İŞLETME (İNGİLİZCE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1314121014
Ders İsmi: Statistics for Business
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. Özlem Arzu AZER
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Muhammet CANDAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersi tamamladıktan sonra, öğrenciler:
1. Verileri, tablo ve grafik formatlarında sunar.
2. Temel istatistik hesaplamaları yapar: ortalama, medyan, mod, varyans, standart sapma, korelasyon katsayıları, ki-kare, t-testi, F-testi vb.
3. Verilerin istatistiksel analizi de dahil olmak üzere sosyal bilim dergilerindeki makaleleri okur ve anlar.
4. Belirli bir deney için hangi istatistiksel testin uygun olduğuna karar verir.
5. Olasılığı anlar ve sonuçların örneklem hatasından mı yoksa bağımsız değişkenden mi kaynaklandığına karar vermek için kullanır.
6. SPSS'i Windows arayüzü içerisinde etkin bir şekilde kullanır.
Dersin İçeriği: Temel istatiksel kavram ve yöntemler özel örnek ve uygulamalarla öğrenciye kavratılmaya çalışılır.Öğrencilere temel istatistik sorunları kendi başına çözebilme,
yorumlayabilme ve kendi alanındaki literatürdeki istatiksel uygulamaları kavrayıp eleştirel olarak yorumlayabilme becerisi kazandırılmaya çalışılır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İstatistik kavramlarını içselleştirir.
2) Verilerin tablo ve grafik formatlarında nasıl sunulacağını öğrenir
3) Temel istatistiksel analiz programlarına aşina olur.
4) Belirli deneyler için hangi istatistiksel testlerin uygun olduğunu öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İstatistiğin tarihçesi ve istatistiğe giriş John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
2) İstatistikte temel kavramlar John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
3) Tanımlayıcı istatistik, yer ölçüleri John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
4) Değişkenlik ölçüleri John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
5) Permütasyon, Kombinasyon, Olasılığa giriş John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
6) Kesikli olasılık değişkenleri John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
7) Sürekli olasılık değişkenleri, normal dağılım John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
8) Ara sınav John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
9) Hipotez testleri John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
10) Örnekleme ve tahminleyici John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
11) Hipotez testleri, z testi ve uygulamaları John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
12) khi kare testi ve uygulamaları John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
13) Anova testi ve uygulamaları John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
14) Regresyon analizi ve uygulamaları John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
15) Genel Tekrar ve Örnek soru çözümleri John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
16) Final sınavı John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1.Olasılık teorisine giriş, Alifettah Shahbazov,2005.
2.İstatistik ve Olasılık, Fikri Akdeniz, 2011
Diğer Kaynaklar: 3.John E. Freund'dan Matematiksel İstatistik.Inwin Miller, Marylees Miller; Çev.Ümit Şenesen, 2007.
4.Uygulamalı Çok değişkenli istatistiksel yöntemler, Reha Alpar, 2013.
5.İstatistiksel Analiz, Dilek Aktaş, 2013.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İşletme alanındaki temel bilgi, kavram ve mevcut teorik bilgiler ve güncel gelişmelere hakim olur.
2) Küresel iş ortamındaki başlıca aktörleri, koşul ve dinamikleri anlar.
3) İş Hayatıyla ilgili etik, hukuki ve güvenlik konularını kavrar.
4) Etkin veri toplama ve analiz yöntemleri ile araştırmalardan doğru çıkarımlara ulaşarak sonuçlarını paylaşır.
5) Kurumsal çevredeki değişikliklere bağlı olarak iş süreçlerinde oluşabilecek sorunlara yaratıcı çözüm önerileri geliştirir.
6) Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik faaliyetleri planlar ve etkin liderlik sergiler.
7) Alanı ile ilgili karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sorumluluk alır.
8) İşletme alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
9) Yaşam boyu öğrenme kavramına bağlı kalarak kişisel ve kurumsal gelişimi destekler.
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek ilgili kişilerle paylaşır.
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder.
12) Karmaşık ve hızla değişen küresel iş ortamındaki değişimlere uyum sağlamanın önemini ve gereğini yenilikçi bir bakış açısıyla kavrar.
13) Farklı kültür ve gruplara ait kurum içi ve dışından kişilerle sözlü ve yazılı şekilde etkili iletişim kurar.
14) Kültürel hakların evrenselliğini destekleyen, sosyal adalet bilincine sahip; çevreye, kurumuna, tarihe ve kültürel mirasa saygılı bir işletmeci olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İşletme alanındaki temel bilgi, kavram ve mevcut teorik bilgiler ve güncel gelişmelere hakim olur. 5
2) Küresel iş ortamındaki başlıca aktörleri, koşul ve dinamikleri anlar. 4
3) İş Hayatıyla ilgili etik, hukuki ve güvenlik konularını kavrar. 5
4) Etkin veri toplama ve analiz yöntemleri ile araştırmalardan doğru çıkarımlara ulaşarak sonuçlarını paylaşır. 3
5) Kurumsal çevredeki değişikliklere bağlı olarak iş süreçlerinde oluşabilecek sorunlara yaratıcı çözüm önerileri geliştirir. 5
6) Sorumluluğu altında çalışanların ilgili alandaki gelişimine yönelik faaliyetleri planlar ve etkin liderlik sergiler. 5
7) Alanı ile ilgili karmaşık ve öngörülemeyen sorunları çözmek için sorumluluk alır. 3
8) İşletme alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. 5
9) Yaşam boyu öğrenme kavramına bağlı kalarak kişisel ve kurumsal gelişimi destekler. 4
10) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek ilgili kişilerle paylaşır. 5
11) Bir yabancı dili kullanarak alanındaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri takip eder. 4
12) Karmaşık ve hızla değişen küresel iş ortamındaki değişimlere uyum sağlamanın önemini ve gereğini yenilikçi bir bakış açısıyla kavrar. 5
13) Farklı kültür ve gruplara ait kurum içi ve dışından kişilerle sözlü ve yazılı şekilde etkili iletişim kurar. 5
14) Kültürel hakların evrenselliğini destekleyen, sosyal adalet bilincine sahip; çevreye, kurumuna, tarihe ve kültürel mirasa saygılı bir işletmeci olur. 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 25
Ara Sınavlar 1 % 35
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 3 48
Küçük Sınavlar 1 20 20
Ara Sınavlar 1 30 30
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 180