 10.2 Girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık
28) 10.3 Sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
29) 11.1 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi
30) 11.2 Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
31) 12.1 Ayrık matematik konusunda bilgi sahip olmak

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 112