ELEKTRİK - ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE)
Kazanılan Yeterlilik Program Süresi Toplam Kredi (AKTS) Öğretim Şekli Yeterliliğin Düzeyi ve Öğrenme Alanı
4 240 FULL TIME TYÇ, TYYÇ, EQF-LLL, ISCED (2011):6. Düzey
QF-EHEA:1. Düzey
TYYÇ, ISCED (1997-2013): 52

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1400221024
Ders İsmi: Microprocessors
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Laboratuvar Kredi AKTS
2 2 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Ders İçin Önerilen Diğer Hususlar:
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi Muhammet ABDELATI
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Mikroişlemcilerin tanıtılması ve yaygın olarak kullanılanlarının yapılarının, programlama dillerinin öğretilmesi ve uygulamalar.
Dersin İçeriği: Mikroişlemci, mikrobilgisayar nedir, asembler dili, makine dili, kaydediciler, donanım yapıları, RAM, ROM, EPROM, EEPROM,hafıza yapıları , mikroişlemci iç yapısının incelenmesi, mikroişlemci aritmetik mantık ve kontrol ünitesi, akümülatör yapısı, mikroişlemci veri yolu, data yolu yapısı, mikrobilgisayar dizaynı, adresleme mantığı, makine dilindeki komutların mikrobilgisayar üzerinde çalışması, 8080, 8085 asembler dili, asembler dili makine dili dönüşümleri, assembler dili komutları, analog ve dijital dönüştürücüler, 8086, 80286, 16 bitlik mikroişlemciler, adresleme modları, kesme yapıları, portların kullanımı, korumalı mod adresleme yapısı, PIC.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Mikroişlemci aileleri hakkında genel bilgi sahibi olarak, Intel ailesinin belli başlı ve güncel elemanlarını kullanacak kadar tanımak
2) Mikroişlemcilerin mimarisini kavrayarak, minimum mikrobilgisayar gerçekleştirmek için gerekenleri öğrenmek
3) Önceden öğrendikleri algoritma mantığı ile mikroişlemcinin sınırlı komutlarını kullanarak assembly programlar yazmak ve yazılmış programları anlayabilmek
Alana Özgü Yetkinlik
1) Önceden öğrenmiş oldukları lojik devreler ve elektronik devreler derlerinin konuları ile mikroişlemcilerin yapısı arasındaki ilişkiyi kurmak
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Amaçları, İçeriği, Yöntemleri ve Değerlendirilmesi Temel Bilgisayar Mimarileri Tim Wilmshurst, “Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications”, 2ed edition, Elsevier Ltd, 2010.
2) Komut yürütme ve ardışık düzenleme Mikrodenetleyiciler ve mikroişlemciler Harvard ve Von-Neumann Mimarisi (RISC, CISC) Tim Wilmshurst, “Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications”, 2ed edition, Elsevier Ltd, 2010.
3) PIC16F84A Mikrodenetleyici İlk Uygulamayı Gerçekleştirme Yazılım & Donanım Geliştirme Araçları Tim Wilmshurst, “Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications”, 2ed edition, Elsevier Ltd, 2010.
4) PIC Mikrodenetleyici Aileleri Kaynak Kodu Formatı Tim Wilmshurst, “Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications”, 2ed edition, Elsevier Ltd, 2010.
5) Adresleme Modları Gecikme Döngüleri Tim Wilmshurst, “Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications”, 2ed edition, Elsevier Ltd, 2010.
6) LED, Buton ve Röle Arayüzü Tim Wilmshurst, “Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications”, 2ed edition, Elsevier Ltd, 2010.
7) Kesmeler Tim Wilmshurst, “Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications”, 2ed edition, Elsevier Ltd, 2010.
8) Ara sınav Tim Wilmshurst, “Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications”, 2ed edition, Elsevier Ltd, 2010.
9) Ara Dönem Geri Bildirimi MT exam questions
10) ESP32-C3 ve RISC-V mimarisine giriş ESP32-C3 mikrodenetleyicilerinin C dilinde programlanması Warren Gay, “RISC-V Assembly Language Programming Using the ESP32-C3 and QEMU”, 2022.
11) Wi-Fi bağlantısı ve basit bir web sunucusu uygulaması Seri ve Paralel iletişim Warren Gay, “RISC-V Assembly Language Programming Using the ESP32-C3 and QEMU”, 2022.
12) Çevre birimlerinin türleri Tuş takımı arayüzü Warren Gay, “RISC-V Assembly Language Programming Using the ESP32-C3 and QEMU”, 2022.
13) LCD Arayüzü Warren Gay, “RISC-V Assembly Language Programming Using the ESP32-C3 and QEMU”, 2022.
14) ADC ve DAC arayüzü Darbe Genişliği Modülasyonu (PWM) Warren Gay, “RISC-V Assembly Language Programming Using the ESP32-C3 and QEMU”, 2022.
15) Mikroişlemci teknolojisindeki gelecekteki eğilimler İnceleme Warren Gay, “RISC-V Assembly Language Programming Using the ESP32-C3 and QEMU”, 2022.
16) Final Tim Wilmshurst, “Designing embedded systems with PIC microcontrollers: principles and applications”, 2ed edition, Elsevier Ltd, 2010. Warren Gay, “RISC-V Assembly Language Programming Using the ESP32-C3 and QEMU”, 2022.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Mikroişlemciler ve Bilgisayarlar - Doç.Dr.Haluk Gümüşkaya, Alfa Yayınları
Diğer Kaynaklar: Mikroişlemciler ve Bilgisayarlar - Doç.Dr.Haluk Gümüşkaya, Alfa Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

3

4

2

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinin çözümünde kullanabilme becerisi
2) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü, gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
4) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi 4
5) Karmaşık Elektrik-Elektronik Mühendisliği problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışabilme becerisi
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatı uygulamaları hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi
11) Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri hakkında bilgi ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders
Laboratuvar
Ödev
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Laboratuar 2 % 10
Ödev 2 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Ödevler 5 5 25
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 156