BİLGİSAYAR MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 1410002035
Ders İsmi: Kodlama Teorisine Giriş
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. Esengül SALTÜRK
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. Esengül SALTÜRK
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı, cebirin önemli uygulamalarından biri olan Kodlama Teorisini tanıtmak ve böylece matematik ile hata düzelten kodların mühendislik uygulamaları arasındaki bağlantıyı vermektir.
Dersin İçeriği: Haberleşme kanalı.
Kodlama teorisinde temel problemler.
Hata tespiti ve hata düzeltme.
Hamming uzaklık.
Singleton sınırı ve MDS kodlar.
Hamming sınırı ve mükemmel kodlar.
Doğrusal (lineer) kodlarda kodlama ve kod çözme (dekodlama).
Mevcut kodlardan yeni kod inşası.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Hata düzelten kodlar teorisinin matematik altyapısı.
2) Dijital bilgi transferi alanında teorik bilgi kazanımı.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) Kod çözme (dekodlama) kavramının anlaşılması ve bilinen dekodlama tekniklerinin uygulanması.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Haberleşme kanalı. Simetrik kanal. Blok kodlar. Hamming uzaklık. En yakın komşu dekodlaması (Nearest Neighbour Decoding). Textbook
2) Hata tespiti ve hata düzeltme. En küçük Hamming uzaklığı. Kod parametreleri. Kodlama teorisinde temel problemler. Textbook
3) Silinti (erasure). Singleton sınırı ve MDS kodlar. Hamming sınırı ve mükemmel kodlar. Textbook
4) En büyük olabilirlik dekodlaması (Maximum Likelihood Decoding) ve olasılık. Textbook
5) Vektör uzayları. Doğrusal (lineer) kodlar. Hamming ağırlık. Textbook
6) Lineer kodlarda denklik. Üreteç matris. Bir lineer kod ile kodlama. Textbook
7) Bir lineer kodun duali. Eşlik kontrol matrisi. Textbook
8) Ara Sınav
9) Lineer kodlarda dekodlama (kod çözme). Sendrom tablosu ve sendrom dekodlaması. Textbook
10) Mevcut kodlardan yeni kod inşası. Uzatılmış kod. Delinmiş kod. Kısaltılmış kod. Textbook
11) Direkt toplam yapısı ile oluşturulan kodlar. Plotkin toplamı yapısı ile oluşturulan kodlar Textbook
12) Hamming kodlar. Hamming kodlarda dekodlama. Textbook
13) Uzatılmış Hamming kod. Uzatılmış Hamming kodlarda dekodlama. Textbook
14) Golay kodlar. Glay kodlarda dekodlama. Textbook
15) Lineer olmayan kodlar. Hadamard kodlar. Nordstrom–Robinson kodlar. Preparata kodlar. Kerdock Kodlar. San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Textbook:
https://sites.google.com/view/discretemathematicsresources/home
A free resource material: Advanced Topics 6. Coding Theory, Cristina Fernandez-Cordoba and Merce Villanueva, 2021.

Diğer kaynak kitap:
San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.
Diğer Kaynaklar: Textbook:
https://sites.google.com/view/discretemathematicsresources/home
A free resource material: Advanced Topics 6. Coding Theory, Cristina Fernandez-Cordoba and Merce Villanueva, 2021.

Other reference book:
San Ling, Chaoping Xing, Coding Theory-A first course, Cambridge University Press, 2004.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) PÇ 1.1) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi 5
2) PÇ 1.2) Matematik, fen bilimleri ve bilgisayar mühendisliği konularında kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. 4
3) PÇ 2.1) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama 4
4) PÇ 2.2) Karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama 4
5) PÇ 2.3) Karmaşık mühendislik problemlerini formüle etme
6) PÇ 2.4) Karmaşık mühendislik problemlerini çözme becerisi
7) PÇ 2.5) Uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
8) PÇ 3.1) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi
9) PÇ 3.2) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi
10) PÇ 4.1) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme
11) PÇ 4.2) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi
12) PÇ 4.3) Bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
13) PÇ 5.1) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney tasarlama
14) PÇ 5.2) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi deney yapma,
15) PÇ 5.3 ) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi veri toplama
16) PÇ 5.4) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi sonuçları analiz etme
17) PÇ 5.5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi yorumlama becerisi 4

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Problem Çözme
Proje Hazırlama

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Ödevler 1 104 104
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 152