PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003090
Ders İsmi: Ses Sağlığı
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Öğr.Gör. Ayşe Nur KOÇAK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Her öğrenci için bu dersin amacı;
1- Ses sağlığının korunması
2- Ses bozukluğu olma durumunda kime/kimlere başvurulması gerektiği
3- Ses sağlığını korumaya yönelik öneriler.
Dersin İçeriği: Ses sağlığı için önemli olan bileşenlerin öğretilmesini içermektedir. Ses sağlığının korunumu için yapılması gerekenler ve yapılmaması gerekenler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) 1) Ses sağlıklarını nasıl koruması gerektiğini
2) 2) Sese zararlı olan etmenleri
3) 3) Ses bozukluğu olması durumunda başvurulacak sağlık elemanlarını
4) 4) Sesleri için olumsuz davranışların fark edilmesi
5) 6) Ses üretim organları
6) 7) Ses üretiminin fizyolojisi ve anatomisi
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) 5) Sesleri için olumlu tutumların farkedilmesi
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ses üretim organları Ders slaytları
2) Sesin anatomisi Ders slayt
3) Sesin anatomisi Ders slayt
4) Sesin çalışma prensibi ve bozulma ders slaytı
5) Ses için “SU” ilişkisi ders slaytı
6) Ses ve Sigara-Alkol İlişkisi ders slaytı
7) Ses ve Sigara-Alkol İlişkisi ders slaytı
8) Ara sınav
9) Ses ve günlük yaşam davranışları ders slaytı
10) Ses ve günlük yaşam davranışları ders slaytı
11) Ses ve tüketilen gıdaların ilişkisi ders slaytı
12) Ses ve tüketilen gıdaların ilişkisi ders slaytı
13) Sesin bozukluğunun anlaşılması için kriterler ders slaytı
14) Sesin bozukluğunun anlaşılması için kriterler ders slaytı
15) Vokal kordların çalışması ve Olgu sunumları ders slaytı
16) Final

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Hazlett, D. E., Duffy, O. M., & Moorhead, S. A. (2011). Review of the impact of voice training on the vocal quality of professional voice users: implications for vocal health and recommendations for further research. Journal of voice, 25(2), 181-191.

Fagherazzi, G., Fischer, A., Ismael, M., & Despotovic, V. (2021). Voice for health: the use of vocal biomarkers from research to clinical practice. Digital biomarkers, 5(1), 78-88.

Vilkman, E. (2004). Occupational safety and health aspects of voice and speech professions. Folia phoniatrica et logopaedica, 56(4), 220-253.
Diğer Kaynaklar: Hazlett, D. E., Duffy, O. M., & Moorhead, S. A. (2011). Review of the impact of voice training on the vocal quality of professional voice users: implications for vocal health and recommendations for further research. Journal of voice, 25(2), 181-191.

Fagherazzi, G., Fischer, A., Ismael, M., & Despotovic, V. (2021). Voice for health: the use of vocal biomarkers from research to clinical practice. Digital biomarkers, 5(1), 78-88.

Vilkman, E. (2004). Occupational safety and health aspects of voice and speech professions. Folia phoniatrica et logopaedica, 56(4), 220-253.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

6

7

5

Program Kazanımları
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Psikoloji biliminin temel kavramlarını ve alt alanlarını tanır. Çalışma alanında sahip olduğu kuramsal uygulamaya dayalı bilgilerini kullanır.
2) Psikoloji biliminin temel araştırma yöntemlerini bilir, uygular ve elde ettiği verileri yorumlayabilir.
3) Alanda sürdürdüğü çalışmalarda yetkinlik ve yeterliliklerinin farkında olur.
4) Çalıştığı alanda meslek hayatına katkı sağlayacak yerel ve evrensel gelişmeleri sürekli takip ederek mesleki gelişimini sürdürür.
5) Etkili iletişim ve problem çözme becerilerine sahip olarak çalıştığı alana katkı sağlar.
6) Çalışmalarında psikoloji biliminin etik değerlerini gözetir, farklılıklara saygı gösterir.
7) Çalışma alanının toplumsal ve evrensel etkileri ile hukuksal sonuçlarına hâkimdir.
8) Psikoloji biliminin ilişkili olduğu diğer alanlar hakkında bilgi sahibidir. Ortak çalışmalarda bu bilgilerini kullanır.
9) Psikoloji alanına ait İngilizce alanyazını ve temel kaynakları takip eder.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Alan Çalışması
Akran Değerlendirmesi
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Grup Projesi
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Quiz 1 % 20
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 28 392
Ödevler 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 395