TIBBİ GÖRÜNTÜLEME TEKNİKLERİ
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: 5010003079
Ders İsmi: Kamusal Mekanda Sanat
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Evet
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. Erkan KOLAT
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Filiz DOĞAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders öğrencilere, güncel ve gelişmekte olan kamusal mekan sanatını öğretir.
Dersin İçeriği: Bu derste kamusal mekanda sanat, geçmişten günümüze uygulama örnekleriyle birlikte tanıtılacak, güncel sanat yaklaşımları ve sanatçılara yer verilecektir. Bu ders süresince öğretilecek konular arasında mekan tanımı ve tarihsel süreci, sanatın kamusal mekanla olan ilişkisi, kamusal alanda sanat hareketleri vb. konuları bulunmaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Mekan tanımlarını öğrenir.
2) Geçmiş ve günümüz sanat yaklaşımlarını tanır.
3) Kamusal alanda sanat hareketleri hakkında bilgi edinir.
4) Kamusal mekanda çağdaş yaklaşım biçimleri hakkında bilgi edinir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) Kamusal mekanda sanatın yerini ifade eder.
2) Güncel ve gelişmekte olan örneklerle kentsel açık alanlar ve sanat ilişkisini öğrenir.
3) Sanatın kamusal alanla olan ilişkisini öğrenir.
4) Renkleri, psikolojik etkilerini ve kamusal alanda amacına uygun uygulama örneklerini öğrenir.
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) 1. Hafta: 14.02.2024 Kamusal Mekan Kavramına Giriş Araştırma Ödevi: 15. ve 16.yy. Rönesans döneminde yaşamış mimariye ve sanata yön vermiş aynı dönem sanatçılarından Mimar Sinan ve Da Vinci hayatını, eserlerini, eserlerinde uyguladıkları yöntemleri araştırınız. Fibonacci Dizisi ve Altın Oran kavramları hakkında bilgi edininiz.
2) 2. Hafta: 21.02.2024 Kamusal Mekan ve Sanat İlişkisi (İlk Çağ Uygarlıkları, Orta Çağ Uygarlıkları, Rönesans, Barok, Endüstri Devrimi, Modernizm, Post modernizm)
3) 3. Hafta: 28.02.2024 Çağdaş Sanat Yaklaşımları (Heykeller, Anıtlar, Odak Noktaları) Araştırma Ödevi: Kente kimlik kazandıran çağdaş heykel sanatının (anıt, odak noktası) en ilginç örneklerini araştırınız.
4) 4. Hafta: 06.03.2024 Kamusal Mekanda Çağdaş Sanat Biçimleri (Kent Mobilyaları)
5) 5. Hafta: 13.03.2024 Kamusal Mekanda Çağdaş Sanat Biçimleri (Tasarımcılar ve Sanat Akımları)
6) 6. Hafta: 20.03.2024 Kamusal Mekanda Çağdaş Sanat Biçimleri (Yüzey Boyama/Grafitti)
7) 7. Hafta: 27.03.2024 Kamusal Mekanda Çağdaş Sanat Biçimleri (Mural Art)
8) 8. Hafta: 03.04.2024 Arasınav
9) 9. Hafta: 10.04.2024 Resmi Tatil
10) 10. Hafta: 17.04.2024 Kamusal Mekanda Çağdaş Sanat Biçimleri (Plant Art)
11) 11. Hafta: 24.04.2024 Kamusal Mekanda Çağdaş Sanat Biçimleri (Land Art)
12) 12. Hafta: 01.05.2024 Resmi Tatil
13) 13. Hafta: 08.05.2024 Kamusal Mekanda Çağdaş Sanat Biçimleri (Açık Alan Sergileri) Araştırma Ödevi: Sabiha Ziya Bengütaş Kimdir?
14) 14. Hafta: 15.05.2024 Kamusal Mekanda Renk (Renk Grupları, Renklerin Psikolojik Etkileri, Uygulama Örnekleri) Araştırma Ödevi: Mehmet Ali Uysal Kimdir? Dünyanın seçilen en iyi on kamusal sanat örneği nelerdir, araştırınız.
15) 15. Hafta: 22.05.2024 Mimariye Yön Veren Tasarımcılar ve Sanat Pratikleri
16) 16. Hafta: 29.05.2024 Final Sanat Akımı, özellikleri ve örneklerinin tanıtıldığı Sunum Pafta Teslimi (1 adet /A3 boyutunda)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Altıntaş, Osman; Eliri, İsa. (2012), “Birey Toplum İlişkisinde Kent Kültürü, Kamusal Alan ve Onda Şekillenen Sanat Olgusu”, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt: 1, Sayı: 5, Volume: 1, Number: 5, s.s. 61-74.
• Bayram, B., 2007. Kamusal Mekan Kalitesinin Yükseltilmesinde Yöntemler ve Kamusal Sanatın Rolü, Yüksek Lisans Tezi, ĠTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
• Carr,S., Francıs, M., Rivling, L.G. ve Stone, A.M., 1992, Public Spaces, Cambridge Univ. Press, Cambridge.
• Çağlın, Pınar. (2010), “Kamusal Sanat ve Kent İlişkisi”, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Disiplinlerarası Anabilim Dalı Kentsel Tasarım Programı: İstanbul.
• Çevik, N. Bingöl, M. Ve Durmuş, T. Kamusal Alan Bağlamında Kentsel Mekanlarda Çağdaş Sanat Yansımaları” Fine Arts, ISSN: 1308-7290 (NWSAFA), 2019
• Doğanay, Gizem (2015). Kamusal Alanda Cam Heykel, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Seramik Ve Cam Tasarımı Anasanat Dalı Seramik Tasarımı Programı, Yüksek Lisans Tezi
• Ercan, Halil Fazıl. (2018). Kamusal Açık Alanlarda Sanat ve Battalgazi Çınar Park Örneği. İnönü Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi. ISSN: 1309-9876. E-ISSN: 1309- 9884. s. 44-57.
• Erdal, G., (2013). Ambalajın Dili ve Psikolojik Etkisi, Akademik Bakış Dergisi, Sayı: 35, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, İktisat ve Girişimcilik Üniversitesi, Türk Dünyası Kırgız Türk Sosyal Bilimler Enstitüsü, s. 7, Celalabat, Kırgızistan
• Ertürk, S. (1983). Mimari mekânların algılanması üzerine deneysel bir çalışma. Yayınlanmış doktora tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
• Gadsby, J.M., (1995). Looking at the Writing on the Wall: A Critical Review and Taxonomy of Graffiti Texts.
• Görgülü, E. (2017). JR’ın Inside Out Projesindeki Portreler ve Kamusal Sanat. Medeniyet Sanat Dergisi, C. 3, S. 2, s.167-186.
• Güneş, S. (2009). Sokak Sanatı. İstanbul: Artes Yayınları.
• Hauser, A., 1984, Sanatın toplumsal tarihi, çev.Yıldız Gölönü, Remzi Kitapevi, İstanbul.
• Hubbard, P., Faire, L., Lilley, K., 2003, Memorials to modernity public art in the city of future, Landscape Design, Volume 28
• Kent, F., Davies, S., Khacadurian, A., Madden, K., 2001, How to turn a place around, Project for Public Places Inc., Newyork.
• Lang, J., 1994, Urban Design:The American Experience, Van Nostrand Reinhold, New York.
• Madden, K., 2001, How to Turn a Place Around, A handbook for creating successful public spaces. project for public spaces, edited by: Andrew Schwartez.
• Martel, C.(1995). Ben Enerjiyim, Arion Yayınevi, s. 85,İstanbul.
• Oktay, D., 1999, Kentsel Ortak Mekanların Niteliği ve Kent Yaşantısındaki Rolü, Yapı Dergisi, 207, s.54-61, İstanbul.
• Öztürk, Ö. (2007). Kentsel Kimlik Oluşumunda Güzel Sanatların Yeri: İzmir Örneği (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
• Paumier, C.B., Dimond, C.C. ve Rich, D.P., 1988, Designing the Successful Downtown, The Urban Land Institute, Columbia.
• Sanatblog, (2015). Jr İstanbul’da: Şehrin Kırışıklıkları. http://www.sanatblog.com/jristanbulda-sehrin-kirisikliklari/
• Sheilk, S. (2005), Anstelle der Öffentlichkeit? Oder: Die Welt in Franfmenten, (Kamusal Alanın Yerine Ne mi? Ya da, Parçalardan Oluşan Dünya), Kritik der Kreativiat, yay. Haz. Gerald Raunig ve Ulf Wuggenig, Viyana.
• Stone, N.J., (2003). Environmental view and color for a simulated telemarketing task, Journal of Environmental Psychology. 23(1), 63-78.
• Stone, N.J., English, A.J. (1998). Task type, posters, and workspace color on modd, satisfaction and performance. Journal of Environmental Psychology. 18, 175-185.
• Susuz, Mehmet. (2017), “Göstergebilim Bağlamında Tüketim Kültürü ve Sanat: Enstalasyon”, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Eğitimi Bilim Dalı: Samsun.
• Uçar, T. F. (2004). Görsel iletişim ve Grafik Tasarım, İnkılap Yayınları, İstanbul.
• Varol, E., 2004. İnsan Çevre Etkileşimi Açısından Kamusal Mekanda Sanatın Rolü, Yüksek Lisans Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
• Veryeri-Alaca, Ilgım. (2008). Louıse Bourgeoıs’nın Sanatının Kronolojik Dönüşümü. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt 17, Sayı 3, 2008, s.1-16
• Woolley, H., 2003, Urban Open Spaces, Spon Press, London.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

4

7

3

5

6

8

Program Kazanımları
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeyde teorik ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili etik çerçeveye ilişkin bilgiye sahiptir.
2) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili temel düzeydeki teorik ve uygulamalı bilgileri kullanır.
3) Tıbbi görüntüleme alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanıp hem sözel hem de yazılı iletişim kurarak kendini etkin ifade eder.
4) Tıbbi görüntüleme teknikleri ile ilgili edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir; öğrenme için gereksinimlerini belirler ve kendi öğrenmesini yönlendirme yetkinliğine sahiptir.
5) Sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki gelişmeleri izler ve toplumsal sorumluk bilinci ile değerlendirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp ve Radyoterapi cihazlarının çalışma prensiplerini bilir, parçalarını ayırt eder ve bu cihazları kullanma talimatlarına uygun olarak kullanır. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme yöntemleri prosedürlerine uygun olarak tetkiki gerçekleştirir. Radyoterapi Uzmanının talimatıyla radyasyon fizikçisinin planladığı radyoterapi tedavisini uygular. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme tekniklerini ile elde edilen görüntüleri işler ve film baskı işlemlerini gerçekleştirir. Radyodiagnostik, Nükleer Tıp görüntüleme teknikleri ile elde edilen görüntüleri radyografik kalite açısından değerlendirir. Çalışma ortamında radyasyona karşı alınması gereken önlemleri bilir ve radyasyon güvenliği ilkelerini uygular. Tıbbi görüntüleme teknikeri olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları bilir ve bu kurallara uygun davranır.
6) Tıbbi görüntüleme uygulamaları ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
7) Tıbbi görüntüleme tetkikleri ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
8) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde olan Acil Yardım ve Afet Yönetimi, Hemşirelik, Sağlık Yönetimi veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirilebilirler.
9) Görüntüleme tekniklerinde sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yönetir.
10) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilirler.
11) Sağlıkta görüntüleme teknikleri ile ilgili Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olurlar.
12) Radyolojik görüntüleme için gerekli en az Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
13) Görüntüleme ile hasta hazırlama, veri takibi yapma ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilirler.
14) Gelişen teknoloji ile birlikte görüntüleme alannda yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmışlardır.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Ödev
Soru cevap/ Tartışma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 4 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Yarıyıl/Yıl Sonu Sınavı 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 0 2 0
Ödevler 4 2 8
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 12